Articles

All articles GFM has published in the last 10 years
about sustainability in film and TV.

Archieven

Duurzame make-up

Goede visagie is een essentieel onderdeel van een filmproductie en goede film make-up is hierbij een noodzakelijke voorwaarde. Maar als je het filmproces zo duurzaam mogelijk probeert te laten verlopen kleven er aan film make-up wel veel nadelen. (Film) make-up is namelijk erg belastend voor het milieu.

Lees meer…

Youth Food Movement

Eten is één van onze basisbehoeften. We smullen, knabbelen, snaaien, proeven en happen wat af. En dat de hele dag door. Juist omdat eten zo’n essentieel onderdeel uitmaakt van ons bestaan is het goed om stil te staan bij de herkomst van ons voedsel en na te denken over wat we in ons mond stoppen.

Lees meer…

Lekker & duurzaam eten op de filmset

Een goede catering draagt enorm bij aan een goede werksfeer. Het is onbegrijpelijk dat veel producenten juist op deze post beknibbelen, zegt Theo van Gogh. Filmcrews zijn aardig verwend als het om eten gaat. Vaak heb je ook te maken met krappe budgetten. Om dan ook nog duurzaam te werk te gaan is een extra uitdaging. Maar als je er een beetje in verdiept, kom je er achter hoe leuk het is om duurzaam te werk te gaan en welke voordelen hier aanzitten!

Lees meer…

Duurzaam financieren

Met een duurzame blik naar je financiën kijken betekent twee zaken voor een filmproducent. De meest voor de hand liggende gedachte is om je duurzame ambitie te gebruiken om toegang te krijgen tot fondsen die hiermee bezig zijn.

Lees meer…

Het groene productie kantoor

Het verminderen van consumptie op kantoor zorgt niet alleen voor besparing van natuurlijke bronnen, maar is ook veel gunstiger voor de bedrijfskosten. De productieafdeling speelt hierbij een belangrijke rol. De producent kan gemakkelijk de leiding nemen bij het beslissen over duurzame ideeën op de productieafdeling en deze door te voeren in planningen en callsheets.

Lees meer…

Gaffer Daan de Boer over LED licht

Hoe kun je beter omgaan met licht? Dat is de belangrijkste vraag die Daan de Boer bezighoudt. Volgens hem staat een belichting maken die inhoudelijk bij de sfeer van de scène past voorop: ‘Daarnaast moet het kloppen met het financiële plaatje, wil je de acteurs bewegingsruimte geven en moet het geluidsarm zijn. En dat alles natuurlijk in een rap tempo.’ En daar komt nu dus een nieuwe factor bij: zo duurzaam mogelijk produceren.

Lees meer…