foto door Annie East
Jeremy Mathieu, international manager van albert, was onlangs in Nederland om voor de tweede keer een training te geven bij de NTR. De omroep heeft de licentie voor dit Engelse programma verworven om als duurzaamheidsnorm voor hun producties te implementeren. Je zou kunnen zeggen dat de albert, onder leiding van het BAFTA albert consortium, het meest ontwikkelde en succesvolle programma voor duurzaamheid in de audiovisuele industrie in Europa is. Jeremy, oorspronkelijk uit Frankrijk, maar al meer dan 15 jaar werkzaam in Engeland, verdeelt zijn tijd tussen albert en zijn andere baan als duurzaamheidsadviseur voor de BBC. We zochten hem op om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden voor een brede implementatie van albert en de context van de Engelse industrie in vergelijking met de onze. Jeremy is duidelijk zeer gedreven en wordt steeds enthousiaster wanneer hij vertelt over de visie en mogelijkheden van albert. En het is makkelijk te begrijpen waarom.
De Britse context
De reikwijdte aan activiteiten rondom duurzaamheid in de Britse audiovisuele industrie verschilt van Nederland omdat ze gestart zijn vanuit het traditionele omroepstelsel. In 2011 nam de BBC het initiatief een CO2 calculator te ontwikkelen. Vanuit de wens om de applicatie met de rest van de sector te delen, bood de BBC de calculator aan bij het overkoepelend sector orgaan BAFTA. En nu werkt het BAFTA albert consortium zoals het Ecoprod concept in Frankrijk; alle grote spelers uit de sector werken samen. De veertien leden doen allemaal wat geld in de pot waardoor het mogelijk is om twee mensen voltijd en vier op freelance basis aan albert te laten werken. Het stelt hen ook in staat om een breed scala aan tools gratis aan te bieden binnen het Verenigd Koninkrijk. Vanwege de aanzet vanuit de grote omroepen is de schaal en het budget van albert veel groter dan bij andere initiatieven in Europa. Toen Jeremy in 2014 bij de duurzaamheidsafdeling van de BBC kwam werken, na een carrière in sporttelevisie, bestond het programma al 3 jaar met een ‘klein’ team van 4 tot 5 personen en zat al enorm in de lift.
Het albert systeem
Laten we eens in detail bekijken wat het albert programma nu precies inhoud. Een belangrijk aspect van het albert-systeem is samenwerking, weerspiegeld in de leden van het consortium en de visie op het delen en uitwisselen van kennis. Aangezien er steeds meer vraag naar lidmaatschap is, werd onlangs een nieuw soort lidmaatschap in het leven geroepen: Affiliates. Tot nu toe zijn er 16 geaffilieerde leden en dit aantal groeit wekelijks. Dit maakt het mogelijk voor albert om het draagvlak nog verder te verbreden en de doelstellingen door meer mensen en organisaties te laten promoten.
Het tweede aspect van het albert-systeem zijn verschillende tools. Hier onder valt de eerder genoemde CO2 calculator die sinds april van dit jaar verplicht is voor alle BBC producties. Hetzelfde geldt voor SKY en UKTV. Tot nu toe hebben al 4.500 producties de applicatie gebruikt. Een tweede hulpmiddel is de albert certificatie waarmee teams hun inspanningen om de impact op het milieu te verminderen zichtbaar kunnen maken door een waardering van maximaal drie sterren te verdienen. Deelnemende producties worden beoordeeld door mensen van het albert-team om te zien welke specifieke acties ze hebben ondernomen. Bij deze evaluatie wordt gekeken naar drie aspecten: vermindering van de CO2 uitstoot, best practises en het delen van duurzaamheidswaarden met crew en leveranciers. Hoe meer ze doen hoe meer punten ze krijgen. Producties met minstens 1 ster mogen het albert logo op hun credits gebruiken. Meer dan 150 producties zijn nu gecertificeerd, waaronder zeer bekende programma’s zoals BBC Breakfast en EastEnders die beide dagelijks worden uitgezonden voor een miljoenenpubliek. Deelnemende producties hebben gemiddeld 15% CO2 reductie en besparen ongeveer 6000 pond. Er is nu een zeer veel animo om het logo te bemachtigen, er is zelfs concurrentie tussen verschillende producties. Als je geïnteresseerd bent in een aantal studies en cijfers, check dit albert rapport uit 2016.
