Artikelen
Alle artikelen die GFM in de laatste 10 jaar heeft
geschreven over duurzaamheid in de filmwereld.
Categorieën
Archieven
Tags
Verslag GFM @ ADE GREEN 2018
okt 24, 2018 | Innovaties, Locatie, Technical
Afgelopen editie van ADE Green heeft het team van Green Film Making de ogen en oren weer goed open gehad op zoek naar nieuwe applicaties uit de event wereld die ook bij ons op de set kunnen worden toegepast. ADE Green is een jaarlijks conferentie over duurzaamheid tijdens het Amsterdam Dance Event. We kwamen veel bekende gezichten tegen zoals Tijl Couzij van Lab Vlieland en Paul Schurink van Green Events, die het panel over energie van de Gemeente Amsterdam verzorgde.
Vooral bij het panel ‘Six Innovation that will change the event industry’ gepresenteerd door Wilbert van der Kamp van Innofest kwamen leuke dingen voorbij.
Groene Hartenkreet: Gaffer Bart van Tunen
okt 23, 2018 | Best practice, Groene Hartenkreet, Technical
In de rubriek Groene Hartenkreet delen we de ervaringen van filmmakers en filmprofessionals met Green Film Making. Deze maand gaffer Bart van Tunen. Met zijn eigen bedrijf Backlight draait hij TV en internet commercials, bedrijfsfilms, speelfilms en series en werkte ook op de Open Set op het afgelopen AV festival. Ooit begonnen als grip en ook korte tijd cameraman, maar als gaffer is Bart nu al 10 jaar het best op zijn plek. Toen hij zijn off the grid loods op Facebook postte gingen bij ons gelijk bellen rinkelen. Lees hier ons gesprek met hem over hoe hij duurzaamheid toepast in zijn werk.
Opnames tweede seizoen Killing Eve in Amsterdam
okt 23, 2018 | Catering, Locatie, Logistiek, Productie
Het tweede seizoen van de succesvolle Britse serie Killing Eve is vorige maand gedeeltelijk opgenomen in de hoofdstad, onder andere in het Rijksmuseum en op de Wallen. Killing Eve gaat over een beveiligingsambtenaar die een seriemoordenaar op de hielen zit en is gemaakt door Phoebe Waller-Bridge, ook bekend van het populaire Fleabag. De hoofdrollen worden vertolkt door Sandra Oh en Jodie Comer en er is een bijrol voor acteur Roeland Fernhout. Het Nederlandse deel van de productie was in handen van Topkapi Films, die elke productie zo duurzaam mogelijk proberen te maken. Zo ook hier.
Draaien in een natuurgebied : Zomer Zonder Mama en Redbad
sep 19, 2018 | Art Department, Best practice, Locatie, Logistiek, Productie, Technical
foto boven: Martijn van der Vaart Fotografie
Wat hebben de producties Zomer Zonder Mama en Redbad met elkaar gemeen? Naast dat ze allebei draaidagen in een beschermd natuurgebied hadden, ook de locatiemanager: Willem Doorman. Willem probeert al jaren zo veel mogelijk duurzame oplossingen op de set in te voeren. Bijvoorbeeld door het gebruik van elektrische gators voor vervoer, zoals te zien is in deze videoreportage over Prooi van Dick Maas. Een beschermd natuurgebied vraagt natuurlijk extra zorg met oog op de milieu impact: Zomer Zonder Mama draaide scenes in een stuifzandgebied in de provincie Utrecht en Redbad oa in Nationaal Park De Alde Feanen in Friesland. Een mooie gelegenheid om weer eens in te zoomen op Nederlandse producties die duurzame maatregelen invoeren op locatie.
Wie de schoen past…: welke retail kleding is echt duurzaam?
sep 19, 2018 | Art Department, Innovaties, Productie
Foto: Fabrice Monteiro, uit de serie The Prophecy
Iedere productie heeft er mee te maken, van het nieuws tot een historische fictie: hoe kleed je het talent voor de camera op een duurzame manier? We onderzochten dit vorige jaar al bij verschillende kostuum departmenten. Daaruit bleek dat vooral huren, opslag en hergebruik en tweedehands kopen de sector al behoorlijk duurzaam maakt. Huren is natuurlijk een vorm van hergebruik. Ook worden veel speciale kostuums gerecycled of wordt kleding door beperkte budgetten tweedehands gekocht, op rommelmarkten of zelfs uit eigen kast gehaald. Maar er zijn natuurlijk situaties waarbij er wel nieuw wordt gekocht of op maat gemaakt. Hoofdrolspelers moeten vaak een kostuum op maat en van goede kwaliteit aan. Hierbij blijft het nog steeds lastig om te weten of de hele supply chain van een kledingstuk duurzaam is. En er is te weinig kennis over welke stoffen duurzaam zijn vervaardigd en welke absoluut niet. Dus doken we nog eens achter in de kast en vroegen ons af: is het mogelijk in de mode wereld om duurzamer te werken? Wat als je zelf geen tijd hebt om rommelmarkten of tweedehandswinkels af te speuren en geen ruimte hebt voor opslag? En welke winkels bieden in de retail het meest duurzame assortiment?
Update Filmoogstkaart
sep 19, 2018 | Art Department, Catering, Innovaties, Locatie, Logistiek, Productie, Technical, Uncategorized
Filmoogstkaart, de speciale oogstkaart voor film en TV die we ontwikkelen in samenwerking met Superuse Studios, begint vorm te krijgen! We leggen inmiddels te laatste hand aan de technische kant. Hierboven al een kleine preview. Binnenkort gaan we alle informatie over elektrische generatoren, open eindes, openbare laadpunten en batterij-systemen in de kaart invoeren. Met een basis van informatie over energie zal de kaart op termijn worden aangevuld met andere duurzame oplossingen voor bijvoorbeeld catering, decor, make-up, locaties en transport. Bijvoorbeeld waar je cateraar terecht kan voor streekproducten of duurzaam bestek? Waar kun je in de buurt van de set je afval gescheiden wegbrengen? Of wie heeft er decorstukken of materialen over na het draaien die jij weer kunt gebruiken?