Thekla Reuten kennen we als internationaal gelauwerde actrice, bekend van o.a. The American en Het Diner. Daarnaast is ze ambassadeur van het Green Film Making Project. Thekla vervult deze rol vanaf het begin in 2012, toen het project nog de Green Film Making Competition heette, en deelnemende filmmakers samen met Thekla op zoek waren naar de betekenis en invulling van green filmmaking. Nu onderzoeken studenten in de Europese Studentencompetitie, met Thekla als één van de juryleden, de mogelijkheden die duurzaam produceren biedt. ‘Het is het mooi om te merken dat green filmmaking nu écht op de kaart staat.’
Milieubewust leven – thuis en op de set
Over haar intentie als actrice is Thekla stellig: ‘Filmmaken is mijn vak. Dus ik voel me heel direct betrokken bij de filmindustrie.’ Duurzaamheid speelt ook een belangrijke rol in haar leven. ‘Ik dacht altijd al na over mijn rol ‘in het grote geheel’, het welzijn van de aarde en alles wat erop leeft, en over de wereld verstopt achter producten die je koopt. Toen kreeg ik de kans om me in te zetten als ambassadeur voor het Green Film Making Project.’
Thekla omschrijft zichzelf als een ambassadeur die met de pioniers mee ontdekt en ervaart. ‘De weerstand die de deelnemers van de competitie in 2012 aanvankelijk voelden begreep ik wel. Het is soms moeilijk om je open te stellen voor een andere manier van werken.’ Die weerstand heeft inmiddels plaats gemaakt voor een open mind, constateert ze. ‘Dat heeft ermee te maken dat de internationale filmwereld green filmmaking steeds meer als vast onderdeel beschouwt. Een grote filmindustrie als Hollywood geeft een signaal af door geld, moeite en energie te steken in het duurzaam produceren van een blockbuster als ‘The Amazing Spider-Man 2′.’
Rol als ambassadeur en actrice
‘Door mijn rol als ambassadeur geef ik zichtbaarheid aan het Green Film Making Project, en als actrice probeer ik eveneens na te denken over hoe ik kan bijdragen aan het duurzamer produceren van een film.’
Commercial Green Film Making # 2 from greenfilmmaking on Vimeo.
Thekla leerde tijdens het draaien van een film in Sint Petersburg dat je, als je verandering wilt, daar soms gewoon om moet vragen: ‘Ik vroeg aan een medewerker van het basecamp in Sint Petersburg of hij de verwarming van mijn trailer niet de hele tijd wilde laten loeien als ik er toch niet was. En of hij hem pas een half uur voor mijn komst aan wilde zetten. Aanvankelijk reageerde hij verbaasd, daarna begreep hij het wel. Het is een kleine handeling maar het zegt heel veel. Dit simpele voorbeeld laat zien welke ingesleten systemen heersen op de filmsets als het gaat om efficiënt omgaan met bijvoorbeeld energie. Het was voor deze man een nieuwe gedachte van: Oh ja, zo kan het ook.’
Kun je ook invloed uitoefenen als je niet aan de productiekant zit? Bijvoorbeeld als acteur? Volgens Thekla kan dat zeker, en op tal van manieren: ‘Ik vraag de productie altijd of ze mijn callsheets niet willen uitprinten. Als acteur kun je aangeven dat je het oké vindt om met andere mensen samen opgehaald te worden, dat scheelt weer een ritje. In Amsterdam ga ik altijd op de fiets naar de set. Ook helpt het als je je flexibel opstelt wanneer green filmmaking wat anders van je vraagt dan vroeger gebruikelijk was. Dat de cateraar bijvoorbeeld niet elke dag vlees serveert, maar om de dag.’
De groene vonk slaat over
De invloed van Thekla als ambassadeur gaat verder dan het representeren van het Green Film Making Project: ‘Tijdens het begin van mijn ambassadeurschap draaide ik de film Hotel Lux in Duitsland. Ik had toen net Juhi Shareef (Senior Sustainability Consultant bij Eco-Age) ontmoet en de eerste masterclass meegemaakt, dus ik zat vol met informatie over green filmmaking. Ik liep rond met mijn ‘I am a Green Film Maker’-Dopper en ging gesprekken aan met mijn medespelers over dit thema. Eén van hen was Michael Bully Herbig, een invloedrijke Duitse filmmaker. Later zou hij de film ‘Buddy’ produceren en regisseren, en hiervoor heeft hij een Sustainability Manager ingehuurd, Nicola Knoch. Het is fantastisch om te merken dat de vonk overslaat, en dat meer mensen in Europa bezig zijn de filmwereld groener te maken.’
