Met een duurzame blik naar je financiën kijken betekent twee zaken voor een filmproducent. De meest voor de hand liggende gedachte is om je duurzame ambitie te gebruiken om toegang te krijgen tot fondsen die hiermee bezig zijn.
Asceline Groot, senior adviseur externe en interne communicatie bij de ASN Bank, beheert het platform Voor de Wereld van Morgen. Wie een duurzaam project heeft en daar tips, medestanders, budget of iets anders voor nodig heeft kan hier terecht. Groot gaf een workshop aan de deelnemers van de Green Film Making Competition en ze vertelde over de stapels aanvragen voor financiering die ze krijgt.
Een paar basisprincipes van fondsenwerving volgens Groot:
-verdiep je in de aanvraagprocedure en de eisen.
-hou je aan de deadlines en andere procedurele kanten van een aanvraag.
-bekijk wat het grotere doel van het fonds is. Denk na waarom dit fonds een relatie met jou zou willen. Zoek een wederzijds belang.
Een tweede manier waarop je duurzaam met geld kan om gaan is door te kijken waar je geld heen gaat. Bij het maken van een productie heb je niet alleen te maken met je eigen impact op de wereld. Je bent ook verbonden aan anderen, die ook weer hun eigen impact hebben. Zoals je leveranciers, de facilitaire bedrijven waarmee je werkt en de locaties waar je draait. Je kunt in de selectieprocedure van al die partijen ook kijken naar hun visie en idealen. Proberen ze duurzaam te opereren en op welke manier? Je bent misschien niet in de positie om een goedkope offerte te laten liggen. Maar je kunt wel vragen stellen en samen met je leverancier op zoek gaan naar duurzamere oplossingen.
Dat kun je ook doen met de bedrijven bij wie je je financiën regelt.
De bank waar je bankiert belegt in bedrijven, je verzekeringsmaatschappij doet hetzelfde. Dat kunnen grote vervuilers zijn, of andere bedrijven die niet te verenigen zijn met je idealen. Deze kant van duurzaam met geld omgaan betekent dat je een bewuste keuze maakt wie met jouw euro’s iets kan doen.
De ASN bank geeft daaraan invulling door in samenspraak met hun klanten te kiezen voor vier thema’s die belangrijk zijn. Voor eerlijke handel en duurzame energie, tegen kinderarbeid en wapenhandel. Een interne denktank analyseert bedrijven op deze thema’s, en komt zo tot een keuze in welk bedrijf geïnvesteerd wordt.