mail facebook twitter

Kraan Water Pilot 2017

Van Februari tot Juni 2017 kwam Green Film Making in samenwerking met Join the Pipe en de Gemeente Amsterdam in actie voor het gebruik van kraanwater op de set. Dit vanuit de gezamenlijke wens om definitief van plastic wegwerpflesjes water af te komen. Amsterdam gaat in de toekomst eisen stellen aan evenementen en filmers in de stad, en wil hiermee de circulaire economie en een duurzame toekomst voor de bewoners van Amsterdam waarborgen. Green Film Making haakte hierbij aan en sponsorde gemotiveerde film en TV-producties met hulp van Join the Pipe, een initiatief dat het drinken van kraanwater promoot, om ook op film- en TV sets geen plastic flesjes water meer te gebruiken. Het idee was om op de set alleen nog maar kraanwater te gebruiken, door middel van watertappunten en navulbare kraanwaterflessen. Om iedereen op weg te helpen leverde Join the Pipe hun herbruikbare flessen gesponsord aan film- en TV series.

Elke deelnemende productie kreeg voor de hele crew en cast eenmalig een herbruikbare fles, waar men zelf de namen op kon schrijven. Als er geen kraanwater voorhanden was op de set kon er gebruik worden gemaakt van de eveneens gesponsorde Jerrycarry van Join the Pipe, die makkelijk verplaatsbaar is op de set en waar 2-3 gallons met kraanwater aan hangen. De crewleden vulden zelf hun fles tijdens de draaidag. Deze werkwijze is naast goedkoper, ook efficiënt en duurzaam. Een heel prettige bijkomstigheid is dat hiermee de hoeveelheid afval waanzinnig vermindert. Dat scheelt geld en tijd, met name voor de locatiemanagers.

De animo was groot, in totaal hebben meer dan 20 producties gebruik gemaakt van de gesponsorde waterflessen van Join the Pipe! Een super resultaat. Onder andere namen deel:

Limburgia (Halal Film & Photography) – One Night Stand
Avondland (The Film Kitchen) – ONS
Jungle (BIND) – ONS
De Dag Dat Mijn Huis Viel (Venfilm) – ONS
Het leven is vurrukkulluk (Sigma Pictures Productions) – speelfilm
Spangas (NL Film) – serie
Papadagen (Bosbros) – serie
Turn It Around (World Visuals Film) – kortfilm
Nieuwe dansfilm van Blackframe
De lichting van de Filmacademie die dit jaar afstudeert deden mee met al hun eindexamenfilms (coördinatie door Maxim Rozenstraten).

En verder de volgende cateraars:
Sandra Hoffman van S&S Catering (Penoza en CMC), Appeltje eitje, Spek en bonen en Kus de Kok.

Tijdens het AV festival 2017 sloot Green Film Making ambassadrice Thekla Reuten officieel de kraanwaterpilot af. Thekla onderstreepte nogmaals hoe simpel het kan zijn om duurzame veranderingen in te voeren op de set en hoe belangrijk het is om ons hiervoor vooral gezamenlijk in te zetten. Ze toastte samen met Els op een succesvolle uitkomst van onze pilot, met Join de Pipe fles uiteraard. Dit betekent dat het vanaf nu niet meer mogelijk is om je productie te laten sponsoren met kraanwater flessen, maar natuurlijk kun je deze wel opnemen in je productiebudget, wat uiteindelijk ook geld bespaart. Voor contact en hulp kan je je wel nog steeds tot Green Film Making wenden! Proost!

‘True Hybrid’ Generator

Om flexibiliteit op de set te verhogen èn gebruikskosten te verlagen, ontwikkelden Het Licht de eerste True Hybrid generator bestelwagen. De True Hybrid bestaat uit een stille diesel generator icm een Li-Ion accupakket met inverter. Dit biedt de mogelijkheid om geheel op accu te draaien. Geluidloos dus, maar wèl met altijd de diesel generator als back-up aanwezig. Na ruim een jaar denk- en uitzoekwerk en een jaar geduld tijdens het bouwproces is de 28 kVA Hybride generator van Het Licht nu daadwerkelijk operationeel. De eerste set waar hij uitgeprobeerd werd is die van gaffer Mick Durlachers Moordvrouw.

