Green Film Making sloot een druk 2019 af met de lancering van onze Filmoogstkaart in Mediamatic in Amsterdam! Op dinsdag 5 november trotseerden de deelnemers het grauwe weer en werden getrakteerd op een interactieve workshop over duurzame energie op de set. Het was een gevarieerde avond met oa een case study van de live uitzending van het Prinsengrachtconcert, Wim Horst van de Gemeente Utrecht liet zien waar je groene stroom kunt tappen in de openbare ruimte en verschillende leveranciers brachten hun duurzame applicaties mee om te bekijken. Al deze goede voorbeelden werden natuurlijk live gedemonstreerd op de Filmoogstkaart, ontwikkeld samen met Superuse Studios, waarop je nu in 1 oogopslag over het hele land duurzame stroomoplossingen kunt vinden.

Mediamatic ligt naast CS en is wereldwijd bekend bij wetenschappers en kunstenaars als een centrum voor experiment op het snijvlak van kunst en kennis, met een focus op de natuur en biotechnologie.

In hun onverwarmde loods installeerden we de presentatie zodat deze kon draaien op stroom van de Wattsun. Buiten de loods stonden onder andere de True Hybrid van Het Licht en de KAREL als goede voorbeelden van stroom op locatie. We kozen ervoor om de loods niet te verwarmen, aangezien dit alleen (binnen budget) met terrasverwarmers op gas kon, niet duurzaam! En iedereen was zo sportief om gewoon met de jas aan wat dichter bij elkaar te zitten. Er waren veel disciplines aanwezig; belichters, makers, locatiemanagers en verschillende film commissioners uit het hele land.

Lancering Filmoogstkaart

Els trapte de avond af met het introduceren van Jan Jongert van Superuse Studios, de ontwikkelaar van de Oogstkaart en inspirator voor onze Filmoogstkaart. Jan was net terug uit China en gaf een mooi voorbeeld voor de efficiëntie en service gerichtheid die ten grondslag ligt aan het oogstkaart concept: In de HSL naar Shanghai kun je tegenwoordig op je mobiel een maaltijd bestellen in de volgende stad, waarbij deze aangekomen op het station wordt overhandigt aan de stewardess die het naar je stoel brengt. Deze manier van denken, het snel schakelen van verschillende services en middelen, kan goed worden ingezet voor het tegengaan van verspilling en reduceren van uitstoot.

Het afgelopen jaar heeft Green Film Making met behulp van film commissioners en verschillende leveranciers een begin gemaakt om voor Nederland in kaart te brengen waar je als productie schone energie op locatie kunt krijgen. Op de online kaart, www.filmoogstkaart.nl, staat voor verschillende steden in het land waar je krachtstroom kan trekken via de Gemeente en waar je duurzame aggregaten en batterijvormen kan huren.

De Wattsun is inmiddels te huur bij Locatiewerk, Het Licht, The Powershop en SKOON. Tijn verteld dat hij steeds vaker gehuurd wordt, bijvoorbeeld voor catering die s’nachts een koelkast moet laten draaien en de Wattsun gewoon in hun bus kan laten staan. Dat is het voordeel van emissieloos. Thijs Bolle vertelde dat hij hem had ingezet voor een Engelse productie Us die op Amsterdam CS draaiden. Hierdoor hoefde de stroom niet uit winkels te worden gehaald en veel hinderlijke kabels getrokken te worden. Ook Rob IJpelaar had hem onlangs ingezet voor de video village in een bos. Binnenkort komt er een nieuwe versie met een iets grotere capaciteit van 2000 Watt uit.

Verschillende film commissioners hielpen met het invullen van de kaart op het gebied van vaste stroompunten. Wim Horst, Adviseur Bijzonder Gebruik Openbare Ruimte bij de Gemeente Utrecht, en de ‘man met de sleutel’ van de putkasten met groene krachtstroom in de stad vertelde smakelijk hoe gestroomlijnd het daar werkt. Na een belletje komt hij, met vouwfiets!, om een putkast te openen, je sluit direct aan en krijgt de rekening achteraf nagestuurd. Op het Neude liggen verschillende putten, zodat er niet teveel kabels gelegd hoeven te worden. Oa het NFF maakt hier gebruikt van. Nu zijn ze als tweede stap vaste waterpunten aan het aanleggen in de stad.

De KAREL (Kar voor Elektriciteit op Locatie) werd ontwikkeld door Noud Verhave die was geïnspireerd door Harm Bredero om een oplossing te vinden voor energie en transport op locatie in de stad. Daarnaast heeft hij inmiddels ook KARIMA en de nieuwe KARLOS (voor Amsterdam Zuidoost) en KARLIJN. Producent Roderik moest zijn gaffer voor de afstudeerfilm Shady wel overhalen voor het draaien met KAREL van voornamelijk dag scenes in Diemen. Maar ze hebben in de praktijk nooit beneden 70% lading gezeten. Er kan niet heel veel belichting op, verteld Roderik, maar wel een video village, catering en haar en make-up. Noud rekent ook altijd mee of de KAREL de gevraagde capaciteit aan kan en denkt mee over materiaalkeuze.

