mail facebook twitter

Filmoffice Fryslân zet in op duurzaamheid

Filmoffice Fryslân zet in op duurzaamheid

Tijdens het afgelopen Nederlands Film Festival werd ons land weer een filmoffice rijker. Met een knallende kurk werd het Filmoffice Fryslân officieel gelanceerd om te zorgen dat de provincie een belangrijke speler wordt op de Nederlandse filmmarkt. Dat is althans de ambitie van Joris Hoebe, de splinternieuwe Friesland film commissioner en drijvende kracht achter het eveneens nieuwe makersplatform voor Noord Nederland, New Noardic Wave. We spraken hem uitvoerig over alle nieuwe plannen en activiteiten, vooral ook de intentie om Friesland op de kaart te zetten als duurzame film provincie. Hier werden we natuurlijk onmiddelijk erg enthousiast van en om de daad ook gelijk bij het woord te voegen organiseren Filmoffice Fryslan en Green Film Making aankomende 5 November een speciale masterclass over duurzaam filmen op het Noordelijk Film Festival in Leeuwarden. Maar eerst hier de microfoon aan Joris, over het hoe en wat voor de toekomst in het noorden:

Joris Hoebe – foto door Marleen Annema

Friesland dus, hoe kwam het zo?

Ik ben 39 jaar geleden geboren in het midden van Friesland, in een klein dorpje midden tussen de weilanden. Toen ik 12 was werd ik geïnfecteerd met het filmvirus door te figureren in de film Voor een Verloren Soldaat naar het boek van choreograaf Rudi van Dantzig. Vanaf dat moment wilde ik regisseur worden en ben uiteindelijk in 2006 afgestudeerd op de Nederlandse Filmacademie. De jaren daarna heb ik naast werk op filmsets veel ondernomen op het gebied media-innovatie. Samen met acteur Tim Murck hebben we gepionierd met ons bedrijf Spektor en allerlei nieuwe media producties voor onder andere Feuten, KWF, IVN en Kenau geproduceerd. We zagen dat we het publiek ECHT in beweging konden krijgen om positieve impact te maken. Spektor is gestopt, maar de passie voor nieuwe media en impactvolle verhalen vertellen kon ik als docent bij de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden verder ontwikkelen en intussen aan plannen werken voor New Noardic Wave.

Wat maakt Friesland een aantrekkelijke filmlocatie?

Een paar jaar geleden ontstond er politiek draagvlak om te investeren in het filmklimaat, er was alleen niet echt een idee hoe en wie dat moest gaan doen. Ik had wel een idee wat het moest zijn, heb mij in de discussie gemengd en een plan ontwikkelt waarmee we begin 2018 van start konden; het jaar van Leeuwarden-Fryslan Culturele hoofdstad van Europa 2018. Een fantastisch jaar om te beginnen omdat er zoveel gebeurd. We hebben er voor gekozen om dit jaar volop te gebruiken voor het vinden van de harde kern en om formats te testen. Maar ook te kijken hoe we Fryslân kunnen profileren onder film en mediamakers. De aankomende jaren gaan we ons neerzetten als een onontgonnen, spannend terrein voor experiment en kwaliteit op het gebied van verhaal, social impact en duurzaamheid. In 2019 lanceren we Fryslân als ‘Storyvalley’, een innovatie gebied waar je je projecten ongestoord en geconcentreerd kunt ontwikkelen en duurzaam kunt produceren. Projecten die niet alleen entertainment zijn maar ook iets veranderen in de maatschappij, of het nu gaat om biodiversiteit of armoede.

Maar ook praktisch is de provincie zeer aantrekkelijk. Het is een zeer overzichtelijke plek waar we korte lijntjes hebben met vergunningverstrekkers en waar je elke denkbare lokatie kunt vinden binnen een uur vanaf Leeuwarden. Gegarandeerd zonder files. En we hebben natuurlijk nog de Wadden en het IJsselmeer achter de hand.

En, heeft de eerste productie zich al gemeld?

De afgelopen maanden waren best druk met producties, veel documentaires zoals de Sailing on the Grass films van Doxy films, videoclips, commercials en de nieuwe jeugdspeelfilm van Steven Wouterlood Mijn bijzonder rare week met Tess door Bindfilm. Piet-Harm Sterk, de producent, is ook de penningmeester van onze stichting. Alle productiedagen waren op Terschelling, ze hebben echt prachtig samengewerkt met de lokale bevolking en bijvoorbeeld ook Staatsbosbeheer.

Friesland profileert zich al op verschillende vlakken als provincie waar duurzaamheid hoog op de agenda staat, denk je dat er ook bij mediamakers draagvlak is voor een duurzame aanpak? 

Ik heb de afgelopen 20 jaar in Londen, Utrecht en Amsterdam gewoond en miste daar altijd de natuur en weidsheid van mijn geboortegrond. Doordat je opgroeit in de natuur en tussen de beesten is duurzaamheid niet een einddoel, maar een logisch deel van hoe je denkt en werkt. Ik merk dat de makers hier voelen dat ze op een bepaalde manier afhankelijk zijn van het land, ze zien ook allemaal dat het slecht gaat met de weide vogels en insecten. Dus duurzaamheid is logisch. Alleen denk ik dat voor onze gehele maatschappij geldt dat we vaak ook de makkelijkste weg kiezen en toch voor een minder duurzame oplossing kiezen. We moeten elkaar scherp houden, hier ook.

