Dit jaar pakte Green Film Making de deelname aan het AV Festival afgelopen 7 en 8 Juni heel praktisch aan. We waren door de organisatie gevraagd om voor de productie van zowel de Open Set als het festival zelf om een aantal duurzame maatregelen door te voeren.  Een prima aanpak om iedereen zo op een natuurlijke manier bij duurzaam produceren te betrekken. En dus gingen ondanks het warme weer de handen uit de mouwen in de Kromhouthal in Amsterdam. Het plan was om tijdens de twee dagen van het festival al het afval te scheiden, alleen kraanwater te drinken met flessen van Join the Pipe en de opnames van de kortfilms op de Open Set op alle vlakken zo duurzaam mogelijk te doen. Dat bleek in de praktijk een hele uitdaging. Veel dingen gingen goed en een aantal dingen liepen in het honderd.

Bekijk onder aan het artikel de resultaten van de Open Set, de verfilmingen van Ex Machina door regisseurs Paula van der Oest, Marit Weerheijm en Frans Weisz!

Water en Catering 

Green Film Making regelde de connectie voor het festival met Join the Pipe, die hervulbare waterflessen met logo leverde voor de verkoop in de verschillende bars op het terrein. Dit in plaats van wegwerpflessen. De tappunten om na te vullen stelde Join the Pipe gratis beschikbaar.  Ook complimenten voor hoofdcateraar Select Catering. Drankjes werden alleen maar in glas verkocht, inclusief koffie en thee, en alles keurig steeds opgehaald en afgewassen. Eindverantwoordelijke Richard van Goor vertelde dat hij ook al heeft geprobeerd om bij voorgaande klussen overgebleven eten weg te brengen, maar het lukte niet. Het moet namelijk wel commercieel haalbaar zijn en de extra transport kosten en uren maken dit erg lastig. Misschien zou het kunnen werken als het ophalen en her-distribueren wordt gefaciliteerd door bijvoorbeeld de gemeente. Wat volgende editie van het festival beter zou kunnen qua eten, is bij de food trucks meer vegetarische en biologische maaltijden aan te bieden.

Afval scheiden

Het systeem van afvalbakken met de gekleurde deksels om plastic, papier, organisch en restafval gescheiden in te zamelen was beschikbaar gesteld door Locatiewerk. Het gescheiden inzamelen begon rommelig op de eerste dag, mensen moesten wennen en we moesten regelmatig nalopen. Maar in de loop van het festival werd het veel beter. Gek genoeg werd er uiteindelijk alleen rond de food trucks slecht gescheiden, iedereen mikte na het eten alles gewoon maar ergens in. De eigenaren van de drie food trucks waren niet over het afval scheiden geïnformeerd, maar pasten zich toch op verzoek heel sportief aan om met hun eigen afval mee te doen.

De verzamelcontainers voor het gescheiden afval zouden bij de Kromhouthal beschikbaar zijn. In de praktijk bleek dat er voor organisch en restafval inderdaad speciale containers waren. Maar voor papier was er alleen een bak voor karton. En het apart ingezamelde plastic konden we nergens kwijt. Uiteindelijk bood een toevallig in de buurt geparkeerde bakfiets van Zero Waste uitkomst.

Het werd weer duidelijk dat het vooral heel belangrijk is om de logistiek van tevoren goed op te zetten en te laten aansluiten bij het programma en de verschillende verschuivingen van mensen. Aan het eind van dag twee bleek bijvoorbeeld na sluitingstijd tijdens het afbouwen dat de grootste hoeveelheid afval van de standbouwers kwam. Ook bleven er overal stapels papieren folders liggen. En dit ging allemaal bij elkaar in grote containers voor restafval.

Al met al een goede eerste poging, maar er valt voor volgend jaar zeker meer winst te halen door een strakkere planning en goede communicatie naar alle partijen.

Open Set

Het plan om de Open Set over de hele linie zo duurzaam mogelijk te maken werd serieus genomen en er werd ook echt hard aan gewerkt. Complimenten aan alle crew en cast die vrijwillig hun medewerking hebben verleend aan het festival om met trots hun vak te vieren. Drie verschillende regisseurs (Paula van der Oest, Marit Weerheijm en Frans Weisz) verfilmden hetzelfde kortfilm script in 1 dag (bekijk het eindresultaat onder aan deze bladzijde!). Regisseur Frans Weisz was enthousiast over de duurzame aanpak en blij met de speciale Join the Pipe fles. Alle crewleden hadden gesponsord waren door Sjouercasting gratis een herbruikbare fles gekregen en maakten hier enthousiast gebruik van. Een navulstation was op de set neergezet en er was zo constant water voorhanden. Locatiewerk leverde het mobiele productiekantoor de Skyliner om de films te monteren. De backdrop met het stadsgezicht van Amsterdam dat onderdeel uitmaakte van het decor was gerecycled. Props kwamen bijna allemaal uit eigen bezit van productieleider Mardou Jacobs. En toen er toch nog last-minute een kast moest komen, werd die op aanraden van Tijn Heerkens van Locatiewerk bij de dichtstbijzijnde kringloop gehaald. Een tweedehands koelkast die net arriveerde werd ook nog ingeladen.

