Daaf van der Veen van Het Licht is altijd op zoek naar duurzame oplossingen. Zo ontwikkelde hij zelf al de eerste hybride generatorbus, de True Hybrid, wat het mogelijk maakt om een set van een duurzame energiebron te voorzien. Wat hem echter dwars blijft zitten is het gebruik van fossiele brandstof voor transport en stroomvoorziening. Immers, ook de True Hybrid (en andere efficiënte generatoren) draait nog altijd op fossiele brandstof, zij het dat de True Hybrid daarvan gemiddeld 30% minder nodig heeft. Maar nu lijkt daar de oplossing te zijn met de HVO biodiesel van Goodfuels, geproduceerd uit 100% gecertificeerde afvalstromen. Daaf roept producenten op hem te ondersteunen in de overstap naar deze duurzame brandstof voor zijn wagenpark.
Bij de brandstoffen van Goodfuels komen er geen eerste generatie bio-brandstoffen gemaakt van grondstoffen (zoals palmolie) aan te pas, die tot ontbossing leiden of concurreren met de voedselindustrie. Om duurzaamheid te waarborgen heeft Goodfuels een onafhankelijke Sustainability Board van topacademici en vertegenwoordigers van NGO’s die daarop toezien. Door over te schakelen naar deze duurzame brandstof kan Daaf huren bij Het Licht voor 90% CO2 neutraal maken. (De diesel-verwerking is de 10% die nog niet neutraal kan). Daarbij vermindert de uitstoot met 30% en helpt daarmee aan de verbetering van de luchtkwaliteit.
Het enige verschil is dat deze biodiesel 0,25 cent meer per liter kost. Als je even doorrekent met een gemiddeld verbruik op de set van 60 tot 100 liter diesel per dag, dan zijn de extra kosten per dag maximaal 25 euro. Bij TV Drama series ligt het gemiddelde dieselverbruik vaak zelfs tussen 20 en 40 liter per draaidag. In euro’s is dat tussen € 5,00 en € 10,00. Een heel klein bedrag voor een grote impact! De producent krijgt de unieke gelegenheid om op de locaties waar wordt gedraaid naar waarheid te kunnen communiceren dat er echt een aantoonbaar verschil wordt gemaakt. Dit maakt dus direct een verschil op de perceptie van overlast in de directe omgeving. De uitstoot van CO2 wordt ter plekke gemiddeld met 30% en fijnstof met 40% verlaagd. Daarbij gerekend dat een elektrische generator muisstil is, is de daadwerkelijke totale overlast tot het absolute minimum beperkt. Wie wil dat nou niet?
Daaf wil deze stap graag maken, maar zal dan de extra kosten door moeten berekenen aan de producent en moet daarbij ook in 1 keer de overstap maken. Het is niet haalbaar om voor de ene productie gewone diesel en de ander biodiesel te leveren. De oproep van Het Licht is dus aan jullie: Is men bereid dit kleine extra bedrag te betalen om bijna klimaat-neutraal licht op de set te hebben? Laat het aan Daaf of aan ons weten!
Daaf is niet de enige. Op dit moment is ook Friesland bezig met een grote uitbreiding voor het aanbieden van zogenaamde blauwe diesel. Ze doen een proef van twee weken (tot 14 Juli), de Elfwegentocht, waarbij de provincie probeert zoveel mogelijk fossielvrij te reizen en vervoeren en heeft daarom ook veel tankstations gevraagd deze extra mogelijkheid van blauwe diesel aan te bieden. Kijk op NPO voor een overzicht van de dagelijkse verslaggeving van de Elfwegentocht.