In de rubriek Groene Hartenkreet delen we de ervaringen van filmmakers en filmprofessionals met Green Film Making. Deze maand André Sjouerman. We liepen hem tegen het lijf op het afgelopen AV festival. Naar aanleiding hiervan maakt hij een mooi gebaar en een duurzame stap door de acteurs via zijn castingbureau Sjouercasting een speciale Join the Pipe fles aan te gaan bieden. André legt uit: ‘Ik ken Els Rientjes uit mijn IDTV tijd, toen we samen aan Pleidooi werkten. Ik ontmoette haar opnieuw op het AV Festival en had haar eerder bij het NBF horen praten over Green Film Making. Dat vond ik een sympathiek en belangrijk verhaal. Els had de flessen op het AV Festival verzorgd en toen was het voor mij duidelijk dat ik ook aandacht en bewustwording binnen de acteurswereld kan kweken.’ De speciale flessen zijn inmiddels bijna af. Omdat het ook onze wens is om acteurs meer bij Green Film Making te betrekken, gingen we met André verder in op duurzaamheid in zijn specifieke branche, casting.
Je komt uit de productiehoek en hebt een carrièreswitch gemaakt naar casting. Vanwaar die keuze?
Toen ik productieleider en later producer werd was er nog geen sprake van het vak casting zoals we dat nu kennen. Casting deed je er als productieleider gewoon bij. Ik heb zowel voor speelfilms, als voor tv-programma’s de casting gedaan en leek er wel oog voor te hebben. Toen ik m’n ei als producer wel had gelegd wilde ik iets anders, iets kleiners en overzichtelijkers, maar wel creatief. Omdat ik wist dat er geen briljante regisseur in mij huist, werd het een dienstbaar vak waarbij alle facetten van mijn opgedane kennis als regieassistent en opleiding van pas zouden komen. Dat was voor mij casting, fotografie en contractonderhandeling.
Hoe lang heb je je castingbureau Sjouercasting nu?
SjouerCasting bestaat sinds 2000, dus 17 jaar!! Daarvoor had ik al een online casting site genaamd CleverCasting.
Zijn er veranderingen die je zijn opgevallen in de loop der jaren?
Alles en niets. Het blijft een ambacht dat je niet kunt automatiseren. Regisseurs willen advies en kennis van hun casting director. Ze willen niet zelf uit een bestand hoeven kiezen. Daar zijn wij voor, mijn trouwe collega Rozanne van Boxtel waarmee ik al sinds 1998 samen werk, en ik. We maken selecties op basis van briefing en daaruit maken we allebei een lijst. Die leggen we naast elkaar of vullen die aan en bepalen dan samen wie we op een casting uitnodigen. Iedereen die komt casten maakt in onze ogen een potentiële kans op de rol.
Is duurzaamheid een onderwerp dat leeft bij acteurs?
Nee, ik vrees dat het toch een persoonlijk iets is of je duurzaam wilt werken, produceren of leven. Wij kunnen alleen een goed voorbeeld geven. Ik kom regelmatig op de set en als ik zie wat daar in de container verdwijnt na een shoot… alleen al die gebruikte filters… Dat er kilometers afzetlint wordt weggegooid is mij een doorn in het oog. Maar niet alleen in onze industrie, hoor. Als je ziet wat de RAI na en tentoonstelling wegsmijt. En wat de politie dagelijks aan afzetlint weggooit. Bedroevend.
Denk je dat acteurs een rol kunnen spelen in de verduurzaming in de Film en tv-industrie?
Door bijvoorbeeld te eisen dat ze alleen met diervriendelijke make-up willen worden geschminkt zou een idee kunnen zijn.
Acteurs worden vaak naar de set gebracht en gehaald. Denk je dat ze bereid zouden zijn met andere cast samen te worden opgehaald? Of zou fiets of openbaar vervoer, wanneer mogelijk, een optie zijn?
Als er in Amsterdam gedraaid wordt, staat er op het callsheet, “Kom met de fiets of het OV”! En wij koppelen acteurs aan elkaar om te carpoolen buiten Amsterdam.
Wordt er in jouw ervaring al gebruik gemaakt van digitale scripts en call sheets ipv print?
Ja, we mailen alles, maar wat er thuis mee gebeurt is een ander verhaal. Callsheets kun je opslaan in je smartphone en dat gebeurt. Maar voor scripts: Acteurs highlighten hun dialogen en maken regie aantekeningen. Dat werkt nog immer het best op papier.
Zijn er naast nu de waterflessen andere duurzame maatregelen die jullie toepassen op kantoor?
Ja, ik doe aan plastic- en papier scheiding, gebruik LED-licht en spaarlampen waar mogelijk. Ik fotografeer natuurlijk digitaal. We casten digitaal en versturen digitaal. Als ik dat met 10 jaar geleden vergelijk toen ik nog analoog fotografeerde en afdrukte met chemicaliën en we castings op tape opnamen en koeriers lieten rijden om het naar de producent te brengen, is er veel positiefs verandert in de loop der tijd. We produceren bijna geen afval of af te breken gebruiksmaterialen meer.
Zie jij nog meer punten die kunnen bijdragen voor of door acteurs om meer duurzaam te werken?
Het is vooral een kwestie van bewustwording. En door een waterfles van ons cadeau te krijgen waaruit blijkt dat wij als castingbureau Green Film Making promoten, hoop ik dat men gemotiveerd raakt. Als ze hun fles mee naar set nemen of mee naar de repetities scheelt dat heel veel plastic afval.