Chai Locher en Wiendelt Hooijer zijn sinds de oprichting van het Green Film Making Project in 2011 werkzaam als Projectleider en Projectmanager. Chai stuurt het team aan en onderhoudt de contacten met partners en filmmakers, Wiendelt richt zich op het financiële management en de praktische uitvoering, van websiteonderhoud tot technische ondersteuning bij evenementen. In deze Who’s Who delen ze hun ervaringen met drie jaar green filmmaking, en laten ze zien wat volgens hen de toekomst van de Nederlandse filmsector zal zijn.

Waarom het Green Film Making Project?
Zowel Chai als Wiendelt hebben jarenlang ervaring opgedaan in de filmwereld en audiovisuele industrie. En allebei komen ze uit gezinnen waar veel aandacht bestond voor duurzaamheid en ‘de wereld an sich’. Waarom moest er in 2011 een Green Film Making Project komen? Wiendelt: “Ik ben gestart met dit project vanwege de behoefte aan ‘andere’ energie. De mensen die betrokken waren bij dit project hadden nieuwe inzichten over hoe film georganiseerd zou moeten worden. Met meer kennis en aandacht voor het maakproces.” Chai voegt toe: “Elke industrie zal de transitie naar een duurzame samenleving moeten maken. De filmindustrie kon die verandering niet negeren. Daarnaast is de filmindustrie een heel bijzondere industrie, die heel zichtbaar is. Die zichtbaarheid leidt ook tot een verantwoordelijkheid. Jeroen Jansen, directeur ASN, en partner in het project, zei: “Als de filmindustrie het kan, dan kan geen enkele andere sector meer zeggen dat het níet kan”.”

Hoe kwam het project tot stand?
Chai was gevraagd om op het eerste Strawberry Earth Filmfestival in 2010 een seminar te geven over green filmmaking. Naar aanleiding hiervan besloten Mette en Ikenna, de oprichters van Strawberry Earth, financiering te zoeken voor de eerste Green Film Making Competiton in 2012. Wiendelt: “Ik hoorde via via dat Strawberry Earth iemand zocht die verbonden was aan de filmsector en die tegelijkertijd affiniteit had met duurzaamheid. Chai kende ik nog van het bestuur van film- en televisiemakervereniging VERS (voorheen NFTVM). Ioen ik begreep dat hij ook betrokken was bij het project heb ik contact gezocht. En ontmoette ik Mette en Ikenna voor het eerst, in hun kantoor in Amsterdam-West.”

De eerste Green Film Making Competition
Chai: “Na de lancering van de competitie tijdens het tweede Strawberry Earth Filmfestival in 2011 begon de Green Film Making Competition aan bekendheid te winnen. Actrice Thekla Reuten verbond zich als ambassadeur aan het project. En EYE, het Nederlands Filmfonds, de NFTA, de NBF en VERS ondersteunden het project. We organiseerden een eerste seminar, waarbij we de ontwikkelingen in het buitenland en in andere sectoren bekend maakten aan 80 aanwezigen. Toen stelde het Nederlands Filmfonds een productiebudget beschikbaar voor de deelnemers en meldden zo’n 50 filmmakers zich aan.”

Vervolgens selecteerde de jury van de eerste competitie zes deelnemers die aan de slag gingen met het zo duurzaam mogelijk produceren van hun korte film. De films van de finalisten werden in EYE in Amsterdam vertoond. De winnaar van de eerste Green Film Making Competiton was producent Trent (OAK Motion Pictures), die samen met regisseur Aniëlle Webster de film ‘Leven’ maakte. Volgens Chai liet deze eerste competitie zoveel zien van het potentieel van green filmmaking, dat Strawberry Earth besloot een nieuwe aanvraag in te dienen bij het Ministerie van Economische Zaken, Stichting DOEN en de ASN Bank. “Die eerste ronde leverde zo veel energie op, dat het daardoor lukte om de volgende twee jaar te financieren. Zodat we eindelijk konden laten zien welke stappen je allemaal kunt maken als je duurzaam-innovatief naar de filmsector gaat kijken.”