Daaf van der Veen van Het Licht vertelt: “Grappig om te zien hoe Mick de generatorbus op de eerste draaidag vrijwel letterlijk óp de set parkeerde in een park in Baarn, er vervolgens een 4 kW Max HMI en een 1800 W Max HMi op prikte, nog wat LED-accu’s instak die geladen moesten worden en vervolgens de voeding van de remote bediening van de camerakraan aansloot. En dat allemaal zonder enig geluid… op accu. De brandstofbesparing werd daardoor bijna ‘bijzaak’. De winst in operationeel gemak en flexibiliteit alleen al, wekte groot enthousiasme op. Precies waar ik op hoopte. Die brandstofbesparing merkt men straks vanzelf.

Later die draaidag werden er ook nachtelijke buitenopnames gemaakt, waarbij er nog meer vermogen nodig was. Daarvoor heeft de machine full hybrid (dus accu’s gecombineerd met de generator) gedraaid en met succes.

We vroegen gaffer Mick naar zijn ervaringen. ‘Het is een innovatie die ik omarm‘, antwoordde hij onmiddellijk. Het concept werkt. In het begin was het even aanpassen omdat het lichtontwerp voor Moordvrouw al was gemaakt en de set-up van de True Hybrid iets anders is. Maar hij heeft er uiteindelijk wel veel tijd mee gewonnen, omdat het busje direct op de set kan staan en er minder bekabeling gelegd hoeft te worden. En die bekabeling hoeft dus ook niet extra te worden gehuurd en vervoerd. Maar Mick is vooral erg enthousiast over het stille gebruik. Het werkt aangenamer en efficiënter op de set, plus vergroot het ook de mogelijkheden voor locaties. s’Nachts in de binnenstad van Amsterdam draaien zonder geluidsoverlast zal makkelijker te regelen zijn. Het vermogen is nog beperkt, dus nu is deze generator nog alleen geschikt voor kleinere producties, maar Mick kan niet wachten op de dag dat de grotere broers ook zo stil zijn.

De True Hybrid is sinds de test pilot bij Moordvrouw op meerdere sets ingezet. Daaf zit er boven op om feedback van de belichters die hem gebruikten zo goed mogelijk mee te nemen in een volgende stap. De gebruikers tot nu toe: Moordvrouw (gaffer: Mick Durlacher), Toon 2 (gaffer: Thomas Jeninga), Weemoedt (gaffer: Johan Hoitink), Dayan Yuragim (gaffer: Michiel Kingma), Van God Los (gaffer: Nicholas Burrough), Hollands Hoop (gaffer: Uwe Kuipers), Tarik (gaffer: Janneke Hogenboom).

Thomas Jeninga, die de generatorbus al meerdere malen heeft gebruikt op de set van Toon 2, is er erg van gecharmeerd. ‘Ik vind het een prettig idee dat hij niet op fossiele brandstof draait’, licht hij toe. Ook bij hem valt vooral het gebruiksgemak op. Bij veel verplaatsingen is het erg handig dat de generator dichterbij de set staat, je minder bekabeling hebt en dus eigenlijk zo kan wegrijden naar de volgende locatie. De geluidsman keek wel wat bezorgd over het feit dat de generatorbus zo dichtbij stond en vroeg hoe dat ging werken. En dan is het leuk om te kunnen zeggen: ‘Hij staat al aan!‘. Thomas gaat in de toekomst zeker specifiek om de True Hybrid vragen. Als de huurprijs hetzelfde is, is de beslissing snel gemaakt.

