De AVROTROS gebruikt voor verschillende programma’s van langlopende series één van de studio’s in het AKN-gebouw in Hilversum. Onder andere Radar en Opsporing Verzocht maken hier wekelijks gebruik van en beiden hebben een eigen decor dat daar wekelijks wordt opgebouwd. Nu heeft Radar een nieuw decor nodig en Opsporing Verzocht kan ook een goede opfrissing gebruiken en daarom werd regisseur/decorontwerper David Grifhorst aangetrokken voor een nieuw en duurzaam ontwerp.

David Grifhorst

Hij kreeg als uitdaging de volgende opdracht mee:

  • Om zoveel mogelijk van het oude decor van Opsporing Verzocht te hergebruiken.

  • Een aantal elementen moeten zowel voor Opsporing Verzocht als voor Radar te gebruiken zijn.

  • Hij moet er rekening mee houden met dat er straks niet méér studiolicht nodig is.

  • Beide decors moeten wel hun eigen look en feel houden en eigen aan het programma blijven voelen.

David heeft eerder met dit bijltje gehakt, want ooit ontwierp hij voor twee programma’s van RTL ook een gecombineerd decor. Het voordeel van een regisseur vragen voor deze opdracht is natuurlijk dat hij onmiddellijk in cameravoering kan denken en naast het decor ook de mogelijke camerastandpunten voor zich kan zien. David vertelt dat duurzaamheid voor hem altijd een logische stap is en hij is er zich van bewust is dat duurzaamheid en geld hierin hand in hand gaan. Een duurzame aanpak levert namelijk ook voor de producer van Opsporing Verzocht, Anita Roekamp, een groot voordeel op. Er wordt meteen meegedacht hoe op een verantwoorde manier het oude decor kan worden hergebruikt. Dus niet onderdelen weggooien die nog goed zijn en nog naar tevredenheid gebruikt kunnen worden.

Uit een eerder contact dat Green Film Making had met Opsporing Verzocht bleek ook al dat de vele plasmaschermen (die veel energie gebruiken) een onsje minder konden. David zet ook het gebruik van LED verlichting in het decor door. Dit vermindert straks het gebruik van studiolicht dat nodig is voor een mooie uitlichting. Dit licht in de decorstukken zelf zorgt ervoor dat er minder licht aan het plafondgrid nodig is om het programma mooi uit te lichten. En als dat grid dan straks ook nog eens alleen maar uit LED lampen bestaat, besparen we twee maal energiekosten. Het lichtontwerp is geen onderdeel van David’s opdracht, dat ligt bij de lichtontwerper. Maar dit nu al overwegen gaat straks financieel voordeel opleveren voor beide programma’s bij het lichtverbruik. Hopelijk zijn LED lampen aan een vast grid voldoende voor het volledige decor.

Veel van het decor van Opsporing Verzocht vinden we straks terug in het nieuwe decor van beide programma’s. Voor Radar zal het decor een totaal nieuwe uitstraling hebben. De kijkers van Opsporing Verzocht zullen de stijl van het programma herkennen en niet of nauwelijks merken dat er onderdelen veranderd zijn. Zo blijft de presentatietafel hetzelfde en worden de vele instarts van het programma nog steeds op plasmaschermen getoond. Maar men kan met minder af. David legt uit dat de achterwand bestaat uit schuivende panelen, waardoor de LED schermen die daar zijn ingebouwd naar verschillende plaatsen geschoven kunnen worden en de eigenheid van ieder programma goed tot zijn recht blijft  komen. Er is ook gedacht aan het verminderen van steeds terugkomende kosten als vloerschilderingen. Dat is straks helemaal niet meer nodig. De vloer blijft ongewijzigd en is voor beide programma’s te gebruiken.

AKN-gebouw

Voor het daadwerkelijke bouwen gaat de verantwoordelijkheid terug naar de producent van de AVROTROS die bij het uitvoeren van deze opdracht zoveel mogelijk duurzaamheidseisen zal stellen aan de bouwer. Goed materiaal, dat lang en duurzaam gebruikt kan worden en dat zelfs na afloop ook nog bruikbaar blijft voor een derde leven… De tendens is dat de leveranciers ook verantwoordelijkheid gaan nemen voor het terugnemen van hun geleverde materialen, waardoor de cirkel gesloten blijft en dit decor ook echt als goed voorbeeld van de circulaire economie kan dienen. Hopelijk lukt het de AVROTROS om ook de niet meer bruikbare onderdelen een goede bestemming te geven, waarbij de nieuwe leverancier een voortrekkersrol kan nemen in het hergebruik van dit materiaal.

En wanneer gaan we hier van mogen genieten? Hopelijk na de zomerstop. Green Film Making vindt de aanpak van de AVROTROS op dit terrein een heel mooi voorbeeld voor hoe we van design tot afbraak bewust duurzamer aan de slag gaan. En het voordeel: straks een heel efficiënt te bouwen en te gebruiken decor voor wel twee series die zo efficiënt mogelijk geproduceerd worden. Het bespaarde geld kan mooi weer in de inhoud van het programma gestopt worden. Echt grote klasse!