Waarom green FILMmaking?
‘Het mooie aan de filmindustrie vind ik dat het eigenlijk elk onderdeel omvat van ons dagelijks leven,’ vindt Thekla. ‘Van transport tot voeding. En van make-up en kleding tot licht, techniek en energie. Dat maakt de filmset tot een ideale plek om naar verandering te zoeken en dingen uit te proberen. In vergelijking met andere sectoren kent de filmindustrie geen eenduidig proces en de eindproducten zijn ook niet hetzelfde. Bij film bepaalt het verhaal het proces. Een productie die je op een onbewoond eiland draait, vraagt weer om andere duurzame toepassingen dan een film die zich afspeelt in Amsterdam. Het leuke aan het filmvak is dat je daarmee kunt experimenteren. De filmsector is ontzettend zichtbaar. Daarom is het mooi dat green filmmaking nu echt op de kaart staat.’
De volgende stappen voor green filmmaking
Gevraagd naar wat ze als ambassadeur verder wil bewerkstelligen, zegt ze: ‘Ik hoop dat er op korte termijn een eco-consultant opstaat in Nederland. Uit onze praktijkervaring met het Green Film Making project blijkt dat het als filmmaker lastig is om tijdens je werk, dat bij tijden veel van je vraagt, ook aandacht te hebben voor het duurzame aspect. Vanuit het veld is er serieuze vraag naar. Dus een professional op dit vlak is zeer welkom. Ook een belangrijke ambitie: groen produceren koppelen aan het budget dat je krijgt, via de fondsen. Dat is toch de beste manier om producenten aan je te binden.’
Er is meer. Green Television Making bijvoorbeeld. ‘Het is ook belangrijk om de ontwikkelingen binnen de televisiewereld te volgen. Hoe groen werken de omroepen inmiddels? Zijn ze daar überhaupt mee bezig? Maar vooral hoop ik dat bij iedereen het bewustzijn is geland. En dat het niet de vraag is of je groen werkt, maar hoe je dat aanpakt. Ik denk dat een soort groene ‘approval’, zichtbaar voor het publiek, ook positief werkt. Een duurzaam gemaakte film, daar gaat goede energie van uit.’
Beeld: Joachim Baldauf
Lees hier de Who’s Who #9 over Els Rientjes (Sustainability Manager)
Lees hier de Who’s Who #8 over Chai Locher en Wiendelt Hooijer (GFMP)
Lees hier de Who’s Who #7 over Gijs Kerbosch en Lynn Koppen (100% Halal)
Lees hier de Who’s Who #6 over Doreen Boonekamp (Directeur Filmfonds)
Lees hier de Who’s Who #4 over Kim van den Heuvel (VAF)
Lees hier de Who’s Who #3 over Daniel Aiss (ALP)
Lees hier de Who’s Who #2 over DoP Marc Redmeijer
Lees hier de Who’s Who #1 over Trent (OAK Motion Pictures)
Over de rubriek Who’s Who
In navolging van onze gelijknamige rubriek op greenfilmmaking.com, die de internationale green filmmaking experts portretteert, richten we de spotlight op de duurzaam-innovatieve voorhoede in de Nederlandse filmwereld.
Green filmmaking is niet alleen meer voorbehouden aan deelnemers van ons project. Op allerlei plekken in de sector wordt verder ontwikkeld, door filmmakers, productiehuizen en audiovisuele vormgevers. Door middel van deze Who’s Who delen we graag kennis en ideeën van de Nederlandse voorlopers, die we met het Green Film Making Project ontmoeten.
Het Green Film Making Project, een initiatief van Strawberry Earth, wil samen met zijn partners en ambassadeur Thekla Reuten filmprofessionals inspireren om de filmindustrie te verduurzamen. We gaan voor een grote impact met een kleine footprint.