In de rubriek Groene Hartenkreet delen we de ervaringen van filmmakers en filmprofessionals met Green Film Making. Deze maand editor en drone operateur Martijn Enkelaar van ‘The Postboat’. Hij liet zonnepanelen op zijn productie-auto installeren om stil en duurzaam op locatie te kunnen draaien. We spraken hem over zijn werk en zijn proces.
Kun je jezelf introduceren?
Ik ben 25 jaar geleden begonnen als editor en schakeltechnicus bij Condor Video en Video-Associates en later bij Cinevideogroep. Aangezien zij hofleverancier waren van onder andere NOS Sport en veel muziekregistraties ben ik met hen de hele wereld over gereisd. In 2005 ben ik gaan freelancen en heb The Postboat opgericht. Het idee was om een paar montage sets en audio-nabewerking op een boot te installeren. Ik vond namelijk dat de omgeving waarin een regisseur moet monteren wel wat inspirerender en prettiger kon. Toendertijd was het lastig te financieren, maar mijn bedrijf staat nu aan het water en zo monteert men als op een boot. Een paar jaar geleden werd mijn interesse voor drone-opnames gewekt door een collega op een productie op Oerol. Sindsdien heb ik The Postboat Drone-department erbij opgericht die zich vooral op Aerial Cinematography voor de speelfilm- en commercial wereld richt. Hier investeer ik nu in.
Wat voor producties draai je zoal met de drone?
Ik heb nu een aantal speelfilms en korte films gevlogen. Onder andere Het geheim van Sophia en de dansfilm Naar huis. Daarnaast vlieg ik voor klanten als VVV Terschelling en verschillende bedrijfsproducties.
Hoe kwam je tot het installeren van zonnepanelen op je autodak?
Ik had net zonnepanelen op mijn huis geïnstalleerd en dat bracht mij op het idee om dat ook in mijn werk te implementeren. Voorheen had ik alleen de mogelijkheid via de motor van mijn productie-auto of met een aggregaatje energie te leveren voor het laden van mijn accu’s. Maar campers werken al jaren met zonnepanelen. Navraag bij een camperinstallateur wees uit dat zo’n installatie bij mij makkelijk te realiseren was. Naast duurzaamheid is een groot voordeel dat er tijdens een shoot altijd stilte wordt verlangd en dus liever niet met aggregaat wordt gewerkt. Die stilte kan ik nu garanderen.
Hoeveel leveren de panelen en hoe lang kun je daarmee vooruit?
De twee panelen leveren samen 200 wattpiek (ongeveer 170 watt) bij volle zon. Dat is niet voldoende om het totale vermogen voor het laden volledig te dekken. Maar mijn spanning loopt via een accu en dit verlengt mijn operationele uren aanzienlijk. Daarbij heb ik rekening gehouden met uitbreiding naar een derde paneel.
Welke producties heb je al met dit systeem gedraaid?
Ik heb zelf wat testdagen gedaan, maar er nog geen productie mee gevlogen aangezien ze er pas net op zitten. Wel ben ik benaderd door diverse camera-collega’s die dit ook als een mooie oplossing voor energie in hun bus zien.
Wat zou je in de toekomst nog graag aan willen pakken op het gebied van duurzaamheid voor je bedrijf en op de set?
Op het gebied van energie zou ik nog meer willen uitbreiden. Ik ben door de panelen op mijn huis al begonnen om het hoge energieverbruik van de montage set te verduurzamen. Op de filmset denk ik dat bij de catering ook nog wel een slag kan worden geslagen, door bijvoorbeeld duurzame verpakkingen en duurzaam koken. Naast zonnepanelen zouden er ook accu’s moeten komen die langer meegaan en/of duurzamer zijn, want bij gebruik van zonnepanelen in combinatie met accu’s zijn de accu’s natuurlijk nog wel milieubelastend.
Meer informatie over het werk van Martijn? Bekijk het hier op de website van The Postboat.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.