mail facebook twitter

The Big Escape zet collectief het beste beentje voor

The Big Escape zet collectief het beste beentje voor

BlazHoffski wil graag dat hun programma’s zo duurzaam mogelijk tot stand komen en vroeg Green Film Making advies te geven bij hun producties. Zo sprak Els op 4 juni jl. met uitvoerend producent Nicolle Weenink en productieleider Yara Graber, die deze maand hun derde serie van The Big Escape, een grote reality gameshow met BN-ers, zouden opnemen.

In een uitvoerig gesprek werd helder hoe ze het programma in vorige seizoenen geproduceerd hadden en werden alle punten die bij de logistiek horen zorgvuldig doorgelopen. Els maakte op basis hiervan een eerste rapportage en gedetailleerd advies, waar met name Yara mee aan de slag ging. Tussentijds was er regelmatig contact, zodat Els steeds bij kon springen of nog even iets extra’s kon toevoegen in het productieproces.

Natuurlijk is het voorbereiden makkelijker als je de productie al twee keer eerder hebt gedraaid, maar dan is het de kunst om keuzes te maken, die net wat anders zijn. En niet gewoon op de automatische piloot doorgaan. Vanaf het begin is er duidelijk met de crew gecommuniceerd dat BlazHoffski echt duurzaam wil produceren, via de digitale call sheets en in gesprek met crew en cast.

Vorige week, op de laatste bouwdag, mochten wij hun set bezoeken en konden we met alle Heads of Department spreken. We wilden graag weten hoe zij betrokken waren geweest bij de voorbereidingen en wat hun visie was op de mogelijkheden van een duurzamer seizoen. Binnenkort zullen hun quotes en opmerkingen ook te horen zijn via een podcast, maar hier vast een verslag van de duurzame maatregelen die ze samen troffen.

Gedurende de dag komen alle crew een voor een binnen. Productieleider Yara had voor iedereen eigen drinkflessen met hun naam erop geregeld.  Men was verder zelf verantwoordelijk om deze bij te vullen tijdens de productie.

Het terrein waar wordt gedraaid is groot, een enorm voormalig industriecomplex. Om makkelijk tussen de verschillende sets en de productiestraat te verplaatsen, zijn er naast een aantal fietsen voor de crew ook elektrische karretjes gehuurd, zodat er niet onnodig CO2 geproduceerd wordt.

Nicolle (Uitvoerend Producent) vertelde dat zij dit jaar bewust gekozen hebben voor een set, waar alles op 1 locatie kan plaatsvinden. Hierdoor blijft er op een dag meer tijd over voor extra draaiuren, in tegenstelling tot voorgaande jaren waar er meerdere verplaatsingen per dag werden gemaakt. Efficiëntie en duurzaamheid gaan zo mooi samen. Het vinden van deze locatie, in Duitsland, was niet simpel. Maar het had onder andere als gevolg dat een gezamenlijke verblijfsplek voor zich sprak. Iedereen slaapt nu in een “vakantiepark” en gaat samen in busjes naar de set. Onnodig vaak heen-en weer rijden wordt zo voorkomen.

Met name het Art Department heeft wonderen verricht bij deze productie. Hun busjes zitten boordevol 2de hands spullen en rekwisieten. Alles is verzameld bij kringloopwinkels en de locaties zelf bieden ook veel mogelijkheden om deze ludiek aan te kleden. Ook zien we set stukken van de vorige seizoenen terug, die opgeslagen zijn geweest bij BlazHoffski.

Vooraf heeft Yara uitgebreid gesproken met hun cateraar, Joost, van de Catering Fabriek. Er wordt afgewassen op de set en 2 personen verzorgen de dagelijkse catering. Afval scheiden, waar je het liefst mee wil aansluiten bij de mogelijkheden van de locatie, bleek een crime. Er wordt hier namelijk geen afval gescheiden. Dat is wel erg jammer. Afval scheiden op de set die dan vervolgens apart opgehaald zou worden om naar Nederland te brengen, bleek een brug te ver.

