Op donderdag 27 november vond Green Screen Day plaats, dé dag tijdens IDFA waarin documentaires met duurzaam thema de hoofdrol spelen, in de Brakke Grond in Amsterdam. En net als vorig jaar selecteerde het Green Film Making Project de drie beste films uit de IDFA-selectie die op deze dag vertoond werden. Met twee van de drie films die volledig uitverkocht waren kijken we terug op een geslaagde dag. Daarnaast was het een inspirerende dag, niet in de laatste plaats door de experts en filmmakers die we hadden uitgenodigd voor inleidingen en Q & A’s. Simone Weimans was de presentatior van Green Screen Day 2014.

Bekijk de recap-video

Green Screen Day @ IDFA 2014 from greenfilmmaking on Vimeo.

Naast ‘duurzaamheid’ als thema hadden de hoofdpersonen uit de drie films ‘moed’ als belangrijkste eigenschap. Zo heeft hoofdpersoon Niels Stockholm uit Good Things Await (Phie Ambo) de moed om vast te houden aan zijn eigen biodynamische visie op het bedrijven van ecologische landbouw. Ook als hem dat zijn certificering kan kosten. De rangers van Virunga National Parc, uit Virunga (Orlando von Einsiedel) zijn ongelooflijk moedig door zich in te blijven zetten voor het beschermen van de bedreigde berggorilla’s. Ook als het park dreigt te worden ingenomen door een rebellenleger. En Sebastião Salgado, gerenommeerd fotograaf voor Magnum, vindt in The Salt of the Earth (Wim Wenders, Juliano Ribeiro Salgado) de moed om na het fotograferen van 40 jaar geweld, oorlog en vluchtelingen de ogen te openen voor alle schoonheid die onze planeet te bieden heeft. En het publiek sprak zijn waardering uit voor deze protagonisten: in de top 10 van IDFA’s publieksfavorieten vinden we zowel Virunga (4e plaats) als The Salt of the Earth (7e plaats) terug.


Simone Weimans in gesprek met Jonathan Karpathios. Op de achtergrond zijn restaurant Vork en Mes. Fotograaf: Michael Vervuurt

In Good Things Await is ‘respect voor de natuur’ een ander belangrijk thema. Chef-kok Jonathan Karpathios (restaurant Vork en Mes) was te gast tijdens de Q & A  na de film en zei zich volledig te kunnen vinden in de filosofie van Niels Stockholm. Hij vertelde dat hij voor zijn restaurant alleen inkoopt bij boeren zoals Stockholm, die vanuit liefde voor hun land en hun vee landbouw bedrijven. “Moeder Natuur is mijn business partner”, aldus Karpathios. Net als Stockholm is de ideale realiteit voor Karpathios niet altijd die van de industrie: “Formeel mag ik mijn eigen verbouwde groenten niet serveren aan gasten. Er zit dan geen keuringsinstantie tussen.” De bezoekers van Good Things Await konden kennismaken met de keuken van Vork en Mes: Karpathios had voor iedereen een een hapje ravioli van eigen gekweekte biet meegenomen.


Regisseur Orlando von Einsiedel en impact producer Joanna Natasegara vertllen over het productieproces van Virunga. Fotograaf: Michael Vervuurt

Ook in Virunga is het respecteren van de aarde en al wat leeft een belangrijk gegeven. De documentaire laat zien hoe de rangers van Virunga National Parc in Congo het hoofd bieden tegen bedreigingen van een oliemaatschappij met vergaande boorplannen, tegen stropers, maar ook tegen rebellen van de M23 die het gebied in handen willen nemen. Regisseur Orlando von Einsiedel en impact producer Joanna Natasegara vertelden hoe de rangers zich nog steeds dapper staande houden ondanks bedreigingen en aanslagen: “Hun kracht en moed inspireerde ons om door te gaan met filmen, ook al waren wij soms ontzettend bang. Tijdens het filmen zaten we soms letterlijk midden in het geweld.” De makers wilden een film met een optimistische boodschap maken, maar ook één die impact veroorzaakte. Natasegara: “Dit verhaal moest verteld worden. SOCO (het oliebedrijf – red.) moet gestopt worden, omdat zij het gebied ontwrichten.” De film is al in een tiental regeringen vertoond, met als doel om politici te bewegen om zich in te zetten voor het natuurgebied Virunga, dat ook op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat.


De Chocolatemakers, die in 2013 aanwezig waren tijdens de Sustainable Sessions in Utrecht, leverden Fair Trade chocoladerepen aan Green Screen Day, gemaakt van cacao uit Virunga National Parc, als kleine geste aan het publiek. Fotograaf: Michael Vervuurt

The Salt of the Earth is een film van Wim Wenders en Juliano Ribeiro Salgado, en laat de ontwikkeling zien van oorlogsfotograaf Sebastião Salgado. Nadat hij 40 jaar lang mensen in beeld heeft gebracht die slachtoffer werden van oorlogen en hongersnoden dwingt Salgado zichzelf om de aandacht te richten op de schoonheid van planten en dieren, en om die verhalen te tonen, met zijn camera, met het indrukwekkende fotoproject Genesis als gevolg. Filosoof en winnaar van de Socratesbeker Paul van Tongeren poneerde voorafgaand aan de film een aantal vragen, om na afloop met het publiek op zoek te gaan naar de antwoorden. Hoe werkte de afwisseling tussen Salgado’s foto’s en het bewegende beeld? Van Tongeren vroeg zich af hoe het kwam dat de foto’s veel krachtiger over dan de filmbeelden. En of de film nu hoop op een betere wereld laat zien, of dat dat de positieve verwachting van de makers is. Daarnaast kwamen de religieuze verwijzingen aan bod. In lijn daarmee stelde iemand uit het publiek de vraag of de film eigenlijk geen hagiografie is van de persoon Sebastião Salgado. Het zijn interessante vragen die de film opwekt, en die hopelijk nog meer mensen prikkelen om The Salt of The Earth te gaan bekijken.


Filosoof Paul van Tongeren legt het publiek een aantal vragen voor. Fotograaf: Michael Vervuurt

Het Green Film Making Project kijkt terug op een zeer geslaagde Green Screen Day, niet aleen qua bezoekersaantallen maar ook qua inhoudelijke impact. Waar het project zich richt op het bewust worden van een efficiënter en milieuvriendelijker werkproces, is de vertelkracht van deze documentairemakers net zo relevant als het gaat om het tonen van een toekomstvisie op de wereld waarin wij allen leven.

Bekijk nog meer foto’s op onze Facebookpagina.