En hoe jij daar als filmmaker heel simpel aan kunt bijdragen

Het departement ‘Transport’ is verantwoordelijk voor veel CO2-uitstoot. Daarom probeert Green Film Making in kaart te brengen hoe het gesteld is met de duurzame ambities van filmmakers op het gebied van transport, én die van autoverhuurbedrijven. De resultaten tot nu toe stemmen positief, want wat blijkt? Een groot deel van de producenten denkt al na over energiezuiniger omgaan met transport, of is bereid zich hier meer in te verdiepen. En veel verhuurders zijn bezig met alternatieven voor de traditionele dieselauto’s en busjes. Bij Transport is het – net als in elk departement wanneer het om duurzaamheid gaat – belangrijk om transparant te zijn en duidelijk te communiceren. Want als degene die de aanvraag doet helder uitlegt hoe de productie eruit ziet en wat er nodig is, kan een autoverhuurder een veel efficiënter, milieubewuster en vaak ook goedkoper aanbod doen.

Onderzoek Green Film Making Transport

Als het gaat om duurzaamheid is ‘Transport’ een onderdeel waarop veel valt te winnen. Want zoals blijkt uit eerdere metingen van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) is een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot te wijten aan de vierwielers die af en aan rijden, van set naar depot, van kiss & ride naar locatie. Green Film Making startte een onderzoek om de middelen en wensen van zowel de vraagkant (de filmmakers) als die van de aanbodkant (de autoverhuurbedrijven) te inventariseren. Vragen die gesteld werden zijn onder meer: Waar huren de meeste producenten hun auto’s en busjes? En wat huren ze dan? Welke specifieke wensen hebben ze verder nog? Zijn ze bereid om meer budget te reserveren als dat nodig is om duurzamer te werken? En: Wat bieden de autoverhuurbedrijven aan op het gebied van duurzamer vervoer? Zijn zij bereid om te investeren in duurzamere voertuigen? Welke ontwikkelingen zien zij in hun branche die relevant zijn voor de bewuste autohuurder?

Waar huren producenten?

Uit de resultaten blijkt onder andere dat bijna alle producenten en productiehuizen bij Diks en AmCar huren. Deze verhuurders zijn toegankelijk omdat ze veel aan mediaproducties leveren, en daardoor speciale staffelkortingen geven. In Amsterdam en omstreken worden Auto Halan en Sixt ook genoemd als verhuurpartijen. Verder huren producenten ook bij Singel Film en Locatiewerk. Rotterdamse filmmakers wenden zich daarbij tot Van ’t Hart en Trio Autoverhuur. Als men in het buitenland draait wordt vaak gekozen voor grote bekende verhuurders als Hertz, EuropCar en Avis.

En huren ze duurzaam?

De meeste producenten geven aan dat ze nadenken over duurzamere alternatieven. Ook zijn ze best bereid om meer te betalen voor bijvoorbeeld een hybride auto, maar het moet wel praktisch zijn. Producenten willen niet teveel tijd kwijt zijn aan het opladen. Wat ook meespeelt is hoeveel kilometers men verwacht te gaan rijden: “Als ik weet dat er veel kilometers gereden gaan worden wil ik dit overwegen, maar in en rond Amsterdam rijden we het er niet uit. In dat geval wordt het een lastige keuze omdat het budget al zo beperkt is”, aldus één van de producenten. Sommigen zijn bereid om iets meer te betalen: “Drie of vier euro duurder in de huur per auto is geen probleem, als die auto hybride of elektrisch is.” Een andere producent vult aan: “Iets meer huurkosten aan duurzame auto’s is niet erg, omdat de verbruikskosten dan weer lager zijn. Maar ook als het in totaal een beetje duurder is, dan is dat nog tof.” Een duurzame auto mag 10% duurder zijn dan regulier, stelt hij, “zelfs als de verbruikskosten dat niet compenseren.” Voor sommige producenten weegt gebruiksgemak zwaarder dan (kleine) prijsverschillen. Niet iedereen is meteen bereid om meer te betalen aan duurzamer transport, dat “hangt wel een beetje af van hoeveel we te besteden hebben.

Gebruiksgemak wordt ook genoemd als één van de voordelen voor het hebben van een abonnement op een autodeelprogramma, zoals Greenwheels: “Dat is gebruiksvriendelijker dan een reguliere verhuurder, die een afhaallocatie heeft op een ver bedrijventerrein.

Verschillende producenten hebben een dergelijk abonnement. Deze auto’s worden overwegend gebruikt voor het vervoer van personen. De personenauto’s van het landelijk opererende GreenWheels hebben een A-label, het energiezuinigste label voor auto’s. Ook car2go wordt genoemd, een autodeelprogramma met elektrische Smarts die in en om Amsterdam gebruikt kunnen worden.

Is duurzaam huren duurder?

De vraag die Green Film Making aan de autoverhuurbedrijven stelde is: Kost het huren van een duurzamer vervoersmiddel echt veel meer?

