mail facebook twitter

Terugblik masterclass NFF: “Green filmmaking noemen we over vijf jaar gewoon filmmaking

Op 2 oktober organiseerde het Green Film Making Project een masterclass met als titel Green Filmmaking: de Toekomst van Produceren’. Na afloop was ding duidelijk: Green filmmaking speelt een wezenlijke rol in de toekomst van de Nederlandse én internationale filmindustrie.

Green Film Making Project @ NFF 2014 from greenfilmmaking on Vimeo.

In een goedgevulde Pandorazaal (TivoliVredenburg) inspireerde de presentatie van keynote speaker Emellie O’Brien (Earth Angel, US) alle nationale en internationale aanwezigen. Doreen Boonekamp, directeur van het Nederlands Filmfonds, kondigde aan dat het fonds duurzaam produceren in de Nederlandse filmsector naar een volgend niveau wil tillen, en introduceerde ’s Neerlands eerste, door het Filmfonds gefaciliteerde, Sustainability Manager. En Thekla Reuten, ambassadeur van het Green Film Making Project, maakte de winnaar bekend van de Europese Green Filmmaking Studentencompetitie. De masterclass werd gepresenteerd door Simone Weimans (NOS Journaal).
Bekendmaking Sustainability Manager Filmfonds
Doreen Boonekamp (Nederlands Filmfonds) noemde het ‘een groot gemis’ als de aandacht voor duurzaam produceren in de Nederlandse filmsector zou afnemen. Daarom presenteerde ze met veel genoegen Els Rientjes (o.a. IDTV, Niehe/Stokvis) als de eerste Nederlandse, door het Filmfonds gesteunde, Sustainability Manager. Vanaf 1 januari zullen filmmakers die een realiseringsbijdrage ontvangen ondersteund worden door Rientjes in het zo duurzaam mogelijk produceren van hun film.

Winnaars Europese Green Filmmaking Studentencompetitie
Actrice en ambassadeur van het Green Film Making Project Thekla Reuten was aanwezig en deelde haar gevoelens van trots en enthousiasme rondom duurzaam produceren en het Green Film Making Project tijdens de masterclass. En ze maakte de winnaars bekend van de Europese Green Filmmaking Studentencompetitie. De eerste prijs van € 2500 is gewonnen door het productieteam van de film ‘Poison Pen’ van het Ierse Filmbase!

De studenten van HKU gingen aan de haal met de tweede prijs van € 1500. Zij ontwikkelden een green package voor filmprofessionals.  Het team van Christopher Taylor, van Grand Independent/Staffordshire University (UK), won de derde prijs van € 1000.

Bekijk de bedankfilmpjes van de drie finalisten op ons Vimeo-kanaal

Keynote: Focus op het laaghangende fruit
Keynote speaker van ‘Green filmmaking: de Toekomst van Produceren’ was Emellie O’Brien. Zij is dé expert op het gebied van on-set duurzaamheid in Hollywood. Zij is oprichter van Earth Angel in New York, en als Sustainability Manager verantwoordelijk voor de verduurzaming van blockbusters als ‘The Amazing Spider-Man 2’ (Sony Pictures Entertainment, 2014) en ‘Noah’ (Paramount Pictures, 2014). O’Brien vertelde over haar best practices en werkwijzen. En inspireerde met haar visie op green filmmaking, waarin communicatie met de crew en het aantrekkelijk maken van duurzaam werken twee belangrijke pijlers zijn. Zo stelde ze dat je moet ‘focussen op het laaghangende fruit’. Want ook relatief kleine duurzame veranderingen maken een belangrijk verschil. En probeer crewleden te bereiken op het niveau waar zíj zijn. Niet op het niveau waarvan jij víndt dat ze moeten zijn.

Workshops door green filmmaking experts
Emellie O’Brien gaf ook een workshop met als onderwerp ‘How to Green an American Blockbuster’. Tijdens deze workshop kwamen vragen aan bod als: ‘Hoe overtuig je een producent om groen te produceren?’ (antwoord: ‘Ik begin altijd met te vertellen dat het geld bespaart’) en ze benadrukte dat ze heel vaak ‘nee’ te horen krijgt, en dat het belangrijk is om toch standvastig te blijven: “Als we alleen maar ‘ja’ hoorden, was er geen sprake van een revolutie.”

Naast ‘How to Green an American Blockbuster’ waren er nog vier andere workshops. Zo vertelden Gijs Kerbosch en Lynn Koppen van het Nederlandse productiebedrijf 100 % Halal over hun ervaring met het duurzaam produceren van een Nederlandse filmproductie. Beth Bell (Green Product Placement, VS) liet zien hoe je met behulp van de commerciële strategie van ‘product placement’ een duurzame lifestyle kon uitdragen in populaire media. Nick Francis, creative director en medeoprichter van Casual Films (UK), beschreef de aanpak van zijn bedrijf om maatschappelijk verantwoord te ondernemen in de mediawereld. En de Nederlandse architect Jan Jongert (Superuse Studios) was aanwezig. Hij liet zien hoe je duurzame innovatie kunt implementeren in je bedrijfsvoering. Tijdens de workshop benadrukte hij daarbij het maatschappelijke belang van wat je maakt: “Misschien is het uiteindelijke gebouw wel bijproduct bij wat je verder doet.”

De toekomst: geen ‘green’ filmmaking
Na afloop van de workshops leidde presentator Simone Weimans een Q & A, waarbij de belangrijkste bevindingen uit de workshops werden gedeeld en het publiek de gelegenheid kreeg om vragen te stellen. Nick Francis leverde de final thought van de dag: “Binnen vijf of tien jaar praten we niet meer over ‘green filmmaking’, maar gewoon over ‘filmmaking’”. Het Green Film Making Project ziet met belangstelling uit naar de dag waarop dit het geval zal zijn. En kijkt terug op een geslaagde en inspirerende masterclass.

Lees ook het blog van Nick Francis over de masterclass.

Bekijk de foto’s op Facebook – Fotografie: Michael Vervuurt | Vuur Fotografie

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format