Duurzame aanvullingen op toolkit Covid-19

Green Film Making ontwikkelde speciale extra tips als aanvulling op het COVID-19 Protocol Audiovisuele Sector. Deze nieuwe richtlijnen voor op de set liggen vaak dicht bij duurzame oplossingen. En nu er al energie wordt gestoken in de aanpassingen ivm corona, kan die ook worden ingezet om dat extra stapje te maken naar een duurzame set.

Productie:

  • Zorg voor voldoende voorbereidingstijd voor de verschillende departments en plan een video-overleg om onderling af te stemmen en te testen. Geef locatiescouts en locatiemanagers extra tijd om locaties te visualiseren en digitale overzichten te leveren.
  • Zorg voor plattegronden vooraf, zodat iedereen op de dag zelf weet waar wat gestald kan worden en hoe de aan- en afvoer op de set verloopt.  Dit kan ook inzicht geven in hoe transport te combineren en geld en uitstoot te besparen. Maak in de dagplanning ook duidelijk hoe de wissels en opbouw per scene verloopt en waar men zich dan bevindt.

Hygiëne:

  • Handen wassen en plaatsten van ontsmettingsmiddel kan bij alle functies standaard meegenomen worden. Dit houdt in dat er zowel op kantoor als op de set, altijd de mogelijkheid moet zijn om de handen te wassen/ dan wel te desinfecteren bij binnenkomst en bij vertrek. Op de plekken waar je de set op komt ook meteen een doos of zak plaatsen waar het papier in weggegooid kan worden, zodat je dat in elk geval ook gescheiden kan aanleveren.
  • Met name bij de catering lijkt het nu een vereiste dat er stromend water is en mogelijk handen te wassen, ook bij de toiletten op de set. Denk hierbij aan de Setsink als er geen stromend water in de buurt is. Bij toiletten kun je ook denken aan de vacuümtoiletten die schoner zijn en blijven en waar ook mogelijkheid is om handen te wassen (Locatiewerk).

Vervoer:

  • De regel is nu om allemaal apart naar de set komen. Of als het niet anders kan gebruik maken van de plexi-afscheidingen. Prima, maar vergeet niet dat op de fiets, of elektrische scooters, (die tegenwoordig ook gehuurd/geleased kunnen worden) ook een optie blijft voor allen die zonder spullen naar de set komen. Of kom met een mondkapje met het OV of neem regel elektrische taxi’s, als de acteurs gebracht worden met taxi.

Locatie:

  • Zorg dat het afval gescheiden kan worden weggegooid en dat er voldoende kratten zijn om gebruikte spullen van ongebruikte spullen te scheiden. Zorg voor meer prullenbakken op verschillende plekken.
  • Na afloop duidelijk maken wie er verantwoordelijk is voor het reinigen van de materialen die gezamenlijk gebruikt zijn.
  • In deze tijd is iedereen geneigd alles in plastic te verpakken om de reinheid te garanderen. Soms kan dat vervangen worden door papier, doeken of andere middelen die hergebruikt kunnen worden. In elk geval goede gelegenheid om duidelijk afval te scheiden. En dit ook gescheiden af te voeren.

Regie:

  • Maak gebruik van zoom of andere softwareprogramma’s om repetities met de acteurs digitaal te organiseren.

Kleding:

  • Maak gebruik van stoffen zakken, die gewassen kunnen worden na afloop. Of plastic hoezen die gereinigd kunnen worden en een volgende keer hergebruikt worden.

Camera:

  • Test vooraf welk effect bereikt wordt met welk licht of lens. Plan testdagen in bij de verhuurbedrijven.
  • Maak indien mogelijk met Visual effects duidelijk wat echt op de set gedraaid moet worden en wat eventueel voor- of achteraf gemaakt kan worden door Post. (test-test-test). Zorg dat de moving storyboard vooraf digitaal bekeken kunnen worden door de verschillende departments, zodat het communicatie scheelt op de set zelf en vragen vooraf gesteld kunnen worden.
  • Bouw met Art bij grote sets een kleine animatie (in Sketch, Frame of andere softwarepakketten) om zeker te weten dat er niet meer gebouwd wordt dan wat de hoek van camera nodig heeft. Hierdoor bouw je alleen wat echt nodig is en is de set eerder gereed.
  • Onderzoek met postproductie of draaien tegen green screen of andere digitale effecten een optie is om meer bewegingsvrijheid te creëren voor de acteurs ( en je minder set hoeft te bouwen).

Licht:

  • Werk zoveel mogelijk met available light of LED. Dit kan een persoon op de set schelen, omdat het makkelijker is op te zetten en lichter gewicht heeft. Bovendien scheelt het energie.

Catering:

  • Het apart inpakken van bestek hoeft niet te beteken dat het plastic moet zijn. Bestek kan nog steeds na afloop in bakken water gedumpt worden en worden afgewassen voor hergebruik volgende dag en dan weer in servet gerold aangeleverd worden.
  • Indien toch plastic gebruikt wordt, gaat de voorkeur uit naar gerecycled plastic of papier/karton.
  • Ook op bekers kunnen naamtags gemaakt worden, indien men afwast.
  • Zorg voor voldoende tappunten om de waterflessen bij te vullen.
  • Het kan ook een optie zijn om lunch te laten verzorgen door een restaurant in de buurt die gescheiden porties aanlevert voor de crew. Dat scheelt logistiek op de set. Bovendien kan er afgesproken worden dat zij na afloop servies en afval komen halen in kratten, welke ze voor de volgende dag weer kunnen gebruiken.

Production design:

  • Laat met storyboard animaties zien wat de camera’s kunnen aanschieten. Ook om uit te rekenen wat de bewegingsafstand is in het decor.

Postproduction:

  • Zorg dat je als head van postproduction eerder betrokken wordt bij de voorbereidingen, zodat zij jullie kennis en de digitale mogelijkheden eerder kunnen delen met camera, grip, regie en art department.