Volgens autoverhuurbedrijven als Diks en Auto Halan hoeft dat niet per se het geval te zijn. Ook hier geldt weer dat efficiëntie hand in hand gaat met het maken van duurzamere keuzes. Maar: dan moeten de aanvragers wel duidelijk vertellen wat ze nodig hebben en hoe het productieproces eruit gaat zien. Want dat stelt de verhuurders in staat om de juiste vragen te stellen en een zo voordelig én milieuvriendelijk mogelijke offerte op te maken. Zij kunnen bijvoorbeeld voor je berekenen vanaf hoeveel kilometer elektrisch rijden rendabel gaat worden in vergelijking met kosten aan benzine of diesel.

Diks: 70 % van het wagenpark is ‘groen’

De meeste autoverhuurbedrijven houden zich al bezig met duurzaamheid, en elk bedrijf vult dit op zijn eigen manier in. Diks stelt dat 70% van hun wagenpark ‘groen’ is: De diesels hebben een toevoeging van AdBlue, een synthetisch middel dat de stikstofemissie vermindert. Alle personenauto’s hebben een A-label, en een ecoboost motor, die minder brandstof verbruikt. Diks heeft als enige van de verhuurders die we hebben gesproken hybride dieselauto’s en busjes in het wagenpark. Ze bieden ook de elektrische Nissan NV 200 aan.

Auto Halan: Biedt auto’s op (bio)gas aan

Auto Halan levert veel aan televisieproducties, waaronder Flikken Maastricht, en heeft een andere visie op duurzame oplossingen voor vervoer. Zij stellen dat hybride auto’s niet per se milieuvriendelijker zijn. Dat ligt niet aan de auto’s, maar aan de gebruikers. Bij verkeerd gebruik is een hybride auto niet schoner dan een reguliere auto. Auto Halan biedt daarentegen auto’s aan die op LPG rijden, en ze hebben zelfs auto’s op biogas in hun wagenpark. Biogas tanken kan bij hen op het terrein. Verder houden ze ook de ontwikkelingen van auto’s met waterstofmotoren in de gaten.

AmCar: Zo efficiënt mogelijk offreren

AmCar heeft energiezuinige benzine- en dieselauto’s in het wagenpark en probeert een zo afgepast mogelijk advies te geven. Zij vinden het belangrijk om zo volledig mogelijk geïnformeerd te worden, en komen daarom het liefst bij de klant op bezoek om een offerte samen te stellen. Elektrisch vervoer is nog een brug te ver vinden ze, omdat je wel de capaciteit moet hebben om meerdere auto’s tegelijk te kunnen opladen. Anders is het risico dat je ‘nee’ moet verkopen aan klanten te groot.

Car2go: elektrische personenauto’s zonder parkeerkosten

Autodeelbedrijf car2go (onderdeel van Mercedes) heeft al eens geleverd aan een filmproductie (Hartenstraat) en is in principe bereid om offertes op maat te maken en langere huurperiodes aan te gaan. Daarbij bieden ze aan om tijdens de huurperiode hun auto’s tussentijds schoon te maken. De elektrische Smarts van car2go zijn vooral geschikt voor personenvervoer. Voor crews die om en rond Amsterdam draaien is een auto van car2go een praktisch alternatief, omdat je geen parkeerkosten hebt.

Samen het departement Transport verder verduurzamen

Alle verhuur- of autodeelbedrijven die we spraken* zijn bereid om mee te denken. Het maken van afspraken, het bepalen van staffelkortingen en het tussentijds aanpassen van huurcontracten: het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Maar, zeggen de verhuurders, dan moet de informatie die gegeven wordt wel zo volledig mogelijk zijn. Het regelen van vervoer is nu nog te vaak een taak van een stagiair of beginnende productieassistent die niet goed is ingevoerd in het volledige productieproces. Green Film Making wil hierin ondersteunen en is bezig om – in samenwerking met Diks – een praktisch ‘spoorboekje’ met relevante vragen op te stellen, die producenten en verhuurders meer inzicht geeft in welk vervoer nodig is. Ook kun je hier een rekenvoorbeeld bekijken dat laat zien dat het verduurzamen van je transport flinke besparingen kan opleveren.

Onderdelen die in het ‘spoorboekje’ aan bod komen zijn onder andere: duur van de productie, hoeveel personen er steeds vervoerd moeten worden, welk materiaal vervoerd moet worden, of auto’s gedurende de hele periode gebruikt moeten worden en de te verwachten hoeveelheid kilometers die gereden gaan worden. Suggesties hierop zijn altijd welkom!

OPROEP: Ga jij binnenkort starten met draaien en wil je ons laten helpen om te kijken of je transport duurzamer én daarmee goedkoper kan? Meld je aan als testcase bij Els Rientjes via els@greenfilmmaking.com. Het kost je niets en het kan je heel veel opleveren. Niet alleen in budget, maar ook draag je hiermee bij aan kennis over het verder verduurzamen van de filmsector. En uiteraard geven we uitgebreid de aandacht aan jouw testcase op onze social mediakanalen en in onze nieuwsflitsen.

Voor dit artikel is gesproken met 100 % Halal, Pupkin Films, Opslaan Als, VenFilm, Umami Media, Mardou Jacobs, Key Film, Popov Films, BosBros, De Familie, Eyeworks, BALDR Film, Viking, WaterlandFilm, FilmFactory en Fu Works.

*Met GreenWheels, Taxi Electric en taxibedrijf Uber is Green Film Making nog niet in de gelegenheid geweest om mee af te spreken. Wordt vervolgd.