In de rubriek Groene Hartenkreet delen we de ervaringen van filmmakers en filmprofessionals met Green Film Making. Deze maand gaffer Bart van Tunen.  Met zijn eigen bedrijf Backlight draait hij TV en internet commercials, bedrijfsfilms, speelfilms en series en werkte ook op de Open Set op het afgelopen AV festival. Ooit begonnen als grip en ook korte tijd cameraman, maar als gaffer is Bart nu al 10 jaar het best op zijn plek. Toen hij zijn off the grid loods op Facebook postte gingen bij ons gelijk bellen rinkelen. Lees hier ons gesprek met hem over hoe hij duurzaamheid toepast in zijn werk.

Je loods is door middel van zonnepanelen volledig off the grid. Hoe kwam dat zo en hoe gaat dat in de praktijk?

Toen mijn loods werd opgeleverd was deze nog niet aangesloten op het elektriciteitsnet, het leek me wel interessant om dat zo te houden. Ik ben gaan kijken naar autonome systemen met zonnepanelen en dat leek te doen voor het gebruik wat ik heb. Nu heb ik 1 zonnepaneel op het dak liggen. Deze laadt constant mijn accu’s op, totdat ze vol zijn. Zo zijn ze eigenlijk altijd wel opgeladen als ik aankom bij de loods. In principe kan ik zo de hele dag al mijn gereedschap gebruiken, accu’s laden voor porto’s, LED’s, etc. en lampen testen tot 1kw. Ik werk in m’n eentje en doe geen losse verhuur, dus ik weet altijd precies welke lampen er evt onderhoud nodig hebben. Zodoende hoef ik de zware lampen maar weinig te testen.

Het leek mij eigenlijk de meest logische oplossing, omdat ik niet elke dag in de loods ben en dus niet constant energie nodig heb. En op de lange termijn was het ook de goedkopere oplossing! Ik heb altijd het milieu in mijn achterhoofd wat betreft werk, maar ook privé.  Ik ben voor 90% veganist (chocola kan ik nog niet laten liggen).

En red je het op de set ook met accu’s?

Op de set werk ik helaas niet off the grid. Ik ben iets te klein om grote risicovolle investeringen te doen, maar ik kijk vaak naar innovaties bij de verhuurbedrijven wat ik zou kunnen inhuren voor klussen. Ik probeer zo weinig mogelijk generatoren mee te nemen, en als het echt nodig is neem ik een kleine mee. Het lukt vaak wel om alles vanaf netspanning te draaien op locatie voor mijn klussen. En ik heb altijd voor de zekerheid allerlei verloopjes mee om de krachtstroom te kunnen gebruiken wanneer die aanwezig is. 

Ik was in 2011 bezig met wat destijds de nieuwste LED lampen waren, heb daar toen mee gepionierd. Maar ze zijn toen nooit aangeslagen helaas. Ik had allerlei LED lampen die super efficient waren en had er allerlei accu stations voor laten maken. Helaas was niemand er echt in geïnteresseerd toen. Ben blij om te zien dat dat nu veranderd is. 

Hoeveel energie verbruik je gemiddeld en wat ‘eet’ het meest?

Het is heel erg verschillend, voor kleinere bedrijfsfilmpjes verbruik ik soms maar 2 of 3 kilowatt. Maar voor sommige commercials zit ik vaak zo tussen de 10 en 20 kilowatt. En soms met uitschieters in de studio tot 100 kilowatt als het erg uit de hand loopt. Gelukkig gebeurd dat steeds minder. De grote verbruikers zijn natuurlijk de kunstlicht lampen in de studio. Die zijn het minst efficiënt, maar ook het goedkoopst. Op locatie zijn het vaak de HMI’s die het meeste trekken. Deze zijn wel een stuk efficiënter dan kunstlicht. Ik heb zelf ook een Cinemills Sufa Bullet die ik graag inzet. Deze verbruikt 800w maar geeft bijna evenveel uitput als een 4kw HMI Fresnel. 

Bart’s Cinemills Sufa Bullet in actie op de Open Set tijdens het AV Festival 2018

 

 

Je hebt ook een manier ontworpen om filtergebruik te minimaliseren, we horen graag meer!

Ik heb bij Rosco doeken laten maken die ik heel makkelijk in een 120×120 frame kan spannen met elastieken op de hoeken. Wat betekent dat ik sowieso heel makkelijk kan wisselen met verschillende diktes diffusie op de set. En ik probeer om geplakte filter frames minder te gebruiken. Dus minder filters snijden voor frames en minder gaffertape ook. En ik heb 2 kratjes met aangebroken filters, die probeer ik altijd als eerst te gebruiken voordat ik nieuwe rollen aanbreek. En natuurlijk met de komst van LED bi-color en Skypanels ed die alle kleuren kunnen maken, is er ook minder filter nodig. 

Wat zou je als gaffer in de toekomst nog graag aan willen pakken op het gebied van duurzaamheid?

Ik zou nog wel wat meer zonnepanelen willen leggen zodat ik meer vermogen heb. En ik ben natuurlijk altijd bezig met kijken naar ontwikkelingen van nieuwe lampen. Persoonlijk hoopte ik dat plasma nog verder zou ontwikkelen, ook een heel erg efficiënte oplossing en qua kleur en frequentie beter dan alles wat er nu op de markt is. Ook mis ik in de ontwikkelingen van LED vaak de grote lampen, de vervangers van bijvoorbeeld de 18kw. De opbrengst maar ook de punch. Meestal zijn LED lampen diffuus. Ik zou het leuk vinden als er meer LED lampen komen die echt een lens hebben en het karakter van bijvoorbeeld een Fresnel of Arrimax reflector die grote opbrengst hebben zoals een 18kw. 

Ik zou het ook wel leuk vinden als de catering meer vegetarisch / veganistisch wordt. Gelukkig gebeurt dit al veel!

Bart inhuren voor je volgende productie? Neem contact met hem op via zijn website.

 

De Backlight loods