Naast het filmoffice zijn jullie dus ook een nieuw makersplatform gestart. 

We zijn vooral een platform voor en door makers, we geloven dat de regio nog aantrekkelijker wordt als er een bruisend makersklimaat is. We organiseren veel events zoals masterclasses, pitches en netwerkevenementen. En we gaan steeds meer produceren, de afgelopen maanden hebben we drie nieuwe korte documentaires en 11 korte films over het wad geproduceerd met 11 teams van makers. En we hebben inderdaad ook een digitaal platform waar je jezelf kunt laten zien en waar je andere makers kunt vinden en benaderen voor je nieuwe klus. We zitten inmiddels op een stuk of 50 profielen. 

Jullie hebben ook de ambitie voor een filmfonds voor de regio, zou duurzaamheid daar ook in meegenomen kunnen worden?

Wij denken dat er binnen nu en twee jaar een aantal fondsen zijn voor film en media producties. Als het aan ons ligt worden er absoluut groene voorwaarden gesteld aan producties. Duurzaamheid gaat verder dan geen vlees eten op de set of je afval scheiden.  Het gaat wat mij betreft ook om de impactvolle onderwerpen die je kiest voor je films. Of het betrekken van nieuwkomers of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onze ambassadeur en acteur Fabian Jansen is hier in de provincie bijvoorbeeld een stichting aan het opzetten waarbij hij mensen die eenzaam zijn gaat betrekken bij de totstandkoming van nieuwe verhalen. Dat past perfect bij mijn visie voor Fryslan.

Binnen tien jaar willen jullie een duurzame infrastructuur voor film en tv op poten hebben, wat is jullie plan van aanpak? 

Hier betekent duurzaam vooral ook een industrie die zichzelf in stand kan houden en die zoveel mogelijk zelfvoorzienend is zowel praktisch als inhoudelijk. Denk hier letterlijk aan hernieuwbare energie, maar vooral ook een andere manier van denken over produceren van film en content waarbij je veel meer uitgaat van een circulaire gedachte. Dit klinkt wat vaag en abstract. Maar ik zie in het huidige systeem vooral lineair denken, juist bij het ontwikkelen van een film. Je ontwikkelt onwijs lang zonder te testen en dan volgt er een moment dat je je film de wijde wereld inschiet. Tussen alle geweld van content verzuipt zo’n film dan heel gemakkelijk en dat is erg zonde van al die energie en geld die in de ontwikkeling is gestoken. Ik geloof meer in iteratief werken, dus een prototype maken en testen, feedback ophalen bij publiek en die verwerken tot een volgend prototype. Je bouwt door op succes, zo ontstaat er energie die voortraast en voor veel meer beweging en impact kan zorgen. 

We zijn heel blij met jullie uitnodiging een masterclass tijdens Noordelijk Film Festival te verzorgen. Wie en wat hoop je hiermee te bereiken?

We hebben in Leeuwarden een door heel veel mensen onontdekt pareltje van een filmfestival. Het Noordelijk Film Festival is één van de oudste, smûkste (gezellig in het Fries) en grootste publieksfestivals van Nederland met een focus op films uit de landen rond de Noordzee en het noorden. Dit jaar is er daarnaast ook een makersfestival, New Generation, met masterclasses, workshops en veel (inter)nationale makers om te ontmoeten. We willen makers kennis laten maken met de tips and tricks die Green Film Making in de afgelopen jaren heeft opgedaan en zien dit ook als een manier om ondernemers met een groene oplossing te koppelen aan makers.

foto door Maarten van Meer

 

Je bent zelf al langer bezig met het initiatief Rainbeer. Kun je daar iets meer over vertellen? 

Ik wilde altijd films maken met een positieve impact op de wereld en merkte dat dat steeds moeilijker werd. Daarnaast had ik enorm behoefte aan een concreet middel. Via mijn werk bij Medialab Amsterdam kwam ik in aanraking met Amsterdam Rainproof voor wie ik een bewustwordingscampagne over klimaatadaptatie en regenbestendigheid moest ontwerpen. Ik was op dat moment een beetje aan het hobbybrouwen en bedacht opeens het ultieme concept. Bier van regenwater. Dat werd een groot succes, inmiddels hebben we zes bieren gemaakt met vijf verschillende lokale brouwers in 5 steden, Amsterdam, Nijmegen, Den Helder, Leeuwarden en Groningen. Het biertje zorgt op een leuke manier voor een gesprek over klimaatverandering maar we zijn ook echt de wetgeving aan het veranderen en we zien dat de brouwers met wie we werken naar hun hele proces kijken en dat willen verduurzamen.

Ook meevaren op de New Noardic Wave? Iedereen die een relatie heeft met Friesland, Groningen, Drenthe of dat zou willen kan zich aanmelden voor de wachtlijst (http://www.nnw.frl) of uitgenodigd worden door een lid.

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format