<iframe src=’//player.vimeo.com/video/65014307′ width=’500′ height=’281′ frameborder=’0′ webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe> <p><a href=’http://vimeo.com/65014307′>Recap: The Green Film Making Competition 2012</a> from <a href=’http://vimeo.com/greenfilmmaking’>greenfilmmaking</a> on <a href=’https://vimeo.com’>Vimeo</a>.</p>
Van Competitie naar Project
Na het succes van de eerste Green Film Making Competition bleken het Ministerie van Economische Zaken, Stichting DOEN en de ASN Bank bereid om dit project voor twee jaar te ondersteunen. Ook zorgde omroep NTR, in samenwerking het Nederlands Filmfonds, ervoor dat de inzendingen van NTR KORT! en ONE NIGHT STAND allen duurzaam geproduceerd werden. Deelnemers aan dit talentontwikkelingsprogramma deden hierdoor meteen mee in de tweede editie van de Green Film Making Competition in 2013. Tijdens dit proces ontdekten de deelnemende filmmakers dat ze een competitie niet vonden passen in hun proces naar duurzaam produceren. Ze wilden samenwerken, niet tegen elkaar strijden. Daarom werd de competitie aangepast naar het Green Film Making Project. “Op zich jammer”, noemt Wiendelt deze verandering, “maar ook logisch. De groep voelde zich geen eigenaar van de competitie.”

<iframe src=’//player.vimeo.com/video/75897977′ width=’500′ height=’281′ frameborder=’0′ webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe> <p><a href=’http://vimeo.com/75897977′>Green Film Making Project 2013</a> from <a href=’http://vimeo.com/greenfilmmaking’>greenfilmmaking</a> on <a href=’https://vimeo.com’>Vimeo</a>.</p>
De samenwerking leverde, behalve kwalitatief hoogstaande en duurzaam geproduceerde korte films, ook nog een ander succesvol product op: de eerste Nederlandse duurzame filmproductiegids getiteld ‘How to Green your Film Production (so far)’. In deze gids werden best practices verzameld van de deelnemende productiehuizen en inspireerden green filmmaking experts met hun duurzame ervaringen.

Verwachtingen overtroffen
Zowel Chai als Wiendelt geven aan dat de verwachtingen die zij van tevoren hadden van het project overtroffen zijn. Chai: “Uiteindelijk hebben we met 40 producenten gewerkt, terwijl we vooraf in hadden gezet op 20 productiehuizen. We hebben met de belangrijkste opleidingen gewerkt, en we hebben met onze gids 1.500 filmmakers bereikt.” De kwantitatieve doelen van het Green Film Making Project zijn ruimschoots gehaald. Maar het grootste succes ligt in het feit dat de sector het thema duurzaamheid zelf oppakt. “Er zijn verschillende producenten die nu, volledig los van het project, aan de slag gaan met duurzame oplossingen, en dat doen ze ook in bijvoorbeeld grote dramaseries. En natuurlijk is het een mijlpaal dat het Filmfonds green filmmaking heeft opgepikt, evenals de publieke omroep.”

Wiendelt noemt daarbij als grote successen onder andere de zichtbaarheid op nationale en internationale filmfestivals zoals het IDFA en het NFF, maar ook Cannes in Frankrijk, en het ECO Film Festival in Mexico-Stad. Volgens Chai waren het de progress meetings die hem het meest inspireerden: “Werken met de mensen die het uiteindelijk moeten doen: de filmmakers en producenten. Hen helpen om de juiste volgende stap te vinden, op zo’n manier dat er ook echt iets in beweging komt in de drukte van het dagelijks werk.”