Tech Specs:

Generator Van

VW Crafter 35

Drivers license

B

Continuous power

18 – 28 kVA True Hybrid

Generator fuel tank

80 L

Registration number

VS-202-K

Running time @ 75%

>20 H

Weight with full tanks

3.420 KG

Sound pressure

0 – 45 dBA @ 7M

Max load in full hybrid mode

91 A

Energy storage

20 kWH

Max load in battery only mode

30 A Batt Only
46 A Batt incl Ext 16 A

Outputs

1 x 125 A 3p CEE
2 x   63 A 3p CEE
2 x   32 A 3p CEE
2 x   16 A Schuco

De FireFly op de set

De FireFly is een batterypack met computer dat geladen wordt door een dieselaggregaat. Deze wordt in Engeland al veelvuldig gebruikt tijdens events en bij de productie van enkele televisieseries. De FireFly fungeert als primaire stroomvoorziening maar moet dus wel geladen worden, in dit geval door een gewoon dieselaggregaat. Normaliter wordt er een aggregaat gekozen dat de hoogste stroomvraag kan leveren. In de praktijk is dit slecht enkele momenten per dag daadwerkelijk nodig. De Firefly springt op deze piekstroommomenten ‘bij’ (vangt ze op) en zo wordt er op een veel efficiëntere manier stroom geleverd. Hierdoor kan met een kleiner en zuiniger dieselaggregaat gewerkt worden. De FireFly kan ook stroom leveren als het dieselaggregaat uit staat. Als de accu’s leeg dreigen te raken, slaat het aggregaat automatisch aan. Het gebruik van de FireFly reduceert dus enerzijds de CO2-uitstoot aanzienlijk, maar verlaagt ook de uitgaven aan dieselbrandstof.

 De Amerikaanse productie van The Hitman’s Bodyguard, waarvoor 18 dagen gedraaid werd in Amsterdam in de zomer van 2016, bood een fantastische gelegenheid om een pilot te draaien met de FireFly. Het is een voor Nederlandse begrippen grootschalige productie: gemiddeld honderd tot 200 personen crew en 50 tot 150 figuranten per dag. Er waren 7 gebieden in de stad waar gefilmd werd met daarbinnen verschillende locaties en bijna overal is er tweemaal gedraaid; een keer met cast en een keer met stuntdubbels. Er werden gemiddeld drie tot vier camera’s gebruikt per scène, veel grip, niet zoveel licht. Elke set werd door de verantwoordelijke locatiemanager een dag van tevoren opgezet. Na zes dagen opnames werd er al een besparing van 30% gemeten.

De Firefly liep in totaal 88 uur en het dieselaggregaat 94 uur. Daarbij werd in 1 week 158 liter brandstof bespaard en 0.42T CO2-uitstoot. De berekening en meting is gebaseerd op dag- en nachtverbruik omdat het basecamp dag en nacht van stroom moest worden voorzien (i.v.m. wasmachines, drogers, koelingen, toiletten, opladen van batterijen, 150 portofoons etc.) Diesel kost 1,10 excl. BTW per liter en zo kan je makkelijk gaan rekenen. Daarbij werd er bespaard op het inhuren van een aggregaat dat als backup zou dienen in geval van stroomuitval. De inzet daarvan is normaalgesproken gangbaar bij een dergelijke productie.

Na een week draaien kon de volgende som maken: Het inhuren van een noodaggregaat (voor de piekmomenten) werd bespaard (€325 per week.) Er werd een simpeler aggregaat ingezet: besparing €35 per week. Er is zoals vermeld 158 liter diesel uitgespaard (158 x €1,10 / l). Als er, zoals normaal, een zwaarder aggregaat was gebruikt, was er gemiddeld ¼ diesel meer verbruikt. Dat zou ongeveer op 80 liter extra per week neergekomen zijn.
Totaal is in een week dus gemiddeld bespaard: €325 + €35+ €173,80+ €80 = €613,80

Naast de verminderde CO2-uitstoot en de kostenbesparing wordt ook de geluidsoverlast aanzienlijk teruggedrongen. Dieselaggregaten produceren een hoop lawaai. Door de opgeslagen energie in de batterijen van de FireFly kan er deels overdag, maar met name ’s nachts geruisloos in stroom worden voorzien. Zeker in de volle binnenstad maakt dit een groot verschil voor de buurtbewoners.

