In de rubriek Groene Hartenkreet delen we de ervaringen van filmmakers en filmprofessionals met Green Filmmaking. Succes of sof? Gemakkelijk of ingewikkeld? Van elkaars praktijkervaringen kunnen we het meeste leren, dus green filmmakers: maak van je hart geen moordkuil. En deel je ervaringen met info@greenfilmmaking.com.

Ing Lim is één van de locatiemanagers van Locatiegoed, en was onlangs betrokken bij de productie van ‘Brussel’, waar Madelon Veldhuizen één van de productieleiders was. Op deze set werd aandacht besteedt aan ‘green filmmaking’.

“Op de foto’s zie je het resultaat van een gemiddeld draaidagje van de serie ‘Brussel’. Op de set werd het afval gescheiden in plastic, papier/karton en restafval. De blauwe zakken bevatten plastic”.

Hartstikke goed! Toch?
“Voor locatie-assistenten, die vaak toch al een dag van 16 uur achter de rug hebben, vormt dit afval wel een groot probleem. Want: waar laat je het spul? Gemeenten staan namelijk niet toe dat bedrijven, dus ook producenten, afval dumpen in hun gemeente. Dus dan moet je openbare bakken zoeken. En die vind je niet in elke gemeente. En vind je ze wel, en sta je daar ’s nachts een x aantal vuilniszakken in de container te doen, dan merkt de omgeving dat direct op”.

En de afvaldistributie uitbesteden?

“Tja, vindt maar eens een containerleverancier die zo flexibel is, en die een flexibele planning heeft, en ons vòòr wil zijn om drie verschillende containers te plaatsen. Op elke locatie. Op alle negentig draaidagen van een serie. En vind maar eens een producent die daarvoor wil betalen. Dat gaat haast niet”.

Waar lopen de locatie-assistenten nog meer tegenaan?

“Nou ziet het afval op de foto’s er keurig uit, maar al dat karton is lastig te verwerken. Je kunt het niet goed vouwen, en daardoor is het onhandig om ergens op de set weg te zetten. Cateraars stouwen alles in de kartonnen dozen die ze bij de Hanos meepakken. En wij werken dat vervolgens weer weg. Karton mag eigenlijk niet eens bij ‘oud papier’, maar ja, waar laten we het anders?”.

Wat voor gevolgen heeft dat voor de assistenten?

“Top-down schuiven we dus heel wat op de bordjes van de locatie-jongens. Waarvan ik soms bang ben dat ze sowieso na zo’n lange dag achter het stuur in slaap vallen. Ik volg ze dan op WhatsApp. Er zitten jongens bij die vanuit Den Haag naar Amsterdam rijden en onderweg hun auto stil moeten zetten, omdat ze omvallen van de slaap. En voor mij is dat één van de redenen om mee te denken hoe we van het afval op de set af kunnen komen”.

“Maar: afval is maar één aspect van green filmmaking”.

 

We geven Ing groot gelijk hierin. Afval is maar één aspect van het verduurzamen van het productieproces van film. Maar wel een belangrijke, én een heel zichtbare. En dus ook een aspect dat direct effect heeft op het welzijn van crewleden. Op dit moment zijn we druk bezig met kijken hoe we de afvalverwerkingsindustrie kunnen betrekken in dit probleem. We hebben al verschillende gesprekken gevoerd, en we hopen dat we op (korte) termijn een slimme methode kunnen introduceren.
En we ontvangen graag best practices en tips over het onderwerp Afval op de set. Stuur een e-mail naar info@greenfilmmaking.nlinfo@greenfilmmaking.com als je hierover van gedachten wil wisselen, of goede ervaringen hebt met bijvoorbeeld een containerleverancier.

Foto’s via Ing Lim – Locatiegoed

 

Meer hartenkreten lezen?

Bekijk hier de Groene Hartenkreet van productieleider Madelon Veldhuizen
Bekijk hier de Groene Hartenkreet van Filmacademiestudie Hidde de Vries
Bekijk hier de Groene Hartenkreet van HKU-filmstudent Kim van Schooten
Bekijk hier de Groene Hartenkreet van animator Michiel Snijders (il Luster)