Overigens valt er nog wel wat te halen bij de catering op deze locatie. Alles is verpakt en nog eens verpakt en wordt vanuit Nederland gebracht. Dat had met een goede voorbereiding wel anders gekund. De Dores-doos om papieren bekertjes in te verzamelen, bleek bij aankomst ook nog op kantoor bij BlazHoffski te staan, vertelt Yara beschaamd. Dat was dan tenminste nog een kleine haalbare poging geweest. (Hopelijk worden deze bij en andere productie nog gebruikt!)

De DOP, Harm Griekspoor, vertelt hoe hij het lichtplan heeft voorbereid. Hij gebruikt 50/50 Led en gewone gloeilampen, want Led is toch nog niet sterk genoeg. Maar wel de zuinigere gloeilampen. Daarbij is de nieuwe trend nu om te draaien met zogenaamde super 35 camera’s, met grote chip, die veel lichtgevoeliger zijn. Hierdoor verbruikt hij nu maar 1,8 kWh ipv 4 kWh, omdat deze camera’s vanwege die gevoeligheid langer meekunnen. Hij werkt sowieso het liefst met natuurlijk licht, geïnspireerd door Robby Müller, omdat dit het mooiste licht is. En de gedachte erachter is ook mooi, door minder middelen word je creatiever.

Creative Producer en mede-eigenaar Erik van der Hoff, vertelt hoe bewust BlazHoffski in hun eigen bedrijf werkt. “We werken samen met Dahl TV die programma’s maken zoals De Keuringsdienst van Waarde, en op het moment dat we gingen samenwerken begon de eettafel te veranderen. Ze kwamen met lekker vlees van de bio-slager in een papieren verpakking. Wij deden daar eerst een beetje lacherig over, maar het werd toch snel duidelijk hoe belangrijk het is.”

Green Film Making heeft ook met de producer van de Keuringsdienst gesproken en moest concluderen dat voor een programma zoals deze, die de kijker inhoudelijk zoveel meegeeft over het maken van duurzame keuzes, soms dat vliegreisje gewoon gemaakt moet kunnen worden (het zou wel extra mooi zijn als die reisjes werden gecompenseerd met bv het planten van bomen). Maar voor Erik is het vanzelfsprekend bewust te kiezen. Dat heeft hij van huis uit ook meegekregen in zijn jeugd. Er volgen herinneringen aan de schillenboer en zwaaiend met zijn waterfles gaat hij vervolgens in gesprek met de redacteuren/verslaggevers die de volgende dag de kandidaten zullen begeleiden.

Eindredacteur Dannis Kramers vertelt over de locatie, waar oude industrie en natuur geheel vergroeid zijn. Een plek waar de biodiversiteit volop aanwezig is en die ook actief wordt beschermd door het parkbeheer. Een bepaalde spellocatie werd eerst nauwkeurig onderzocht of er geen bijzondere planten of dieren zaten, voordat er toestemming kwam daar te draaien!

Luister hier naar zijn verhaal:

 

 

Regisseur Willem Jansen, is een groot voorstander van de persoonlijke drinkflessen, niet alleen een leuk cadeau maar ook gewoon erg nodig.

Gaffer Ernst-Jan Thieme legt uit dat hij in de voorbereiding een gesprek met Daaf van Het Licht heeft gehad over de aanvullende stroom op de set. In eerste instantie dacht men alles vanuit krachtstroom op de locatie zelf te kunnen halen. Maar toen dat niet mogelijk bleek, werd er overlegd met Daaf over de meest efficiënte keuze, en eveneens ook de duurzaamste oplossing. Daaf zal hierover vertellen op 5 november, tijdens de lancering van de oogstkaart Duurzame energie op de workshop bij Mediamatic.

Eigenlijk was bijna overal een oplossing voor gevonden. Alleen een duurzamere mogelijkheid om de kandidaten naar de locatie te krijgen, zonder dat ze elkaar vooraf zien, is nog niet gelukt. Maar voor een team dat zo creatief is in het bedenken van de spellen, moet dat volgend jaar toch tot de mogelijkheden behoren. Hopelijk gaan Erik en Dannis die uitdaging aan.

Verder lof voor de inzet en het enthousiasme dat wij aantroffen op deze dag. Als je dit leest zijn de opnamen al geweest en kijken we met spanning uit naar de serie op deze unieke locatie. Te zien volgend voorjaar bij BNNVARA op NPO3.

 

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format