mail facebook twitter

Zo doe je dat: Amerikaanse producties draaien duurzaam in Nederland

Zo doe je dat: Amerikaanse producties draaien duurzaam in Nederland

Afgelopen maanden was het in Amsterdam een drukke bedoening met een flink aantal draaidagen voor twee verschillende Amerikaanse speelfilms. NL Film is coproducent van Lyrebird, over de Nederlandse meestervervalser Han van Meegeren, onder regie van Dan Friedkin. Kaap Holland Film, die eerder verantwoordelijk waren voor de opnames van Dunkirk in 2016, coproduceren de film The Goldfinch van regisseur John Crowley, naar het gelijknamige boek van Donna Tartt en met een hoofdrol voor Nicole Kidman. Op uitdrukkelijke verzoek vanuit de Amerikaanse producenten gingen beiden zo duurzaam mogelijk aan de slag!

Duurzaamheid coördinator bij The Goldfinch

Door de eis van de producent om duurzaamheid op alle vlakken in te zetten werd Barbara Dorrestein bij The Goldfinch als duurzaamheid coördinator aangetrokken. Zij was verantwoordelijk om elke dag te zorgen dat er ook echt duurzaam gewerkt werd. Er was specifiek ruimte gemaakt in het budget om frequent metingen te doen en zo achteraf de besparingen inzichtelijk te kunnen maken.

De voorbereidingen waren voor Barbara aan de korte kant, maar ze vond het heel leerzaam om met Amerikanen te werken. Om de metingen bij de verschillende departementen goed bij te houden had ze vooraf contact met Earth Angel die haar goed op weg hielpen. Qua decor en rekwisieten moest bijvoorbeeld aangeven worden wat tweedehands was aangeschaft en wat weer hergebruikt kon worden. Het gebruik werd niet alleen van de set zelf bijgehouden, maar ook van andere faciliteiten zoals gebruikte hotelkamers tot de wasjes die daar werden gedraaid. De mooiste duurzaamheid actie vond ze het overgebleven voedsel naar opvangcentra brengen waar het nog gegeten kon worden. Dat werd een hele sport, die ze samen met cateraar Marcel van Suus & Binkie met veel plezier vervulde. Soms ging het om een maaltijd voor wel 200 mensen.

LED verlichting op set van The Goldfinch in Amsterdam

Afval

Afval scheiden gaat in de VS net wat anders dan in Nederland. Daar zit juist statiegeld op blikjes en de regels voor plastic zijn ook anders. Barbara legt uit dat ze veel bordjes moest plaatsen om duidelijk te maken wat waar weggegooid moet worden. Er zaten wel drie stickers op een afvalton om dit aan te geven. Helaas kwam ze er te laat achter dat de containers ook als ze maar 3/4 vol waren als een 1 volle bak werden gerekend. Een leerpunt voor een volgende productie dus om de CO2-uitstoot van transport nog efficiënter te maken.

Locatiemanager voor The Goldfinch Thijs Bolle had door de Green Film Making workshop ‘Duurzame Catering’ zijn weg gevonden naar afvalverwerker Renewi. Renewi heeft zich beschikbaar gesteld om de filmbranche te ondersteunen naar ‘zero waste’. Ze faciliteren Green Film Making onder andere met het vinden van een goede logistiek om afval van de set eenvoudig te scheiden en weg te brengen. Zo legde Thijs Bolle contact met Jurrien de Pijper van Renewi en werden er op alle draailocaties in Amsterdam speciale containers gebracht om het afval gescheiden in te zamelen.  En het lukte Renewi dit keer ook om last minute veranderingen in het opnameschema te volgen en de bakken dagelijks op de juiste plek te krijgen. Na afloop ontving Thijs van Renewi een overzicht van wat er was opgehaald en het bericht dat er in totaal 390 kg C02 bespaard was!

Bij de opnames voor Lyrebird plaatste locatiemanager Maarten Buurlage ook aparte bakken voor het afval, via CT Events Services. Maar op deze set ging het scheiden toch nog iets minder goed, en konden we niet anders dan concluderen dat een speciale duurzaamheid coördinator op de set echt onmisbaar is. Zeker tijdens momenten zoals een warme lunch zijn er veel vragen van de crew wat nu in welke bak hoort. Het is dus echt zaak om binnen het productieteam 1 persoon aan te wijzen als duurzaamheid coördinator en dit duidelijk naar de rest van de crew te communiceren. Deze coördinator kan de verschillende processen begeleiden en fungeren als aanspreekpunt. Vaak kan die taak goed gecombineerd worden met transportmanagement. Deze coördinator moet wel vroegtijdig worden aangesteld, om vooraf alles goed te kunnen inventariseren en voorbereiden.

Licht

Het dak van Lux & Co

Het licht werd bij zowel The Goldfinch als Lyrebird verzorgd door het bedrijf Lux & Co waar eigenaar Erno Das al jaren duurzaam te werk gaat. Hij compenseert zijn eigen CO2-uitstoot in samenwerking met Urban Street Forest en heeft zelfs een kleine windmolen op het dak van zijn bedrijf in Amsterdam staan. Ook heeft hij zelf aggregaten ontwikkeld die super stil zijn en draaien op GTL (gas to liquid), wat veel minder veel minder fijnstof in de lucht brengt. Deze aggregaten kunnen ook grotere sets volledig van energie bedienen.

In gesprek met Erno werd het duidelijk dat bij zowel Lyrebird als The Goldfinch er vroeg en zorgvuldig was voorbereid. Hierdoor was het mogelijk om alle departementen goed met elkaar af te laten stemmen. Dat verhoogde niet alleen de samenwerking op het gebied van efficiëntie, maar ook de sfeer. Iedereen ging op en top voorbereid naar de set en men wist precies waar hij aan toe was. Erno noemde met name de samenwerking tussen het licht en het Art Department als voorbeeld van een zeer goede samenwerking. Samen zorgden ze voor vervanging van het licht op de Amsterdamse bruggen. De bestaande verlichting werd vervangen door LED en was zo onderdeel van het decor. Een belangrijk element in het aangezicht en nog eens duurzaam ook.

Water en toilet

De Waterbrowser

Voor beide producties werden bij Locatiewerk de duurzame vacuüm toiletwagens gehuurd. Deze verbruiken veel minder water, doordat ze met een vacuümpomp werken. Bovendien werd er gevraagd om met de zogenaamde “Waterbowser” te werken. Deze levert schoon drinkwater en voert vuil afvalwater van de catering op een nette manier af. Met een pomp wordt dit afvalwater in tanks gepompt en netjes in het riool geloosd in plaats van weg te gooien in het gras, de gracht of op de straat. Dat kwam bij de productie The Goldfinch neer op aanvoer van 7500 liter (vers water) en 3000 liter (afvalwater) die niet weggespoeld werd op de locaties, maar netjes in het riool terecht kwam.

Bij Lyrebird gaf uitvoerend producent Elwin Looije aan dat er ook gebruik gemaakt werd van de Skyliner, een locatiebus met twee verdiepingen, voorzien van toilet met vacuümpomp. Dus minder vervoer over de weg door het combineren van verschillende functies in 1 kar.

Hulde voor beide productiebedrijven en de locatiemanagers, die tonen dat wij zeer goed in staat zijn om duurzaamheid toe te passen op onze filmsets in Nederland. De Amerikaanse producenten waren tevreden en komen graag terug.

 

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format