De TrueHybrid van Het Licht

Alle verlichting op de set was LED, via Het Licht. Daaf van der Veen leverde daarnaast ook stroom met zijn zelf ontwikkelde hybride generatorbus TrueHybrid. Alles behalve het koffiezetapparaat draaide hierop. Zelfs een naburige workshop over belichting door gaffer Jakob Ballinger kon op dezelfde bus worden aangesloten. Daaf hield het verbruik nauwkeurig bij. Uiteindelijke was het totale verbruik van de Open Set mede dankzij de zuinige LED-verlichting slechts tussen de 1000 en 1300 Watt. Waar Daaf helemaal enthousiast van wordt is de mogelijkheid om met de nieuwe duurzame brandstof Goodfuels binnenkort zelfs voor 90% CO2 neutraal zijn diensten te kunnen leveren, door ook het transport te kunnen verduurzamen.

Bij het kostuumdepartement kon het niet misgaan door de leiding van de fantastische Linda Bogers die altijd duurzaam werkt. Ze heeft een groot magazijn van circa 125 m2 met meer dan 100.000 kledingstukken, gebruikt altijd haar eigen rekken die ze overal mee naar toe neemt en bewaart zelfs de kapstokhoudertjes. Ze neemt haar eigen glaswerk en servies mee, plus een afwasbakje voor de schoonmaak. Het enige dat nog niet duurzaam gaat is haar busje voor transport. Dat wil ze wel graag in de toekomst, als er ver genoeg gereden kan worden met elektrisch.

Linda Bogers Costume Design

Voor de Open Set was ze klimaat neutraal. “Dat is gedeeltelijk een consequentie van geen budget hebben” legt ze uit. “Als het niks mag kosten moet je het creatief oplossen.” Alle kleding voor deze productie was tweedehands, uit haar eigen kast en die van haar kinderen of zelfs van de acteurs. Ze geeft wel aan dat het hier mogelijk was omdat het allemaal jonge acteurs zijn. Grote namen kun je niet hun eigen schoenen mee laten nemen. Het enige dat nieuw gekocht was waren een paar reserve onderbroeken, maar die gingen ongebruikt en verpakt weer terug naar de winkel. Wil je meer lezen over de duurzame aanpak van Linda? Lees hier dan het verslag van haar presentatie tijdens de workshop Art Department. 

Toch gingen er ook wat dingen mis op de set. De decorwanden waren door tijdgebrek jammer genoeg toch nieuw getimmerd met houten latten en gipsplaat, ondanks dat er wel een recycle optie was. En er was ook niet nagedacht wat er na afloop met dit decor moest gebeuren. Een dag na het festival werden alle wanden in elkaar gestampt in de container bij het restafval gevonden. Een gemiste kans.

Er was ook niet gecommuniceerd aan de catering dat er afval gescheiden moest worden. De productie-assistenten wisten nergens van, maar hadden zelf al op eigen initiatief een rudimentair systeem opgezet. Hulde daarvoor! De PA’s hadden de catering graag anders gedaan, maar waren te laat betrokken. Er bleek bijvoorbeeld geen bestek en borden te zijn, dus op het laatste moment was alles plastic wegwerp gekocht bij de supermarkt. Koffie wordt gezet met wegwerp pads, ook geen duurzame oplossing.

Na evaluatie kunnen deze volgende tips worden meegenomen voor de volgende Open Set editie, maar gelden zeker voor iedere productie op locatie:

  • Kijk vooraf waar het decor na het draaien weer gebruikt kan worden en regel de logistiek ook voor de afbouw.
  • Communiceer duidelijk van tevoren met de crew en vooral de catering welke duurzame maatregelen getroffen gaan worden en wat er van hen wordt verwacht. Gebruik hiervoor ook de callsheet.
  • Maak duidelijke afspraken over wie er verantwoordelijk is voor de afbouw van de set om te zorgen dat al het grofvuil en afval goed wordt gescheiden en verwerkt.

De algemene conclusie aan het eind van het tweedaagse festival was wederom dat de helft van het duurzaam werken in de voorbereiding zit. Ondanks dat er vooral op het gebied van afval scheiden en communicatie nog een hoop te verbeteren viel, veel hulde aan iedereen die zich zo hard heeft ingezet en grote stappen wist te zetten naar een zo duurzaam mogelijke werkwijze.