In de rubriek Groene Hartenkreet delen we de ervaringen van filmmakers en filmprofessionals met Green Film Making. Deze keer komt de hartenkreet van Peter Jan Brouwer van Krevicy. Als creatief producent heeft hij talloze speelfilms en commercials geproduceerd. Met Krevicy is hij een andere weg ingeslagen: het maken van films over maatschappelijke zaken, duurzame oplossingen en het creëren van een betere wereld. Voor Peter Jan is het inmiddels de normaalste zaak van de wereld dat hij in zijn werk én privéleven zoveel mogelijk kiest voor de meest groene, duurzame oplossingen en aanpak.

Ik ben geen groen fanaat, maar ik merk dat er iets in je doen en denken verandert hoe meer je met groen leven en werken bezig bent. Voor mij is er geen nee. Er is voor alles een oplossing te vinden. Als uitvoerend producent ben je altijd bezig met het creëren van praktische oplossingen. Dat neem je ook mee naar huis.

We willen de spotlights zetten op twee inspirerende projecten die hij heeft geïnitieerd en gerealiseerd. De één in zijn werk en de ander in zijn eigen buurt met buurtbewoners.

Green filmmaking in Production design

Een mooi voorbeeld van een ‘groene’ productie is de commercial ‘Wat maakt Nederland mooi?’ die hij vorig jaar samen met zijn compagnon regisseur Tim Klaasse maakte voor het Oranjefonds.

Hiervoor gingen ze een samenwerking aan met ecologisch architect Arie van Ziel van Studio Content. Ze vroegen hem een tijdelijk gebouwtje te ontwerpen op een stadsplein dat geschikt was als filmset voor één dag. Waarbij alle materialen na draaien volledig konden worden hergebruikt.

We moesten een set bouwen die echt stevig was en die qua ontwerp, uitvoering en afwerking voldeed aan hoogwaardige productie design eisen. Arie maakte een ontwerp waarbij we aan de slag gingen met bouwmaterialen (multiplex platen). Het mooie is, dat Arie geen enkel stukje heeft gezaagd en dat we aan het eind van de draaidag alle platen konden losschroeven voor hergebruik. Alles is dus in tact gehouden en opgehaald door een vriend van mij, die aannemer is. Hij heeft al dat materiaal weer hergebruikt voor verbouw van een pand. En dat kan je gewoon bedenken van te voren!

Hoe kunnen we (nog) duurzamer werken in de filmsector?

Peter Jan streeft er naar om in de producties die hij maakt, zo groen mogelijk te werken. Dat valt volgens hem vaak niet mee, want de budgetten zijn meestal kleiner dan bij commercieel werk Je moet nog veel creatiever zijn. Maar hij gaat fluitend naar zijn werk en er liggen weer een paar mooie opdrachten in het verschiet. Langzaam maar zeker merkt hij dat het besef groeit dat het anders moet en kan. Maar er is nog een weg te gaan!

Hij benadrukt dat het allerbelangrijkste is, dat je het allemaal van te voren kan bedenken. Dat is volgens hem de sleutel tot duurzaam werken. “Het probleem is vaak dat je haast hebt in het productieproces. Je pitcht, dan hoor je vaak een tijd niets en opeens mag je de opdracht doen en moet het overmorgen klaar zijn. Dan moet je haasten en dat gaat vaak ten koste van het creëren van betaalbare duurzame oplossingen die tegelijk haalbaar en creatief zijn.” Hij pleit ervoor om opslag van materialen voor decorbouw te centraliseren, zodat iedereen uit het vak daar gebruik van kan maken en zoveel mogelijk materialen worden hergebruikt.

Dit sluit naadloos aan op de discussie tijdens de workshop Green Film Making in Art department, Costumes & Make-up en het initiatief van Laura van Buurman.

Stichting Buurtcompost

Ook in zijn privéleven vindt Peter Jan het geweldig om praktische oplossingen te creëren die bijdragen aan een duurzaam milieu. Twee jaar geleden startte hij het project Buurtcompost in zijn eigen buurt, in de Pijp. Samen met zijn buren ging hij groente, fruit en tuinafval composteren in een ondergrondse wormencontainer.

Styn Swinkels maakte een mooie korte impressie van het hijsen van de ondergrondse wormencontainer en hoe het composteren in z’n werk gaat:

Ik begon ooit met een composthoop achter mijn zomerhuisje in Egmond. Eigenlijk vanuit luiheid. Zo hoefde ik niet met afval te slepen en ik had elk jaar geweldige compost voor de tuin. Jarenlang namen we elk weekend ons groente-emmertje mee naar de camping. Tot het moment dat mijn kinderen groter werden en niet meer meewilden. Daar zat ik op vrijdag met dat volle emmertje en toen ben ik een oplossing gaan zoeken. Eigenlijk zoals een uitvoerend producent doet: praktisch denken en doen. Ik moet in mijn werk altijd oplossingen vinden en dat was hier ook mee! Ik ging me erin verdiepen en toen bleek als je tuinafval aanvult met keukenafval dan heb je betere kwaliteit compost.

Hij maakte eerst een wormenbak in zijn meterkast, maar moest daarmee stoppen toen er vervelende vliegjes gingen wonen. De buren hebben nooit geklaagd, want ze wisten niet waar ze vandaan kwamen! Toen bedacht hij dat het leuk zou zijn om met meer gezinnen uit de buurt op straat te composteren. Hij schreef een plan en twee maanden later stond de eerste wormenkast op straat. De ondergondse kwam pas later. Nu doen 20 gezinnen mee uit zijn buurt. Ze oogsten twee keer per jaar en de geproduceerde compost gaat terug naar de bewoners die het gebruiken in hun tuinen en bloembakken.

De meerwaarde is veel groter dan groen afval scheiden en compost voor buurtbewoners. Het levert een waardevol en gevarieerd netwerk op met mensen uit je eigen buurt. En een hoop gezelligheid. Ik ben inmiddels een soort dorpsgek. Wat begon met samen composteren en zo nu en dan borrelen en brainstormen over wat beter kan in de buurt, is uitgegroeid tot een buurtcomité van betrokken mensen.”

Inmiddels lobbyed Peter Jan in Amsterdam verder met zijn oplossing voor het GFT-afvalprobleem en breidt het project zich steeds verder uit over Amsterdam. Peter Jan: “Ik heb het gevoel dat dit het begin is van de overname van Amsterdam door de wormen.“