Op 4 oktober 2016 vond het congres Focus op Groen 2016 plaats, een initiatief vanuit het Mediapark (Hilversum). Hoe krijgen we de sector zo goed als mogelijk mee in die duurzaamheidsslag die gemaakt moet worden, is een van de centrale vragen. Jan Douwe Kroeske, de gastheer van de dag, zet de toon: “Onder andere door verhalen te delen en elkaar te inspireren. En door je te laten inspireren. Onderdelen van de essentie van ‘ons’ vak.”
Zowel Nederlandse (o.a. Gijs Kerbosch, Paul Römer, Bernice Notenboom en Peter Smit) als internationale gasten (Andy Ridley, Aaron Matthews) kregen het podium. Zo beet Andy Ridley, initiatiefnemer van het succesvolle Earth Hour, de spits af. Ridley werkt nu bij het in Nederland gevestigde bedrijf Circle Economy. Ridley: “Geen enkel ander land staat zo ver op vlak van circulaire economie als Nederland. Hier kan veel gebeuren. Televisie en film kunnen een cruciale rol spelen in het bekend maken van inhoud. Maak de verhalen bekend, zo veel als mogelijk.”
Iemand die graag zijn verhaal kwam delen op het congres was film- en televisieproducent Gijs Kerbosch van 100% HALAL. 100% duurzaam succesverhaal? Dat niet en juist daardoor zo belangrijk om gehoord te worden. Toen Kerbosch voor NTR zijn eerste kortfilm produceerde, moest deze zo duurzaam mogelijk geproduceerd worden. Zo geschiedde. Er werd een extra medewerker ingehuurd om die duurzaamheid te waarborgen. Bij Kerbosch volgende film ging het net zo. Na die tweede film kende 100% HALAL een enorme groei (van 4 naar 22 werknemers). Die groei zorgde er snel voor dat het ‘groene filmen’ naar de achtergrond verdween. “Zodra filmen en produceren een race tegen de klok wordt, is er amper nog ruimte voor Green Film Making,” vertelde Kerbosch eerlijk. “Daar schrok ik van. Het zit dus duidelijk nog niet echt in ons systeem. Maar ik heb er van geleerd. Ik kijk terug op hoe het gegaan is en wil daar in de toekomst antwoord op bieden. Proberen het beter te implementeren in het hele productieproces.” Kerbosch vervolgt: “Je gaat aan jezelf twijfelen, maar die twijfel levert wat op: je vraagt je af hoe innovatief je bedrijf is. Is er verzet bij de ploeg? Willen medewerkers mee of sta je stil?”
Onze eigen Els Rientjes kreeg de gelegenheid een uitgebreide pitch te houden over de initiatieven van een aantal van haar trouwe ambassadeurs. Zo stelde ze onder andere enkele alternatieven voor de vervuilende dieselgeneratoren op de set voor: de vertrouwde Green Battery van Han Huiskamp, de FireFly vertegenwoordigd door Bart Wouda en een gloednieuwe hybride generator voorgesteld door Daaf van der Veen van Het Licht. Ze sprak ook over de geslaagde waterpilot, mede mogelijk gemaakt door Geraldo Vallen van Join the Pipe. Rientjes was helder over het belang van deze ambassadeurs: “We hebben facilitaire bedrijven nodig die hun nek durven uitsteken. Ze beschikken over de nodige portie lef en ze durven innovatief te denken. Deze mensen zijn onmisbaar. Zij zullen ervoor zorgen dat de filmsector straks meekan met het bedrijfsleven, waar zij deel van uitmaken.”
De filosofie van Green Film Making kwam in deze pitch goed naar voren: We moeten het samen doen. Rientjes: “We moeten de kennis delen, niet erop gaan zitten. Dat is niet meer van deze tijd.”
Een dergelijke ambassadeur, maar dan van een buitenlands initiatief, is Aaron Matthews die de ALBERT-calculator voor kwam stellen. Dit rekenprogramma, dat een goed inzicht geeft in de CO2-uitstoot van een film- of televisieproductie, werd door Paul Römer naar Nederland gehaald en blijkt een succes. BBC en BAFTA werken al langer met het programma. Het team achter de ALBERT heeft verschillende doelstellingen: Ze willen de problematiek belichten, oplossingen faciliteren door opleidingen en de bijbehorende technologie en ten slotte het begrip over duurzaamheidkwesties in het algemeen vergroten. Dit kan onder meer door oplossingen en innovaties in producties zelf te laten zien: ze letterlijk in beeld te brengen, net zoals je acteurs in films verplicht veiligheidsriemen laat aandoen achter het stuur, niet of minder laat roken, gezond laat eten etc. In Engeland zelfs bij wet bepaald. Matthews: “We moeten dringend een strategie en beleid bepalen die door de hele sector gedragen wordt.”
NTR-directeur Paul Römer kan dat alleen maar onderschrijven. Alle omroepen binnenboord halen en vooral binnenboord houden, is de opdracht. “Dat gaat langzaam,” geeft hij toe, “maar we moeten doorzetten. Dat wil ik doen door positief te motiveren. Dat werkt voor mezelf ook het best. Ik wil kijken hoe ik mijn positie als omroepbaas daarvoor kan inzetten en hoe ik andere leidinggevenden meekrijg, maar ook de ‘makers’. Als zij zich bewust zijn van de problematiek, kunnen zij dat bewustzijn aan het publiek doorgeven. ALBERT naar Nederland halen was een goede stap. Maar het is een begin, er volgt meer.”
Verder pitchten nog: Frank Visser van iMMovator voor Unbranded, duurzaam decorbouwer. JanChris Duijnvendak van ‘Chain’ lichtte de voor- en nadelen van LED-verlichting toe. Lex Strijkers stelde zijn ‘Anti-rommelwapen’ voor: een herbruikbaar plastic bord om op festivals de afvalhopen te reduceren. Er werd een introductie in cloudregie getoond door NEP. Documentairemaakster Bernice Notenboom vertelde over haar laatste filmproductie Sea Blind en kunstenaar Peter Smit presenteerde de immens grote sculptuur van zwerfafval die hij op het mediapark aan het bouwen is.
De missie van Focus op Groen 2016 is geslaagd: het was daadwerkelijk een bevlogen dag. Green Film Making hoopt bij Focus op Groen 2017 op een verviervuldiging van de opkomst. ‘Als je 20% van de sector mee hebt, gaat de bal echt rollen’ spreekt de praktijk. Omroepen en fondsen zouden (net zoals bijvoorbeeld de BBC dat heeft gedaan) duurzaam produceren als eis kunnen stellen. Paul Römer stak in ieder geval zijn nek al uit.
Focus op Groen 2016 was een gezamenlijk initiatief van NPO Groen en iMMovator.