Marc Redmeijer heeft als Director of Photography meegewerkt aan een breed scala aan producties, waaronder televisieseries, commercials en films. Voor het Green Film Making Project gaf hij een masterclass over hoe je als filmmaker duurzamer en innovatiever kunt werken in het technische departement. ‘Maar,’ stelt Redmeijer, ‘het moet niet alleen van de techniek afhangen. Van scenario tot de set opruimen: green filmmaking moet onderdeel zijn van elk facet van produceren. Awareness creëren is daarbij het allerbelangrijkste’.

TL-bakken via Marktplaats
Bedrijfsmatig houdt Marc zich al jaren bezig met hoe je groenere én goedkopere keuzes kunt maken als het gaat om licht. Hij ziet zijn ervaring met de serie ‘Lotte’ als cruciaal moment in zijn werkwijze als green filmmaker. ‘We hadden elf verschillende sets, die op alle mogelijke manieren moesten worden uitgelicht. We hebben toen 400 TL-bakken via Marktplaats op de kop getikt en omgebouwd, zodat ze ‘setwaardig’ waren. Ik rekende de producent voor dat dit, alleen al in energieverbruik, zo’n € 10.000 goedkoper was dan reguliere filmlampen. En dat bleek een doorslaggevend argument.’

Deze kennis nam Redmeijer vervolgens mee naar volgende producties: ‘Ik werk nu aan ‘Het Zandkasteel’, een poppenserie, en die wordt ook met TL uitgelicht. In feite hebben we hetzelfde lichtprincipe toegepast. En niet eens omdat dat ‘groen’ is, maar omdat dit lichtprincipe ‘normaal’ is geworden. Dat is een enorme winst op zich. Daan de Boer, (die net als Redmeijer regelmatig workshops gaf aan deelnemers van het Green Film Making Project – red) als lichtman betrokken bij ‘Lotte’ en ‘Het Zandkasteel’, is eveneens verder gegaan met het ontwikkelen van gebruik van TL en LED in filmproducties.’

Overschakelen naar lux
Marc ziet een mooie toekomst weggelegd voor LED-verlichting: ‘Het zijn kostbare lampen, het bereik en kleurechtheid is nog niet optimaal, maar ze zijn praktisch. Als je een effectkleur wilt gebruiken dan heb je met RGB LED geen filters, dit werkt dan dus heel efficiënt. Daarom worden deze lampen in het theater volop gebruikt. De ‘echte’ kleur van het licht is flink verbeterd. En Philips, marktleider op het gebied van LED voor de consumentenmarkt, blijft dit systeem verder ontwikkelen. Ook grote merken op het gebied van filmlampen, zoals Arri, en cameramerken als Canon en Sony blijven innoveren om hun producten te verduurzamen. Dit proces verloopt in een stijgende curve, waardoor we steeds meer kunnen met dezelfde technische middelen.’

Naast LED zijn er ook andere ‘groene’ technieken, zoals de plasmalamp, die steeds beter toe te passen zijn in de filmsector. Dit soort ontwikkelingen zorgt ervoor dat cinematografen nadenken over de terminologie, zegt Redmeijer. Is het nog zinvol om over wattage te spreken als het over de kracht van een lamp gaat? Moeten we niet overschakelen naar lux?

Van bewustwording tot kantelpunt
Marc Redmeijer is een actief pleitbezorger van green filmmaking. Hij gaat hierover regelmatig het gesprek aan met crewleden: ‘Dit soort gesprekken zijn volgens mij het waardevolst in het hele proces. Ik merk dat het leeft. Ondanks dat de uitvoering soms langzaam gaat.’ Als mensen bewust blijven leidt dat vanzelf tot een innovatievere en duurzamere werkwijze, vindt hij. ‘Dat zie je ook met gezond en biologisch eten. Eerst was dit alleen een issue voor een kleine groep, maar inmiddels zijn we over een kantelpunt heen en heeft iedereen hier op z’n minst van gehoord en is biologisch voedsel overal te verkrijgen.’

Elk departement heeft invloed
Volgens Redmeijer zal dit bewustzijn nog verder gaan groeien. ‘Crewleden denken steeds meer na over duurzaam produceren. Niet alleen de lichtmannen en de producent, maar iedereen die deel uitmaakt van een productieproces. Op een gegeven moment realiseert ook de scenarioschrijver zich bij het schrijven van een script dat het produceren van een zonnige western in Nederland een andere impact op het milieu heeft dan het schieten van een rauwe documentaire. Dat wil niet zeggen dat je geen westerns meer mag maken met de hoeveelheid licht die daarvoor nodig is. Maar zorg dan in ieder geval wel dat het afval gescheiden wordt en dat men zoveel mogelijk gaat carpoolen. Het gaat erom dat iedereen doorheeft dat hij of zij invloed heeft op het verduurzamen van het productieproces. En dat kan heel goed samengaan met een vruchtbaar creatief proces.’

Lees hier de Who’s Who #9 over Els Rientjes (Sustainability Manager)
Lees hier de Who’s Who #8 over Chai Locher en Wiendelt Hooijer (GFMP)
Lees hier de Who’s Who #7 over Gijs Kerbosch en Lynn Koppen (100% Halal)

Lees hier de Who’s Who #6 over Doreen Boonekamp (Directeur Filmfonds)
Lees hier de Who’s Who #5 over Thekla Reuten (Ambassadeur GFMP)
Lees hier de Who’s Who #4 over Kim van den Heuvel (VAF)
Lees hier de Who’s Who #3 over Daniel Aiss (ALP)
Lees hier de Who’s Who #1 over Trent (OAK Motion Pictures)

Over de rubriek Who’s Who
In navolging van onze gelijknamige rubriek op greenfilmmaking.com, die de internationale green filmmaking experts portretteert, richten we de spotlight op de duurzaam-innovatieve voorhoede in de Nederlandse filmwereld.

Green filmmaking is niet alleen meer voorbehouden aan deelnemers van ons project. Op allerlei plekken in de sector wordt verder ontwikkeld, door filmmakers, productiehuizen en audiovisuele vormgevers. Door middel van deze Who’s Who delen we graag kennis en ideeën van de Nederlandse voorlopers, die we met het Green Film Making Project ontmoeten.

Het Green Film Making Project, een initiatief van Strawberry Earth, wil samen met zijn partners en ambassadeur Thekla Reuten filmprofessionals inspireren om de filmindustrie te verduurzamen. We gaan voor een grote impact met een kleine footprint.