Elektrische rijden wordt steeds populairder en wordt vaak gezien als de duurzame oplossing bij uitstek. Maar niet iedereen is er een voorstander van zoals uit ons eigen transport onderzoek bij verhuurders al bleek. Er is namelijk een alternatief voor duurzaam transport in opkomst: de waterstofauto. Deze auto heeft een elektromotor waarin waterstof in een brandstofcel met zuurstof uit de lucht wordt omgezet in water waarbij elektriciteit wordt geproduceerd die de motor aandrijft. Het enige restproduct is waterdamp en warmte. Het grote voordeel is dat deze auto de actieradius van een benzinemotor heeft, maar geen uitstoot en daarbij even stil is als elektrisch. Het beste van beide werelden dus. Je bent ook niet afhankelijk van batterijen die moeten worden opgeladen, maar kan gewoon snel bijtanken. Waterstof tank je per kilo en de prijs per gereden kilometer is ongeveer even hoog als met benzine.
Er zijn nog niet veel modellen op de markt, tot nu toe alleen de Toyota Mirai en de Hyundai ix35 FCEV. Hyundai komt binnenkort met een nieuw waterstofmodel, de Nexo, en ook Honda en Mercedes werken aan hun eigen modellen.
Het grote probleem bij waterstofauto’s in Nederland is tanken. In Duitsland schieten de waterstof-stations als paddenstoelen uit de grond en ook Denemarken ligt al behoorlijk vol. Maar in Nederland gaat het traag, er zijn nog steeds maar op 4 plekken stations (Helmond, Rhoon, Arnhem en Delfzijl). Dit jaar wordt ook in Den Haag een waterstoftankstation geopend en er zijn plannen voor tankstations in Pesse, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam Airport, Utrecht en Groningen (stad). Het bedrijf Twinning Energy wil de mogelijkheden vergroten en legt tankvoorzieningen voor waterstof aan bij bedrijven.
Meer weten hoe je kunt bijdragen op het versnellen van het gebruik van waterstofauto’s? Kijk op Waterstof Werkt.