In Vlaanderen rolt de groene golf met flinke kracht over het filmlandschap. Het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) speelt hierin met het E-mission project een belangrijke rol. Siebe Dumon, hoofd van de Vormingsdienst van het VAF, schreef een opdracht uit waar bedrijven op het gebied van eco-consultancy op konden intekenen. Doel: Een plan van aanpak bedenken waarmee de Vlaamse Filmindustrie verduurzaamd kon worden. De winnaar? Zero Emissions Solutions (ZES). Kim van den Heuvel, eco-consultant voor het VAF namens ZES, vertelt over duurzaamheid in de Vlaamse filmsector. De belangrijkste kenmerken? Hands on aanpak, praktische oplossingen, coaching en informatie én een financiële prikkel.
‘Sensibiliseren’ en meten
‘Het VAF selecteerde ons ingediende plan omdat wij de focus leggen op het sensibiliseren, bewustmaken, van de sector. Je moet mensen mee willen krijgen. En daarvoor is een ondersteunende en praktische aanpak geschikt. Het staat of valt met de goodwill van mensen in de sector. Daarnaast is meten belangrijk. Gericht op de resultaten van duurzaam produceren. We geven bij elke duurzame keuze mee hoeveel CO2 en hoeveel budget dit een productie kan besparen. Omdat we graag de implicatie en effecten van duurzaamheid wilden meten ontwikkelden we een carbon calculator. Dit is een eenvoudig Excel bestand, en geeft een goede indruk van hoe je die resultaten van duurzame innovatie kunt meten.’
Volledige toelage met de carbon calculator
De aanpak van het VAF ziet er als volgt uit: Ieder productiehuis dat een aanvraag voor subsidie indient bij het Fonds krijgt informatie over green filmmaking door middel van kennissessies. Ze krijgen diverse tools aangereikt, zoals de carbon calculator, en gedurende het filmproductieproces krijgen ze advies en feedback op hun duurzaamheidsgehalte. Waarna nog een evaluatie volgt.
‘Als ze de laatste 10 % van de subsidie die het Fonds hen toekent willen ontvangen, dan moeten ze de carbon calculator invullen. Ondanks dat we verder niets verplichten, maar wel ondersteuning aanbieden, merken we dat mensen hier toch wel over nadenken.’
Voortrekkers en het VAF
Van den Heuvel merkt dat de reacties van producenten goed zijn: ‘We merken in gesprekken en in reacties achteraf dat filmmakers zelf actief nadenken over manieren waarop ze kunnen verduurzamen.’ Na een jaar kunnen zij een voorzichtige balans opmaken. ‘Wat positief is om te merken, is dat elk productiehuis wel een voortrekker heeft die de anderen inspireert. Onze aanwezigheid vormt daarbij een belangrijke stok achter de deur. Doordat er een autoriteit is die green filmmaking belangrijk vindt, voelen ze zich sterker om hierover de dialoog aan te gaan met heads, cast en crew en wordt het duurzaamheidsverhaal gedeeld.’
Vervoer blijkt grootste vervuiler
Als praktische voorbeelden van met een duurzaam-innovatief perspectief naar een filmproductie kijken, noemt Van den Heuvel de samenwerking met een autoverhuurbedrijf. Dit bedrijf was bereid hybride auto’s te leveren aan alle producties voor de prijs van reguliere auto’s. ‘Maar ook hebben we een tool die berekent wanneer je, met het oog op energieverbruik, beter in een hotel kunt overnachten in plaats van iedereen naar huis te laten rijden.’ Uit de metingen blijkt dat vervoer de grootste vervuiler is. Producenten die een duurzame innovatie in het proces willen toepassen, doen er volgens het VAF goed aan om te kijken hoe de locatiekeuze én de vervoersmiddelen groener kunnen. Ook is carpoolen zeer noodzakelijk.
Nic Balthazar en Siebe Dumon
Green filmmaking sluimerde al in Vlaanderen. Regisseur Nic Balthazar had met zijn korte film ‘Tot Altijd’ (‘Time of My Life‘) eerder een aanzet gegeven. Hij produceerde een making of waarin te zien is op welke manieren er in zijn productieproces verduurzaamd is. Kim noemt Balthazar en Siebe Dumon van het VAF de koplopers op het gebied van duurzaamheid in de Vlaamse filmindustrie. Inmiddels hebben de meeste productiehuizen waar het VAF een toelage aan heeft toegekend, onder andere Savage Films, Potemkino, Fobic Films en Eyeworks ervaring met duurzaam produceren.