Naast samenwerking en certificering is het derde belangrijke onderdeel van albert een training voor carbon literacy. Via deze gratis een-daagse cursus zijn er al 650 mensen van de BBC en eenzelfde aantal in de rest van de sector opgeleid. Jeremy heeft zelf ongeveer 80 sessies gefaciliteerd. De cursus behandelt het algemene bewustzijn van klimaatverandering en de impact ervan, plus biedt het zeer concrete toepassingen voor producties door middel van best practices. “De cursus is enorm populair. Tegenwoordig is het makkelijk om mensen deel te laten nemen, omdat zoveel vakmensen de cursus al hebben gevolgd en er enorm positief over waren.” Ondanks de toenemende vraag om de cursus online aan te bieden blijft het toch alleen een daadwerkelijke ontmoeting, omdat het heel belangrijk is om de boodschap door middel van persoonlijk contact over te brengen. “Het is een enorm en soms angstaanjagend onderwerp en mensen moeten betrokken en geïnspireerd worden om ze de impuls te geven dat ze ook daadwerkelijk iets kunnen doen.“
En de lijst wordt langer
Als je het gevoel hebt dat dit veel is; er is meer. Verschillende andere initiatieven zijn in ontwikkeling zoals het Creative Energy Project. Door het bundelen van elektriciteitsafname helpt het project productiebedrijven en andere AV-faciliteiten om toegang te krijgen tot 100% hernieuwbare energie. Albert werkt samen met Good Energy, het Britse hernieuwbare elektriciteitsbedrijf om groene energie te kunnen leveren en de overgang van productiebedrijven naar duurzaamheid te ondersteunen. Good Energy heeft zelfs beloofd een speciale windturbine, de “albert blades”, te bouwen, als het project een bepaalde omvang bereikt.
Dan is er de ontwikkeling van een programma voor script en redactie. Albert concentreert zich nu vooral op productie, maar er kunnen aanzienlijke stappen gemaakt worden om duurzaamheid bij een veel groter publiek aan te kaarten door te werken aan de inhoud. Een paar documentaires over klimaatverandering gaan nooit een structurele verandering te weeg brengen en daarom onderzoekt albert andere manieren om publiek te betrekken, zoals in komedie, kinder TV, drama en sport. Voorbeelden zijn er al, zoals bij de karakters en verhaallijnen van populaire soap EastEnders. Eén karakter krijgt thuis een slimme meter en een ander gaat koffie halen met een herbruikbare mok. Jeremy legt uit: ‘Zulke voorbeelden normaliseren goed gedrag en weerspiegelen tegelijkertijd ook de daadwerkelijke veranderingen die je ziet in de maatschappij. Dus het is ook gewoon een kwestie van relevant blijven als verhaalvertellers.” Door middel van trainingen en evenementen nodigt albert scenaristen en wetenschappers uit om deze strategieën samen verder te ontwikkelen.
Over de grenzen
Maar Jeremy is het meest betrokken bij de ontwikkeling van de internationale tak van albert. Omdat er steeds meer verzoeken uit het buitenland komen om het albert-systeem te gebruiken, is een speciaal programma ontwikkeld om internationale teams te helpen het lokaal toe te passen. Jeremy: “We zijn een non-profit organisatie en verwelkomen andere gelijkgestemden gebruik te maken van onze tools, onderzoek en ervaringen, in plaats van dat ze het wiel opnieuw moeten uitvinden. We vragen een kleine financiële bijdrage om onze kosten te dekken en helpen onze nieuwe ‘partners’ hun eigen draagvlak te creëren, toegepast op aan hun lokale industrie en met dezelfde ethos van samenwerking als in het Verenigd Koninkrijk.” En het is niet alleen een one way street. Hij heeft hier in Nederland al veel ideeën opgedaan die hij meeneemt naar huis. Hij was bijvoorbeeld onder de indruk van de stappen die in Nederland al op redactioneel vlak zijn gemaakt vergeleken met het Verenigd Koninkrijk, met producties als Als de dijken breken (EO) en Groen Licht (VARA). Ook is hij vol lof over onze eigen Green Film Making tests op de set: “Het is fantastisch dat jullie zulke praktische oplossingen en casestudies aanbieden om makers te begeleiden met oplossingen in plaats van alleen problemen aan te kaarten. Nog meer ideeën om mee terug te nemen naar de UK!“
We hebben hier nog niet eens de hele reeks activiteiten en plannen van albert belicht, de schaal is enorm en zeer inspirerend. “Als er een nadeel zit aan ons succesverhaal, is het dat we mega druk zijn!” Jeremy concludeert lachend. Maar ondanks zijn zeer volle schema komt hij binnenkort terug naar Nederland om het lokale team bij de NTR te ondersteunen en de implementatie van albert in onze eigen industrie verder te versterken. Green Film Making is erg blij dat hij toch de tijd heeft genomen om zijn enthousiasme en inspiratie voor dit artikel te delen.
Ook geïnspireerd? Snuffel eens rond op de albert website. Ze hebben een zeer uitgebreide toolkit met tips, lijsten van leveranciers en verschillende instructies, allemaal gratis beschikbaar. Neem je liever rechtstreeks contact op met Jeremy? Mail hem hier.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.