Concreet alle voor -en nadelen nog even op een rij:

Voordelen:
Overdag kan het basecamp ca. 10 uur op batterijen lopen dankzij de FireFly en ’s nachts is dat de volledige nacht. Daardoor krijg je zowel minder overlast tijdens de ochtend, de avond en de nacht. Er is voortdurend backupstroomvoorziening gegarandeerd. De FireFly biedt realtime inzicht in het stroomverbruik op elk moment van de dag en er is de mogelijkheid om het energieverbruik af te lezen op afstand. Goede zaak is ook dat er zonnepanelen aangesloten kunnen worden. Je hebt in combinatie met de FireFly nog maar een relatief klein stroomaggregaat nodig en dat is alle opzichten voordeliger. De combinatie van de FireFly en het standaard aggregaat kan (als er veel stroom gevraagd wordt) relatief veel stroom tegelijk leveren (smart boost.) En niet op de laatste plaats: er is minder overlast voor de buurt en de CO2-uitstoot wordt aanzienlijk verlaagd.

Nadelen:
Er is extra transport (2.3 ton) nodig. Het is van essentieel belang dat er een stroomplan wordt voorzien met verwacht energieverbruik. Zo kunnen de voeding en stroomvoorziening van het batterypack en het stroomaggregaat optimaal op elkaar afgestemd worden. Belangrijk is te letten op een goede verdeling over de drie krachtstroomfases en dat kan voor een kortstondige opzet lastig zijn. Een accurate inschatting van het te verwachten stroomverbruik is behoorlijk moeilijk. Voor het hele proces is een goede energiecoördinatie essentieel. Dit moet goed opgevolgd worden door het locatiemanagement of een daarvoor aangestelde coördinator. In de eventwereld is dit al heel gebruikelijk, maar in de filmwereld valt hier nog behoorlijk wat te winnen. De inzet van de FireFly is uiterst geschikt voor grotere producties met omvangrijk stroomverbruik (ook ’s nachts) en waarbij er meer tijd is voor het opzetten ervan. Voor kleinere producties raden we andere alternatieven aan.

GreenBattery: een mobiele accu aanhanger

De mobiele accu GreenBattery is een slimme vervanger voor een dieselaggregaat, en wordt al gebruikt op festivals. Han Huiskamp van GreenBattery: “De meest in het oog springende voordelen zijn dat de GreenBattery stil is en heel mooi het gevraagde vermogen van een huisgroep kan beschermen terwijl toch een hoog vermogen beschikbaar is. Dat levert minder hinder op voor de locatie waar men met filmen te gast is, geen stoppen die springen, en je hebt maar één kabel nodig.

Op de set van ‘Debiel, wie is hier nou gek?’

Uitvoerend producent Ron Groenewoud was bereid om de GreenBattery aan een test case te onderwerpen, en nam hem mee naar de set van ‘Debiel, wie is hier nou gek?’ in Rotterdam, een korte jeugdfilm van In-Soo Productions (scenario/regie: Dewi Reijs). En waarschijnlijk door naar de volgende set.. De test case leek eerst niet zo goed af te lopen, want het bleek niet mogelijk om een 4 kW aan te sluiten. Maar in samenwerking met de gaffer bleek het wel goed mogelijk, en heel veilig, om twee 2 kW’s aan te sluiten! Omdat er vier stopcontacten in de GreenBattery zitten was er ook nog ruimte om de catering aan te sluiten. Al met al een positieve ervaring! Ron Groenewoud heeft aangegeven dat hij wil kijken of hij bij een volgende film, ‘Alberta’ van Eddy Terstal, de GreenBattery weer kan gebruiken.

