mail facebook twitter

Green Film Making @ IDFA 2017

  Op 23 November is het weer zo ver, de Green Screen dag op IDFA. Zoals elk jaar is Green Film Making gevraagd om verdiepende gesprekken te organiseren bij een aantal films uit de IDFA selectie die duurzaamheid in al zijn facetten onderzoeken. Films met een duurzaam thema die de geest prikkelen en de kennis over maatschappelijke kwesties uitdiepen. Dit jaar is niet mis. We openen met een film over de vlees industrie en vervolgen met de toekomst van energievoorziening: kernfusie. Na iedere vertoning gaat sustainability manager Els Rientjes in gesprek met bijzondere gasten over de thematiek van de film en maakt een koppeling naar de Nederlandse context. Without further ado, de films van dit jaar: Eating Animals Regie: Christopher Quinn Duur: 95 min 18:30 Brakke Grond – Rode Zaal Eating Animals is een complexe maar fascinerende uiteenzetting van een gewoonte waar we maar niet mee kunnen stoppen. Net als het oorspronkelijke boek van Jonathan Safran Foer biedt deze documentaire een karrenvracht aan overtuigende argumenten om vleesconsumptie te verminderen en de bio-industrie aan banden te leggen. Een indrukwekkende line-up van experts belicht de complexe problematiek, rijk geïllustreerd met historische fragmenten én, onvermijdelijk maar noodzakelijk, soms schokkend beeldmateriaal. Gasten: Regisseur Eddy Terstall en filmcateraar Esther Akkerhuis van Spek & Bonen. Eddy Terstall (1964) bekend van oa Transit, Hufters & Hofdames, Vox Populi, en de met maar liefst vier Gouden Kalveren bekroonde Simon (2004). Zijn laatste film Alberta (2017) draaide hij grotendeels in Canada. Eddy is principieel tegen dierenleed en de bioindustrie en neemt dit mee in zijn werk. Ook is hij actief betrokken bij de Partij voor de Dieren voor wie hij voor de Tweede Kamerverkiezingen...

Green Screen Day IDFA 2016

Workshops Festivals Consultancy bij producties Duurzaamheid achter de schermen Test op de set Tussen Kunst en Kas RUMORE Meeting Gemeente Amsterdam Green Film Making Project 2012-2014 IDFA Green Screen Day 2016 Green Film Making kijkt wederom tevreden terug op haar samenwerking met IDFA dit jaar. Op woensdag 23 november presenteerde GFM twee films, The Borneo Case en Abandoned Land, en besprak deze na met een aantal bijzondere en deskundige gasten. De opkomst was talrijk en de gesprekken na de films waren stimulerend. Wat en wie er die avond te zien en te horen waren zetten we hieronder nog even op een rij. The Borneo Case Dylan Williams / Erik Pauser (2016) Nagesprek met Paul Wolvekamp (Both ENDS), en regisseurs Dylan Williams en Erik Pauser o.l.v. Els Rientjes (Green Film Making) ‘Mijn huis is hier onder ergens’ wijst een man in een gemotoriseerde kano terwijl hij over een kunstmatig meer scheert. De provincie Sarawak op Maleisisch Borneo was ooit het soort plek uit een droom: regenwoud, watervallen, de mens die in harmonie met de natuur leeft. ‘Was het soort plek’, aangezien 90% van het oerwoud inmiddels is verwoest door de gebruikelijke verdachten: een corrupte overheid, houtkappers en de grootste internationale banken. Ze zijn samen verantwoordelijk voor het illegaal gebruik van land en natuurlijk grondstoffen uit winstoogmerk: kappen van tropisch hout, turfgrond voor palmolie plantages, mineraalmijnen en de bouw van hydro-elektrische dammen. We volgen een team van doortastende onderzoeksjournalisten en activisten die in de loop van 25 jaar proberen de verstikkende greep op het land los te wrikken. Hun onvermoeide inzet leidt tot een onverwachte uitkomst. Over Paul Wolvekamp Paul Wolvekamp is net terug uit Thailand, waar...

Green Screen Day IDFA 2015

Workshops Festivals Consultancy bij producties Duurzaamheid achter de schermen Test op de set Tussen Kunst en Kas RUMORE Meeting Gemeente Amsterdam Green Film Making Project 2012-2014 Green Screen Day IDFA 2015 Op de jaarlijkse Green Screen Day op IDFA krijgen documentaires met duurzaamheid als thema de volledige aandacht. Net als voorgaande jaren mocht Green Film Making het programma verder vormgeven. Want filmmakers hebben invloed. Invloed met hun documentaires die urgente zaken belichten. De films werden ingeleid en afgekondigd door Sustainability Manager Els Rientjes. Om een brug te slaan tussen de inhoud van de films en green filmmaking nodigde zij bij drie van de vier films sprekers uit die konden duiden hoe je je film kunt verduurzamen achter de schermen. Meer informatie over het filmprogramma lees je hier. Op deze goedbezochte dag luidde de kernboodschap van de films en sprekers onverdeeld: Het moet anders. Alle systemen waarin we ons bevinden moeten op de schop. Hoe de mens zich tot economie verhoudt. Hoe de mens zich tot de natuur verhoudt. Hoe de mens zich tot andere mensen verhoudt. ‘Omdenken’ met Thomas Rau Architect en innovatie-specialist – en nummer 3 in Trouws Duurzame Top 100 – Thomas Rau – is warm pleitbezorger van deze boodschap. In zijn lezing tijdens de Green Screen Day getiteld ‘Ons Zijn is Tijdelijk, de Gevolgen zijn Permanent’ deelde hij zijn visie op de wereld, en waarom het noodzakelijk is dat ons perspectief op de aarde gaat kantelen: “We moeten van een roofmaatschappij naar een oogstmaatschappij”, aldus Rau. Want vanaf 1968, toen de eerste foto van de aarde werd genomen, werden we ons ineens bewust van het feit...