Kansen in de Nederlandse filmsector
Het Groene Kalf tijdens het Nederlands Film Festival, voor de meest duurzaam-innovatieve oplossing in de filmindustrie: dat had er ook nog wel mogen komen, aldus Chai en Wiendelt. Helaas vond dat idee tot nu toe nog geen doorgang. Chai stelt dat innovatie toch nog steeds het ondergeschoven kindje is: “Ja, dat komt omdat we moeten overleven, zeggen filmproducenten dan. Maar dat geldt bijvoorbeeld net zo goed voor de bouwsector. Daar wordt ook gezocht naar de meest innovatieve oplossingen. Je bedrijf wordt daar beter van. Daarbij denk ik dat er kansen liggen voor ondernemende filmprofessionals op het gebied van duurzame oplossingen. In de VS zie je het vak van eco-consultant ontstaan als extra head of department. Dat kan in Nederland ook. Of set recycling: ideeën van de circulaire economie die je toepast in de filmindustrie.”

Toekomst green filmmaking in Nederland
Over de toekomst van green filmmaking in Nederland zijn Chai en Wiendelt zonder meer positief. Wiendelt zegt daarover: “Onze taak was om duurzaam produceren in de industrie te brengen, en dat is gelukt. Vanaf volgend jaar neemt Els Rientjes in opdracht van het Nederlands Filmfonds, één van de partners van het Green Film Making Project, het stokje over. Daar zijn we heel blij mee. Dat betekent dat de sector het thema ‘duurzaamheid’ zelf oppakt.” Chai meent dat de energie van duurzame ondernemers enorm inspirerend heeft gewerkt tijdens het Green Film Making Project, en verder kan werken voor de filmsector: “Duurzame ondernemers zien ook dat verandering moeilijk en ingewikkeld is, maar dat inspireert hen juist tot ondernemerschap, tot het zoeken naar geniale, brutale oplossingen. Het is mooi om te zien dat het in het Green Film Making Project gelukt is om iets van die manier van kijken en denken aan de filmwereld voor te stellen.”

En in het buitenland
Ook het buitenland erkent het belang van duurzaam produceren steeds meer. Chai: “De gedachte dat je aan subsidies bepaalde voorwaarden kunt stellen op het gebied van duurzaamheid wint terrein, ook bijvoorbeeld in Brussel.” Ook kan Nederland volgens Chai nog een belangrijke rol spelen in internationale ontwikkelingen op het gebied van green filmmaking: “Nederland wordt in het buitenland nauwlettend gevolgd. Het is één van de weinige landen waar op de werkvloer op enige schaal geëxperimenteerd wordt met de praktijk van verduurzaming. Daarbij komt dat alle grote internationale studio’s een beleid hebben voor social responsibility. Met tax shelter-regelingen probeert de Nederlandse overheid deze studio’s naar Nederland te halen. Wanneer ze worden geïnformeerd over de verschillende eco consultants die rondlopen in Nederland maakt dat ons land extra aantrekkelijk voor deze partijen.”

Advies voor beginnende green filmmakers
Hoe kunnen beginnende green filmmakers het beste aan de slag om hun idealen te verwezenlijken in hun werk? Chai: “Wat ik vooral geleerd heb, is dat het kan. Ruimte vinden om je idealen in je werk te implementeren. Het ingewikkelde is dat je snel geïnspireerd bent, en meteen denkt: Ja! Zo zou het moeten! Zo wil ik het! Maar dan komt de weerbarstige realiteit, met to do-lists, bomvolle agenda’s en deadlinestress. Inspireren en geïnspireerd worden is meestal niet zo moeilijk, maar zorgen dat er ook echt iets in beweging komt in je dagelijks leven is ingewikkeld. Door met regelmaat over je vragen in gesprek te gaan, en jouw idealen vorm te geven als gezamenlijk onderzoek, samen met je heads of departments bijvoorbeeld, kun je een heel eind komen. En luister daarbij naar de vragen die anderen hebben rond dit thema. ‘Meet the others where they are, not where you want them to be’, om met Hollywoods leading lady in eco consultancy Emellie O’Brien te spreken. Dat werkt het beste, niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk. Ook in deze sector, die ik een beetje ken, en waarvan ik weet hoe moeilijk het is om überhaupt een film geproduceerd te krijgen. Dus mijn laatste tip is: never give up.”