Eco-consultant in de filmindustrie
Op de vraag of een eco-consultant in de filmsector noodzakelijk is voor het slagen van duurzaamheidsdoelen, antwoordt Van den Heuvel: ‘Het is toch wel handig. Er moet een drijvende kracht zijn binnen een productie. Tijdens het productieproces moet iemand het groene aspect blijven benadrukken en monitoren. Met enthousiasme kom je heel ver maar kennis van zaken hebben is toch wel heel handig.’
En waarom de filmindustrie zou moeten verduurzamen? ‘Simpel. Omdat elke industrie een bijdrage moet leveren aan de klimaatbeheersing. Er is nog behoorlijk wat potentieel om te besparen, vooral met transport en met het omgaan met materialen. Wegwerpproducten die worden gebruikt. Daarin kan er nog veel meer bewustzijn komen.’
Toekomst green filmmaking en tips
Over de toekomst van green filmmaking is Kim zeer positief. ‘De common sense-maatregelen vinden ingang bij de producenten. De tweede reeks producties moeten we nu goed blijven opvolgen zodat het geen eenmalige inspanning blijft. Maar het VAF blijft de drijvende factor. We blijven informatiesessies organiseren waarop producenten en hun medewerkers elkaar ontmoeten en ervaringen kunnen uitwisselen. Voor de nabije toekomst wil ik me meer inzetten op innovatie in de technische maatregelen.’
En heeft ze nog tips voor de Nederlandse filmmakers? ‘Ga er gewoon mee aan de slag. Je zult merken dat de vooroordelen van ‘kost teveel tijd, kost alleen maar geld’ niet kloppen. Je werkt juist veel efficiënter. En communiceer je ambities naar de crew, betrek hen erbij en begin zo vroeg mogelijk in het productieproces.’
Bekijk de Powerpoint-presentatie van het VAF
Kim van de Heuvel gaf op 24 april een masterclass tijdens ‘Green filmmaking is taking over Europe’ in EYE Filmmuseum, georganiseerd door het Green Film Making Project. Ze heeft haar powerpointsheets ter beschikking gesteld, waarop je meer concrete informatie kunt vinden. Bekijk ze hier.
Masterclass ‘Green filmmaking is taking over Europe’ – EYE Film Institute (Amsterdam) from greenfilmmaking on Vimeo.
Lees hier de Who’s Who #9 over Els Rientjes (Sustainability Manager)
Lees hier de Who’s Who #8 over Chai Locher en Wiendelt Hooijer (GFMP)
Lees hier de Who’s Who #7 over Gijs Kerbosch en Lynn Koppen (100% Halal)
Lees hier de Who’s Who #6 over Doreen Boonekamp (Directeur Filmfonds)
Lees hier de Who’s Who #5 over Thekla Reuten (ambassadeur GFMP)
Lees hier de Who’s Who #3 over Daniel Aiss (ALP)
Lees hier de Who’s Who #2 over DoP Marc Redmeijer
Lees hier de Who’s Who #1 over Trent (OAK Motion Pictures)
Over de rubriek Who’s Who
In navolging van onze gelijknamige rubriek op greenfilmmaking.com, die de internationale green filmmaking experts portretteert, richten we de spotlight op de duurzaam-innovatieve voorhoede in de Nederlandse filmwereld.
Green filmmaking is niet alleen meer voorbehouden aan deelnemers van ons project. Op allerlei plekken in de sector wordt verder ontwikkeld, door filmmakers, productiehuizen en audiovisuele vormgevers. Door middel van deze Who’s Who delen we graag kennis en ideeën van de Nederlandse voorlopers, die we met het Green Film Making Project ontmoeten.
Het Green Film Making Project, een initiatief van Strawberry Earth, wil samen met zijn partners en ambassadeur Thekla Reuten filmprofessionals inspireren om de filmindustrie te verduurzamen. We gaan voor een grote impact met een kleine footprint.