mail facebook twitter

Hoe is het nu met…? Update duurzame applicaties in ontwikkeling

Hoe is het nu met…? Update duurzame applicaties in ontwikkeling

De afgelopen jaren berichtten we vaak over nieuwe duurzame ontwikkelingen ter inspiratie of die direct van pas zouden kunnen komen op de set. Als maker wil je natuurlijk zo snel mogelijk weten wanneer iets toepasbaar is, maar in de praktijk gaat er vaak jaren overheen. Dus kijken we voor verschillende ‘Greenspirations’ uit de periode 2015/2016 hoe het er nu voor staat. Zijn ze al op de markt of is de droom in duigen?

Oprolbare zonnepanelen:

Het Britse Renovagen had in 2016 een prototype van de Roll Array; oprolbare zonnepanelen waarmee je tot een vermogen van wel 100kW overal off-grid aan de slag kunt. De 50 meter lange Roll Array kan binnen een paar minuten uitgerold worden en op een aanhanger worden vervoerd naar de plek van bestemming.

Nu 4 jaar later heeft het bedrijf inmiddels 2 versies en een 3e in ontwikkeling. Deze kleine Fast Fold lijkt met zijn 5 meter het meest geschikt voor op de set. Je kunt het systeem ook gewoon in een auto vervoeren. Deze maand komen de ontwikkelaars naar Nederland en staat er een demonstratie voor Green Film Making gepland waar we in de volgende nieuwsbrief uitgebreid verslag van zullen doen!

Plasticroad:

In 2015 wilde Bouwbedrijf VolkerWessels duurzame wegen bouwen van gerecycled plastic en ontwikkelde het concept voor de Plasticroad door KWS Infra. Het eerste prototype van een plastic fietspad opende in September 2018 in Zwolle, rap gevolgd door een tweede in Giethoorn in November 2018. Deze twee paden worden gemonitord tot 2023, tegelijkertijd wordt er gekeken naar mogelijkheden om het concept in de markt te zetten. Beiden fietspaden bestaan uit modulaire herbruikbare delen die zijn gemaakt van gerecycled plastic gelijkwaardig aan 218.000 plastic bekertjes of 500.000 plastic doppen. Als het met een fietspad kan, moet het met set stukken toch ook te doen zijn!

Eco-stadsdistributie

Het Belgische Bubble Post specialiseerde zich sinds 2013 in efficiënte en duurzame stadsdistributie door middel van elektrische cargo fietsen en voertuigen. Door een grote opslagplaats te bieden aan de rand van een stad, voorkwamen ze dat leveranciers met eigen voertuig de stad in reden. In 2015 hoopte Bubble Post uit te breiden naar Nederland wat ook kortstondig het geval was in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam.  Echter, in 2017 werd het Belgische bedrijf opgekocht door Bpost. Die zouden de trend doorzetten onder de naam City Depot, maar werden in de loop van 2018 gedwongen meerdere vestigingen te sluiten bij gebrek aan animo. In Nederland lijkt de trend toch niet doodgebloed en wordt zelfs in een aantal steden aangeboden door City Hub (Amsterdam, Den Haag, Roermond, Utrecht) en SimplyMile (Amsterdam, Amersfoort, Den Haag, Groningen, Maastricht, Nijmegen, Tilburg, Utrecht en Zwolle).

Vorig jaar tijdens de consultancy van Green Film Making bij het Prinsengrachtconcert, maakt Els het Pulitzer Hotel er op attent dat vervoer van voedsel ook over het water kan geschieden. En nu is er bericht dat Horecagroothandel Bidfood in samenwerking met het Pulitzer Hotel Amsterdam en Zoev City daadwerkelijk een pilot voor distributie over water heeft gedaan. Met een geheel elektrisch aangedreven schip zijn ongekoelde voedingsmiddelen vanaf het distributiecentrum op de Jan van Galenstraat naar het Pulitzer Hotel in de binnenstad gevaren. Zoev City, de naam staat voor Zorgeloze Oplossingen Elektrisch Vervoer in de stad, voerde dit transport uit met een speciaal ontwikkeld schip met elektrische laadkraan. Hopelijk blijft het niet alleen bij een pilot!

Led-lampen op de filmset op energie van planten?

De Peruviaanse Plantalampara

In 2015 ontwikkelden wetenschappers in Peru de Plantalámpara, een lamp die zijn voeding krijgt van bacteriën uit de bodem. Wanneer de organische stoffen oxideren scheiden ze elektronen uit, die opgevangen worden door de lamp. Ideaal voor plekken off-grid, zoals het Amazone gebied. Veel verder dan een pilot lijkt het concept vooralsnog niet gekomen te zijn. Echter, dichter bij huis in Wageningen zijn andere wetenschappers met een vergelijkbare techniek bezig: Plant-E. Ze verkopen al kleine modules die LED lampen kunnen laten branden en openden eind 2019 een park in Rotterdam dat door planten wordt verlicht. We like!

Gelderse WEPod gaat nooit rijden

In 2016 waren we enthousiast over de de WEPod, een zelfrijdend elektrisch busje. Ontwikkeld op verzoek van de provincie Gelderland, zou de WEPod gaan pendelen tussen station Ede-Wageningen en Wageningen University & Research Centre. Parkeerplaatsen en stoplichten werden aangelegd, maar toch kwam het er niet van. De Provincie en de gemeente waren van mening dat de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Maar niet getreurd, de EU heeft de test doorgezet en de WEPods tuffen nu rond op het Duitse vliegveld Weeze.

Het nooit gebruikte WEpod station

 

Afval Loont

In Februari 2017 vonden we het mooie inititief in Afval Loont in Zuid-Holland, waarbij je je afval gescheiden kon inleveren in ruil voor geld. Of om in je zak te steken, of om te doneren aan een goed doel. Kon inderdaad, spijtig genoeg is het project sinds 1 Januari gestopt. Het project kon niet meer draaiende gehouden worden toen de Gemeenten Rotterdam en Barendrecht hun subsidies stopten. Het concept was rendabel, maar de gewenste groei in filialen en gemeenten bleef uit. In totaal is er in 9 jaar 15 miljoen kilo grondstoffen ingezameld en € 1 miljoen gespaard door deelnemers. Ook hadden meer dan 20 mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een betaalde baan bij het project en werden veel lokale goede doelen gesteund met de opbrengst. Heel jammer! Hopelijk wordt deze tendens toch nog op een andere manier voortgezet.

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format