Wiendelt onderstreept dit en voegt eraan toe: “Wanneer je iets met je hart maakt, is het product uiteindelijk mooier en beter, en kun je er volledig achterstaan. Durf het te zeggen wanneer iets beter, efficiënter en duurzamer kan. Het is lastig om gewoontes te veranderen, maar het kan wel.”

En, voegt hij toe: “Iedere dag leer ik dat films maken fantastisch is. De samenwerking van mensen op een set is een voorbeeld voor vele andere bedrijven. Een filmmaker is zich er zelf niet van bewust, omdat hij of zij er de hele dag mee bezig is, maar op deze manier bezig zijn met creativiteit is echt geweldig. Iemand heeft een idee en jij realiseert het, samen met tientallen anderen. Dat is magisch. Als je dat kan, dan is duurzamer werken met je hart een ‘peace of cake’!”

 

What’s next voor Chai en Wiendelt?

Wiendelt specialiseert zich verder in educatie en innovatie, in zijn rol als studieleider Audiovisual Media bij HKU/media. Chai werkt verder als adviseur bij het Instituut voor Mens- en Organisatie ontwikkeling aan ‘idealen in je werk op de voorgrond brengen’, leiderschapsontwikkeling en duurzaam ondernemerschap. Waar nodig zullen zij nieuwe ontwikkelingen op het gebied van green filmmaking blijven steunen met raad en (waar gepast) daad.

En voor initiatiefnemer Strawberry Earth?

De opgedane kennis wordt ingezet voor de Strawberry Earth Academy; de eerste Nederlandse ‘groene academie’ voor professionals uit de mode- en designindustrie. Het doel van deze academie is werken aan een toekomst waarin de manier van ontwerpen, produceren en consumeren in evenwicht is met onze leefomgeving. Thekla Reuten, ambassadeur van het Green Film Making Project, is ook ambassadeur van de Strawberry Earth Academy. Schrijf je in voor de maandelijkse Strawberry Earth Academy nieuwsbrief door een e-mail te sturen naar academy@strawberryearth.com. Kijk voor meer informatie op www.strawberryearth.com/academy.

Fotografie: Anne-Claire de Breij

Lees hier de Who’s Who #9 over Els Rientjes (Sustainability Manager)
Lees hier de Who’s Who #7 over Gijs Kerbosch en Lynn Koppen (100% Halal)

Lees hier de Who’s Who #6 over Doreen Boonekamp (Directeur Filmfonds)
Lees hier de Who’s Who #5 over Thekla Reuten (Ambassadeur GFMP)

Lees hier de Who’s Who #4 over Kim van den Heuvel (VAF)
Lees hier de Who’s Who #3 over Daniel Aiss (ALP)
Lees hier de Who’s Who #2 over DoP Marc Redmeijer
Lees hier de Who’s Who #1 over Trent (OAK Motion Pictures)

Over de rubriek Who’s Who
In navolging van onze gelijknamige rubriek op greenfilmmaking.com, die de internationale green filmmaking experts portretteert, richten we de spotlight op de duurzaam-innovatieve voorhoede in de Nederlandse filmwereld.

Green filmmaking is niet alleen meer voorbehouden aan deelnemers van ons project. Op allerlei plekken in de sector wordt verder ontwikkeld, door filmmakers, productiehuizen en audiovisuele vormgevers. Door middel van deze Who’s Who delen we graag kennis en ideeën van de Nederlandse voorlopers, die we met het Green Film Making Project ontmoeten.

Het Green Film Making Project, een initiatief van Strawberry Earth, wil samen met zijnpartners en ambassadeur Thekla Reuten filmprofessionals inspireren om de filmindustrie te verduurzamen. We gaan voor een grote impact met een kleine footprint.