Het afgelopen half jaar mocht Green Film Making de AVROTROS weer adviseren bij haar eigen producties. Vorig jaar heeft Els Rientjes al “Tussen Kunst en Kitsch” en “Opsporing Verzocht” doorgelicht. Dat werd dit jaar flink uitgebreid met een groter aantal programma’s. Bij de afdeling Jeugd werkte ze aan het knutsel en kook programma Jill en de spelprogramma’s Kammen of Kaal en Zappsport. Daarnaast voorzag ze ook Opgelicht, EenVandaag en Radar van advies. Els: ‘Het valt me echt op hoe breed de AVROTROS inzet op verduurzaming. De producers en eindredacteuren zijn allen op hun eigen manier al bewust van de trend die de omroep heeft ingezet.

Het hele bedrijf drinkt nu bijvoorbeeld uit de bekers die elke dag keurig worden afgewassen en weer schoon in kratten in de keukentjes terugkomen. Als laatste aanwinst zijn daar espresso kopjes aan toegevoegd, dus ieder kan zijn eigen soort koffie uit bijpassende glazen en bekers drinken. Moet je even naar het Mediapark, dan boek je gewoon een dienstfiets en in de bedrijfskantine is voldoende gezond aanbod. En Els ziet steeds meer eigen waterflesjes in gebruik die door medewerkers zelf bijgetankt worden met kraanwater. Bij elk van de onderzochte programma’s heeft ze weer meerdere tips gegeven die opgepakt kunnen worden door de productie teams. Ze variëren van aanbevelingen voor meer duurzame energie op de set en transport tot extra aandacht voor de catering op de opnamedag en tips voor duurzame kleding voor de presentatoren.

Deze maand is er al een groot succes geboekt op het gebied van kleding. De kelder van de AVROTROS puilde namelijk uit van spullen die vanwege de belasting jaren bewaard moesten worden. Dit werd gedaan om te voorkomen dat deze items als verkapte inkomsten van de presentatie zouden worden beschouwd. Maar deze impasse is nu gelukkig uit de wereld! Als de AVROTROS kan aantonen dat de aangekochte goederen geen secundaire inkomsten zijn, is er nu toestemming om de gebruikte items van de hand te doen. Door de producers is er daarom vorige week een interne verkoop van kleding en niet meer bruikbare rekwisieten georganiseerd. De opbrengst gaat naar een goed doel. Recycling is dus nu een gekende overwinning en hulde aan alle programmamakers die dit organiseerden en het initiatief namen!

Er is dus in het afgelopen jaar al veel winst gemaakt op het gebied van sustainability bij de AVROTROS en daar stopt het zeker niet. Bij de nieuwe rondes voor de aanbesteding van faciliteiten waarbij bedrijven mogen pitchen bij de verschillende programma’s, wordt er nu extra gelet op de duurzaamheid van het aanbod. De programmamakers staan dus duidelijk open voor duurzame veranderingen. Het heeft zeker geholpen dat we als Green Film Making hebben kunnen aantonen dat zulke veranderingen ook meer efficiëntie opleveren en aanzienlijk besparen op het budget. What’s not to like?

Naast de bekers en dienstfietsen wordt er al gewerkt om AVROTROS-breed een nog schoner printbeleid door te voeren en verder te gaan op het gebied van afval scheiden. Wie weet wat er volgend jaar op overheidsniveau gedaan gaat worden om deze goede trend bij de omroep te ondersteunen. We zijn heel blij dat de AVROTROS Green Film Making in ieder geval al voor 2019 heeft uitgenodigd ook de uitzendingen van het Prinsengrachtconcert en Oerol van advies te voorzien. We zijn er trots op dat we hier ook een bijdrage aan mogen leveren.