Voordelen GreenBattery

Han Huiskamp was ook mee en was ontzettend enthousiast van de mogelijkheden van ‘zijn’ GreenBattery op een filmset: “Hij was geweldig stil: de GreenBattery voorzag tegen het einde middag de monitor van stroom. Het was sneller om het aanhangertje dichterbij te rijden dan een extra verlengkabel uit de vrachtwagen te halen. Hierbij stond hij op een meter of 3 van de geluidsman en ze hadden niet eens door dat hij er was.” Ook het feit dat je maar één groep hoeft te gebruiken voor belichting bleek handig: “De GreenBattery leverde stroom aan 4,5 kW lampen uit één 16A groep (= max. 3,5 kW). Dit scheelde kabels leggen en daarmee overlast voor de filmlocatie. Wat te weinig aan vermogen uit dit enkele stopcontact kon komen vulde de GreenBattery aan uit de accu’s. Anders hadden ze niet uit één stopcontact kunnen worden gevoed. Mocht er een stop springen, doordat er bijvoorbeeld een waterkoker in huis wordt aangezet, dan had hij gewoon alles uit de accu’s gehaald.” Extra zekerheid dus voor de stroomvoorziening. Huiskamp gaf aan dat hij ook weer veel nieuwe ideeën kreeg om zijn product, voor gebruik op de filmset, te verbeteren.

De prijs van de GreenBattery is schappelijk, voor een normaal aggregaat ben je zo € 135 p/dag kwijt, deze zou € 85 p/dag kosten. Je hebt geen uitstoot, je hoeft hem niet te vullen met diesel, hij is een stuk milieuvriendelijker en hij is stil in gebruik. Kortom: de toekomst voor deze duurzame accu in de filmsector ziet er zonnig uit!

Ook geïnteresseerd?
Ben jij (uitvoerend) producent, locatiemanager of op een andere manier geïnteresseerd in het vermijden van aggregaten op de set? Stuur een e-mail naar info@greenfilmmaking.com en we brengen je in contact met de GreenBattery.

Best Boy en gaffer Hans Bredero ontwikkelde op eigen initiatief een mobiele wastafel voor schoon drinkwater én voor het wassen van handen voor op film- en TV sets. Daarmee worden plastic waterflesjes overbodig. Bovendien kan je onnodig transport van gebotteld water en de bijbehorende vervuiling – CO2-uitstoot en afval van al die waterflesjes – tegengaan. Een systeem met oog voor belang van comfort en hygiëne op de filmset.

De mobiele wastafel heeft aan de achterkant een schoon-watertank en aan de voorkant, onder de wasbak, zit de vuil-watertank. Als je de kraan open draait en je drukt de voetpomp in dan komt er water uit de kraan. Vanuit het reservoir (jerrycan). Als er water in de buurt is, sluit je hem met een slang aan op de waterkraan en dan gebruik je de waterdruk en dan hoef je niet te pompen. Gaat de set veranderen en wordt de catering bijvoorbeeld verplaatst of moet je de Setsink loskoppelen omdat hij bijvoorbeeld in beeld staat en komt hij op een plek te staan waar geen wateraansluiting is, dan kan je met de voetpomp water tappen uit het reservoir. Onder de wasbak, zit een vuil-watertank. Als je je handen wast, wordt het vuile water daarin opgevangen, zodat je geen spetters op je kleding krijgt. Deze tank kun je legen in de put. Als je biologische zeep gebruikt, kun je het water ook buiten weg gieten.

Harm levert er vooralsnog geen bekertjes bij. Op een set is het aan catering om te zorgen voor water. Het mooist is als zij werken met hervulbare flessen die aan het eind van een draaidag worden schoongemaakt en de volgende dag weer gebruikt worden door crew en cast. Dat vraagt wel extra inspanning van hun kant en moet door locatiemanager en cateraar van te voren goed worden overlegd en ingepland. Green Film Making ging met Harm mee naar een set van Hazazah Film & Photography in de Schoorlse duinen. Het prototype van zijn Setsink werd daar voor het eerst gebruikt en getest. De Setsink is neergezet naast de cateringwagen op een afgelegen locatie van Staatsbosbeheer. En de volgende draaidag in het duingebied, dus stand alone.

En wat was de mening na twee dagen testen op de set van Hazazah? “De crew vond het interessant en staat ook wel achter het idee. Er werd ook spontaan gebruik gemaakt van de Setsink. Vooral als wasbak en nog niet zozeer als ‘flesvulstation’. En locatiemanager Floris van der Wal vindt het zelf een nuttig en toepasbaar ding vooral voor shoots ver van de bewoonde wereld.”

Lees hier het uitgebreide verslag en interview met Harm.

Wil je de Setsink ook uitproberen? Neem contact op via info@greenfilmmaking.com.