Filmsterren houden mooie betogen over natuurbescherming en milieu. Maar hoe ‘duurzaam’ opereert de filmindustrie zelf? In een serie reportages gaat milieu- en wetenschapsjournalist Michel Robles op zoek naar antwoorden. Wereldwijd.

Sony: op naar ‘Zero waste’

‘Local’ plus’ global’ maakt filmgigant milieubewust

Zonovergoten parken, hypermodern kantoor, relaxte winkelstraatjes met uitnodigende lunchrooms: het is aangenaam toeven op de uitgestrekte campus van Sony (het vroegere Columbia Pictures) in Culver City, Downtown L.A. Maar in de ‘sound stages’ (enorme overdekte opnamestudio’s) wordt hard gewerkt aan een eindeloze stroom producties. Elektrische wagentjes rijden zoemend af en aan.

‘Voila , de gescheiden-afvalbakken!’, wijst perswoordvoerder Ann Burkart. ‘Sinds kort wordt al ons biologisch afbreekbare afval gecomposteerd. Het is een proef op onze hele campus, in samenwerking met deelgemeente Culver City. We hebben er speciaal composteerbaar wegwerpservies en wegwerpbestek voor aangeschaft. Honderden tonnen afval per jaar worden zo als compost nuttig hergebruikt.’
Veel organisch afval eindigt in de Verenigde Staten nog op het stort. Sony zegt een nul-afval (zero waste) bedrijf te willen worden. Reduce, reuse, recycle (verminder, hergebruik, recycle) is het motto.

HABITAT FOR HUMANITY

Burkart: ‘Afgedankte materialen en ‘props’ gaan naar daklozensteun via Habitat for Humanity. En voor decorstukken hebben we een openbaar archief opgericht. Daarin zijn nu 14.000 decors opgeslagen. Een kwart daarvan wordt jaarlijks opnieuw gebruikt.’

Geleidelijk schakelt Sony over op duurzame energie. Op bestaande gebouwen verschijnen zonnepanelen, het nieuwste kantorencomplex heeft het Amerikaanse LEED AP keurmerk voor duurzaam bouwen. ‘Onze groenvoorziening is ecologisch verantwoord, met inheemse plantensoorten’, beweert Ann Burkart.

Aan de ene kant heeft Sony/Columbia’s plaatselijke ‘worteling’ in Culver City het bedrijf tot groene daden aangezet. Burkart: ‘In 1992 had L.A. grote straatrellen, mede vanwege de slechte woonomgeving. In het kader van extra bomenaanplant zijn we partnerschappen aangegaan met natuurgroepen als TreePeople.’
Anderzijds heeft juist de globalisering een impuls gegeven aan het milieugebeuren, benadrukt woordvoerder Ruben Aronin van de internationale milieuorganisatie Global Green (www.globalgreen.org). ‘Columbia Pictures werd ingelijfd door het Japanse Sony, dat al eigen milieubeleid aan het ontwikkelen was.’

DIGITAAL

Sony zegt tevens ‘zo milieuvriendelijk mogelijke’ filmproductiemethoden na te streven. ‘We gaan steeds meer dingen digitaal afhandelen: dat bespaart energie. Films en DVD’s verspreiden, maar ook opnames maken. Echter, alles kost tijd. Nog niet alle regisseurs en cameralieden zijn te porren voor digitaal. En, raar maar waar: in heel Hollywood circuleert maar een handjevol geschikte digitale camera’s’.