De komische VPRO-serie Missie Aarde (producent Topkapi Films, regie Tim Kamps) beleeft binnenkort seizoen 2. De opnames werden afgelopen weken afgerond in de Amsterdam Studio’s. Het studiodecor is bijna niet veranderd ten opzichte van vorig seizoen. Wat er wel veranderd is, is de keuze in lichtbronnen. Het resultaat is hoopgevend positief.

Gaffer Paul Wilens heeft in overleg met David van der Veen (Het Licht Equipment Rental) besloten om voor het  tweede seizoen de Space Lights van seizoen 1 (met aangekoppelde dimmers) te vervangen door Light Flo’s, een TL-armatuur met T5-buizen.

Het klassieke, grote zachtlichtplafond van de Space Lights heeft een verbruik van 5 kilowatt per armatuur (in dit geval x 3 boven de sets) en dus een groot energieverbruik gezien het aantal branduren. De 11 Light Flo’s daarentegen verbruikten slechts 450 watt per armatuur boven dezelfde sets. Dit leverde een energiebesparing van ruim 60% op en het visuele effect voor deze productie was precies hetzelfde. Deze Light Flo’s hebben een hoog rendement en zijn eveneens direct aanstuurbaar met DMX vanaf de lichtcomputer.

Saskia van der Tas, uitvoerend producent bij Topkapi Films, heeft berekend dat er door de inzet van alternatieve lichtbronnen een besparing van ruim € 200 per week op stroomverbruik bereikt werd. Het bijkomende goede nieuws is dat deze armaturen meer gebruiksmogelijkheden hebben dan de Space Lights en er ook nog eens bespaard werd op dimmers, bekabeling, bouwtijd en afbouwtijd. Doordat het decor in seizoen 1 en 2 nagenoeg ongewijzigd bleef, kon het energieverbruik tijdens beide opnamereeksen makkelijker dan bij andere producties vergeleken worden.

David van der Veen is erg enthousiast over het resultaat: “Bij dit soort opnames is er weinig ruimte voor vergissing. Of beter, daar is geen ruimte voor. Het lichtplan moet gewoon kloppen. Alles moet exact werken zoals voorzien, want als dat niet zo is en het decor staat, dan heb je een enorm probleem. Ik was erg blij te horen dat alles precies zo uitpakte als gehoopt.”

Ook Paul Wilens is tevreden: “Naast alle technische voordelen, merkte ik ook aan de actrices en acteurs dat het prettiger werken was. Dit soort licht produceert minder warmte waardoor de temperatuur op de set veel aangenamer was. Ook bij de speelfilm waar ik nu belicht, maak ik gebruik van nieuwe technieken die steeds beschikbaarder en toegankelijker worden. We zijn in staat tijdens een nachtexterieur  de omgeving van een villa met deze T5-armaturen te belichten. En dit met meer controle dan voorheen. Dat is fantastisch. Het is duidelijk dat de hoeveelheid moderne en efficiënte lichtapparatuur snel toeneemt de laatste tijd, bij elke nieuwe productie zelfs.”

En niet alleen bij het licht scoorde ‘Missie aarde’ hoge punten. Op zestien van de achttien draaidagen werd er geen enkel plastic flesje of kartonnen/plastic bekertje gebruikt, waren er drankbidons die aan de geplaatste waterreservoirs bijgevuld konden worden en werd het aantal geprinte scenario’s en callsheets tot een minimum beperkt. Het productieboekje werd uitsluitend digitaal verstuurd. Wat Green Film Making betreft is Missie aarde nu al een geslaagde missie.

© foto’s Jan Moeskop