Donderdag 2 februari 2017 in alle vroegte stapte ik, Els Rientjes, in een busje bij de Kiss & Ride achter het Amsterdam Centraal station om op weg te gaan naar België. Willem Doorman organiseerde een eerste dagtrip NL Goes AED Tour en had deze zorgvuldig voorbereid. Samen met andere genodigden Milo Rietveld (First AD, producer), Gerard Stam (belichter), Jules van den Steenhoven en Theo Bierkens (beiden D.O.P) werd het een unieke dag, waarin mij duidelijk werd dat je een groot studio complex ook zeker duurzaam kan maken.

Midden in het groen onder de rook van Antwerpen (in Lint) ligt het gigantisch studiocomplex AED Studios, het grootste mediacomplex van de Benelux. En het is nogal wat bij elkaar.. Op de site van 5.5 hectaren bevinden zich 16 studio’s waarvan een met een waterbassin van 25m X 35m en 4m diepte, 5 backstage ruimtes, 4000m2 kantoorruimte, een publieksfoyer, magazijnen, een houtatelier voor decorbouw, een helikopterhaven (!) en een restaurant. Met de trein ben je binnen 20 minuten in het centrum van zowel Antwerpen als Brussel, maar bij late avonden kan je ook gebruik maken van een van de 42 hotelkamers en 17 appartementen. Keuze te over!

Producer Peter De Maegd (links), foto: Jo Voets

We ontmoeten Janna Fassaert, hoofd Development Film & TV, die ervoor zorgt dat we een heel goede inkijk krijgen. In de prachtige viewingroom kregen we een aantal visuele presentaties van de studios voorgeschoteld, gevolgd door een zeer interessante Q&A met Peter de Maegd van Productiehuis Potemkino. Peter is als Belgisch producent betrokken geweest bij de opnamen van ‘Iron Sky’ en ‘A Quiet Passion‘. De meeste producenten kennen de voordelen van het stapelen van hun budget bij coproducties met Belgie. Via een Vlaamse producent is het mogelijk gebruik te maken van zowel van het fonds Screen Flanders als van de Belgische 40% taxshelter. Ook voor TV producties is dit een mogelijkheid om extra geld verstrekt te krijgen. Een eerste financiering vanuit het Nederlands Filmfonds is dan niet eens nodig. Peter vertelt dat door slim plannen samen met AED Studios hij geld kon besparen voor 2 extra draaidagen. Een studio die meedenkt met het beschikbare budget is precies wat elke producent en regisseur zich wenst.

Na de presentaties worden we getrakteerd op een uitgebreide rondleiding langs alle soorten faciliteiten op het terrein. Indrukwekkend met name om de grote studioruimtes te zien. Hier is goed nagedacht over wat er in elk geval aanwezig moet zijn. Een kraan kan zo naar binnen rijden en een decor laten zakken in het basin van 4 meter diepte en een oppervlakte van 875 vierkante meter. De watertank bevindt zich in een studio van 3.000 vierkante meter en 22 meter hoogte. Enorm! Alles keurig in het zwart. Zelfs het gigantische waterbasin is van wand tot en met de bodem zwart gemaakt. Hoe blij worden wij daarvan? Heel blij. Oude herinneringen over wat er op dit vlak mis kan gaan komen bij iedereen los als we daar met Gerard, Jules, Theo en Willem staan te kijken.

Alle ruimtes hebben een plug & play systeem. Een productie kan zelf alles van A tot Z aanvoeren, maar AED kan dit ook voor je regelen. Het is maar hoe je het wilt hebben. Naast de 16 studios zijn er verder 5 backstage ruimtes met make-up/kleding ruimtes, kantoren, green rooms, noem maar op. Alle ruimtes komen makkelijk op 1 of meerdere studio’s uit. Je hebt je eigen privacy en kan gebruik maken van de cateringruimtes in het restaurant. Maar met evenveel gemak huur je een aparte ruimte waar je zelf kunt cateren en relaxen of je gebruikt het voor je figuranten op drukke dagen. Ook geen gebrek aan parkeerplaatsen. Wagens met materiaal kunnen zelfs binnen rijden tot een paar meter voor de studio. Gardrobe kan een aparte ruimte krijgen waar alles netjes uithangt, of waar je zelfs met je naaisters de kostuums kan voorbereiden en wassen. Green key faciliteiten zijn beschikbaar in grote en/of kleinere ruimtes.

Na de rondleiding heb ik het idee volledig de weg kwijt te zijn. Mijn hoofd duizelt. Een borreltje ter afsluiting bij het restaurant Studio Six konden we wel gebruiken. Iedereen was zeer onder de indruk van de geboden faciliteiten en de a-la-carte benadering van AED. Uitspraken als “Nederland loopt 15 jaar achter” en “Dit moet iedereen zien” waren daarbij hoorbaar. En dat is ook het belangrijkste: deze faciliteiten zijn niet in deze kwaliteit en schaal in Nederland te krijgen en kunnen daarom een belangrijke aanvulling zijn voor de Nederlandse filmindustrie. The sky is the limit.

Verfscheidingsmachine @ AED Studios

Maar ik kwam voor groen en ondanks de immense grootte van het complex heeft Janna Fassaert op alle vragen over duurzaamheid een antwoord en is er duidelijk over nagedacht. Afval wordt gescheiden. In de studio’s hangt al een grit en in enkele is deze al volgehangen met verstelbare LED verlichting. Je decor kan je daar op locatie laten bouwen en opslaan (scheelt aan transport). En de prijzen zijn zo samengesteld dat je alleen betaalt wat je gebruikt. Door schade en schande heeft men geleerd dat dit de beste service is die ze kunnen geven. Het wagenpark is elektrisch en wordt komende jaren verder uitgebouwd. Hier een lijstje van de maatregelen die maakt dat dit de groenste studio’s van Europa zijn:

  • 10.000m2 zonnepanelen
  • elektrisch wagenpark
  • 7000 LED lampen
  • warmtepompen
  • regenwater buffering
  • centralisatie van assets (vermindering transport)
  • intelligente verlichting dmv bewegingssensoren
  • technische plafonds in de studio’s (vermindering transporten)
  • grootste set ARRI LED filmlicht van Europa

De helikopterhaven moet ik dan voor deze keer maar even door de groene vingers zien.

Interessant voor Nederlandse producties is dat AED ook in Nederland een vestiging heeft en daarvandaan op 5 plaatsen in Nederland een pick-up plek heeft voorzien om je materiaal in Lint geleverd te krijgen. Ook in Amsterdam bij Duivendrecht is zo’n mogelijkheid. Zeker op gebied van duurzaamheid en klantgericht denken ziet AED Studios er ook voor Nederlandse producties veelbelovend uit. Grote producties als “Iron Sky” gingen ons voor. Restanten van het decor zijn nog te zien en we maken als afsluiter een groepsfoto. Ons enthousiasme is duidelijk af te lezen.

Ook geïnteresseerd in een tour in Lint? Willem Doorman organiseert nog een aantal trips. Laat ons je interesse weten via info@greenfilmmaking.com en we leggen contact!

Terug naar Nieuwsbrief