Roel Bleumer van Volta Energy klapte zonder problemen de zonnepanelen van zijn accupakket binnen in de loods uit. De Volta is al ingezet bij de opnames voor de promotie video van de Dam tot Damloop, maar verder nog niet veel in de film industrie. Locatiemanager Ralf Wentink heeft echter al lang met Roel gespard om samen te kijken naar de mogelijkheden voor een pilot. We bellen hem live in op een set van De Slag om de Schelde in België, om te horen hoe de nieuwe grotere versie in de praktijk werkt. Er zijn nog wat kinderziektes, blijkt, maar het is dan ook nog een prototype. Wat wel positief is, is dat de zonnepanelen zelfs met slecht weer behoorlijk wat kunnen bijladen. En de bestaande kleine Volta versie werkt als een zonnetje.

Han Huiskamp was inmiddels ook binnengekomen en heeft een nieuwe 35 kVA versie van Greenbattery ontwikkeld. Deze wil hij graag testen in de filmwereld en zou qua capaciteit goed passen. Hij wil ook graag even een drankje drinken met Roel om te kijken naar de details voor het tussenformaat.

Daaf van der Veen deed een bevlogen relaas over wat nu eigenlijk de behoefte is van energie op de set. De oplossing zit niet in de nieuwe apparatuur, maar in goed nadenken wat je eigenlijk echt nodig hebt. Dit werd mooi geïllustreerd door een set waarbij de generator ermee op was gehouden, en de Wattsun ervoor zorgde dat er toch verder gedraaid kon worden. Met minder licht, maar met een creatieve oplossing. Het kan dus wel. Nog een mooi voorbeeld was van de DOP van Hollands Hoop die moest draaien in de Groningse klei. Hiervoor werd speciaal een waterdichte TL buizen systeem op maat gemaakt (die buiten de loods te bezichtigen was). Deze was een fractie van de kosten en veel minder gedoe qua vervoer. Maar de crux zit in het vroeg beginnen met plannen zodat er tijd is om een goed te ontwikkelen.

Leden van het panel over de praktijk op de set, Ing Lim, Willem Doorman en Zen Bloot, hadden een dynamisch gesprek vanuit hun verschillende posities als commissioner van Den Haag, locatiemanager en DOP.

 

Prinsengrachtconcert

Producer Ronald Kok van AVROTROS en Jim van Oosten van Watt-now presenteerde een case-study van de tests die ze met Green Film Making deden bij het afgelopen Prinsengrachtconcert. Vanwege de locatie werd de productie gedwongen door de Gemeente tot een meer duurzame aanpak. Het had zeker geholpen om Els op de set te hebben om alle verschillende departementen te benaderen. Er werd voor het eerst nauwkeurig doorgelicht wat er in de productie week precies werd gebruikt aan spanning, waar de pieken waren en of de gekozen opstelling de beste oplossing was. Het resultaat was verbazend! Tijdens het piekverbruik van het concert zelf werd er in totaal maar 80 kVA gebruikt, terwijl er 2×200 kVA en 1×80 kVA was aangerukt! Het derde aggregaat is zelfs nooit aan geweest. Vooral Ronald was erg eerlijk en gaf toe dat hij zeer verbaasd was en zich echt even achter het oor had gekrabd dat er 2 aggregaten voor jandoedel hebben gestaan. Han van Greenbattery garandeert dat hij het volgende editie voor dezelfde prijs helemaal duurzaam kan doen. En ook De Groene Aggregaat en Greener kunnen dit aan, die hebben zelfs veel grotere shows gedaan.

Na een gedetailleerd verhaal van Willem Doorman over verschillende elektrische apparaten op de set, riep Els iedereen op om vooral ook zelf dingen op de kaart toe te voegen en kondigde ook een volgende uitbreiding aan voor Décor en Rekwisieten. En dat we de kaart ook internationaal willen uitbreiden, te beginnen bij onze Belgische collega‘s. Toen was het tijd voor de borrel en werden er verdere plannen gesmeed voor de toekomst in de mooie verlichte kas aan de waterkant. Bijvoorbeeld werd er gesproken over het aankomende Eurovisie Song Festival, wat echt op duurzame stroom zou moeten kunnen. Ook zaten sommige in de knusse KAREL na te praten. Al met al weer een zeer inspirerende afsluiting van 2019 voor Green Film Making!

OOK MEEDOEN MET FILMOOGSTKAART? NEEM CONTACT OP EN KRIJG JE EIGEN ACCOUNT!